Er zijn vele wegen die naar Rome leiden én er zijn vele manieren om naar Berlijn te reizen. Zelf ben ik verschillende malen met de eigen auto, een touringcar of het vliegtuig naar Berlijn geweest. Het is tijd voor een nieuwe uitdaging: Berlijn per trein. Bijna dagelijks hoor ik de spotjes op de radio dat ik voor € 39 naar hartje stad Berlijn kan reizen. “Das versuchen wir einmal”.
Van Deventer koek naar ‘Berliner Bol’
Vanuit Amsterdam via Amersfoort en Deventer vertrekken dagelijkse verschillende InterCity treinen met bestemming Berlijn. Ik stap om 07.48 met mijn ontbijt in de handtas in Nijmegen op de trein naar Deventer. Hier moet ik overstappen, helaas is de overstap met de koffer niet op het tegenoverliggend perron. In Deventer wordt hard gewerkt aan een nieuw platform. Daarom moet ik nu buitenom lopen om op perron 1 te komen. Gelukkig is hier een tijdelijk een lift geplaatst, een soort Dixie maar dan in liftuitvoering.
De zon straalt op deze vroege lentedag. Alle voortekenen zijn goed nu ik eenmaal op de juiste plek sta. In verband met de verbouwing is er geen display met de treinopstelling. Ik moet dus gokken waar het treinstel stopt met mijn wagonnummer. De € 39 van de radiospot is natuurlijk niet voor een eerste klas kaartje. Ik wil nog wat werken tijdens de vijf uur durende treinreis en dat is de reden dat ik wel eerste klas reis.
Waar zit het stopcontact?
Mijn ervaring is dat je het meeste leert door het zelf te doen, zo ook nu. Ik heb mijn laptop bij me maar kan vijf uur niet overbruggen met één batterij. Ik had gerekend op een stopcontact bij mijn zitplaats. Ik baseer deze herinnering op een eerdere reis met een IC trein van Frankfurt naar Arnhem. De InterCity naar Berlijn is geen IC-trein. Het is een gewone intercity met eerste en tweede klas en een restauratiewagon. Ik zit in een zes persoonscompartiment waarin alleen de twee zitplaatsen bij het raam een stopcontact hebben. De vier andere passagiers mogen in alle rust ‘off line’ en ‘unplugged’ van de treinreis genieten. Goed leermoment voor de volgende trip.
Toch een beetje jammer dat er geen WiFi in de trein is. Wij vinden dat in ons eigen land zo van zelfsprekend als we met een sneltrein reizen.
Tot Hannover zijn er geen andere passagiers in mijn wagon. Daarom neem ik tijdelijk een raamplaats, laad de laptop bij en geniet. Buiten schijnt de zon en ik ben op weg naar mijn favoriete Berlijn.
Kopje koffie?
De conducteur komt verschillende malen langs en controleert of er nieuwe reizigers bij zijn gekomen. Opeens vraagt “zin in koffie?” Ja, dat heb ik wel, ‘Waar is de restauratiewagon’ vraag ik hem. “U hoeft zelf niet op pad, ik ga het voor u halen”. Nou dat is nog eens service.
Münsterland en de Harz vliegen aan me voorbij. In Hannover stroomt de trein vol en gaan we verder naar Berlijn. Het eerste station daar is ‘Berlin Spandau’. Herinneringen aan mijn verblijf in Hotel Igel komen naar boven. Vanaf die accommodatie hebben we in 1985 een boottocht gemaakt waarbij we o.a. de ‘Spandau Zitadelle’ zagen liggen.
Het centrum van het voormalige West-Berlijn komt in zicht. We zweven aan de dierentuin (Zoölogische Garten) voorbij en ik denk daarbij aan het boek “Wir Kinder vom Bahnhof Zoo” van Christiane F. dat we op school lazen.
En verder gaat de trein .. door naar Berlin Hauptbahnhof een gigantisch complex waarvan het meeste ook nog ondergronds is.
Goede start, super einde!
De vijf uur durende treinreis van Deventer naar Berlijn is omgevlogen. Ik heb genoten van het gemak, de service van de conducteur en de ruimte in de trein.
Op de terugweg ervaar ik nog een extra voordeel van de trein en dat is de bagagevrijheid. Ik heb natuurlijk toch weer een aantal zaken gevonden waarvan ik denk dat ze mijn leven nog leuker maken…
Daarnaast koop ik graag cadeaus in het buitenland voor familie en vrienden met het oog op geboortes, verjaardagen, promoties en andere feestmomenten. In dit opzicht ben ik ook deze reis weer goed geslaagd. Lang leve de trein! Ik reis met een extra tas terug naar huis zonder dat ik op de weegschaal heof, of nog erger mijn koffer moet openen op een vliegveld zodat iedereen zonder gene de inhoud ervan kan bekijken. Nee, neem dan liever de trein.
Twitteren met NSHispeed
Als bij terugkomst de trein weer op Nederlands grondgebied is, stuurt een reisgenoot een tweet naar @NSHispeed met de vraag of zij weten op welk perron we in Deventer aankomen en op welk perron de aansluitende trein naar Nijmegen vertrekt. Binnen 10 minuten hebben we antwoord, vertrektijd en perron. Het goede nieuws is dat ik dit keer wel vanaf het tegenoverliggende perron kan vertrekken. Eind goed, al goed!
Kijk hier voor meer informatie over treinreizen naar Berlijn
Wist je dat?
Je voor €12 enkele reis (plus €4 reserveringskosten) je eigen fiets mee kunt nemen in de InterCity naar Berlijn?
Leestip voor onderweg
Berlijn voor gevorderden van Wouter Meijer e.a.
Acht Nederlandse journalisten in Berlijn beschrijven op welke manieren deze stad hen al jaren fascineert & inspireert.
(ISBN13 – 9789491481000, 224 pagina’s voor
€ 19,95)
Reistips voor vervoer in Berlijn
Berlijn biedt vele vormen van openbaar vervoer, bus, S Bahn, U Bahn en tram. Met de ‘Visit Berlin Card’ kun je van alle vervoersvormen gebruik maken. Er zijn kaarten van 2,3 of 5 dagen. Kijk hier voor meer informatie
- je kunt zoals gezegd je eigen fiets meenemen in de InterCity trein
- op allerlei plaatsen worden fietsen verhuurd zoals de ‘Call a Bike’ service
- daarnaast kent elke wijk zijn eigen fietsverhuur, vraag zelf bij je accommodatie, Airbnb.