Categorie archieven: Great Britain

Titanic Belfast gezien vanaf het dek van de S.S. Nomadic © foto Wilma_Lankhorst.

De wedergeboorte van Titanic Belfast

Titanic Belfast Het museum ligt op de oorspronkelijke plaats van de werf in Belfast © foto Wilma_Lankhorst.
Het museum ligt op de oorspronkelijke plaats van de werf in Belfast © foto Wilma Lankhorst.

Wie Belfast zegt, zegt Titanic. De Noord-Ierse hoofdstad ademt 110 jaar na de tewaterlating van het schip nog steeds de Titanic. De stad ligt aan de monding van de rivier de Lagan, die via de zeearm Belfast Lough de directe verbinding vormt met de Ierse Zee. De ideale locatie voor scheepswerf Harland & Wolff. Tijdens de bouw van de Royal Mail Ship (R.M.S.) Titanic was dit de grootste werf ter wereld. De tijden van de werf, de bouw en de afvaart van de Titanic (1909-1911) kun je zelf beleven in Titanic Belfast.

Lees verder De wedergeboorte van Titanic Belfast

South Africa art must go on

deel 2 South Africa the art of a nation

Esther-Mahlangu-handtekening-op-Car-Art-project-BMW-foto-Wilma-Lankhorst
Esther Ndebele was de eerste vrouw in het BMW Car Art project

South Africa, the art of a nation

In dit tweede deel van ‘South Africa the art of a nation’ laat ik enkele resultaten van dialogen zien tussen oude en nieuwe kunst. Tweegesprekken in beeld tussen de rijke Zuid-Afrikaanse traditie en de reactie van hedendaagse kunstenaars op hun geschiedenis. Hier maak ke kennis met het werk van Karel Nel, Owen Ndou, Esther Mahlangu en daagt Mary Sibande je uit voor een dans in paars. ‘South Africa the art of a nation‘. is te zien en te beleven t/m 26 februari 2017 in het British Museum in Londen.

Lees verder South Africa art must go on

South Africa the art of the nation

deel 1 – South Africa the art of a nation

South-Africa-BMW-525i-Art-Car-nummer-12-©Esther-Mahlangu-1991-eind-van-apartheid-binnenplein-British-Museum-foto-Wilma-Lankhorst

Blikvanger van deze expo is de beschilderde BMW van Esther Mahlangu (1935).

South Africa, the art of a nation

De tentoonstelling ‘South Africa the art of a nation’ in het British Museum in Londen laat het Westen duidelijk zien dat we onze visie op kunstgeschiedenis structureel moeten bijstellen. De geschiedenis van de kunst zoals opgetekend in het veel gelezen History of Art van Janson is de lezing van de witte man uit het Westen. Rotstekeningen van de San nemen ons mee in de lange geschiedenis van Zuid-Afrika. Andere geometrische motieven op rotsen gaan terug naar 500 jaar vóór het begin van onze jaartelling. In de leisteengroeven bij Taung zijn schedels gevonden van mensen die meer dan 2,5 miljoen jaar geleden op onze planeet leefden. Het verhaal van deze geschiedenis wordt in Londen verteld in combinaties van oude  en nieuwe kunstvormen. Traditionele en hedendaagse Zuid-Afrikaanse kunst gaan hier in dialoog. ‘South Africa the art of a nation‘ kun je nog beleven t/m 26 februari 2017.

Omdat deze tentoonstelling zo rijk aan historie, beeld en informatie is, verschijnt dit blog als een tweeluik. Dit is het eerste deel van de reis.                                  Ik wens je een inspirerend avontuur. Baie plesier!

Lees verder South Africa the art of the nation

National Portrait Gallery unieke geschiedenisles

150_NPG_External
The ‘National Portrait Gallery’

In ons land kennen we dat niet, een museum waarvan de collectie puur bestaat uit portretten. In Londen is dat wel het geval. Daar kun je naar de National Portrait Gallery. De basis collectie, ruim 1000 werken, is gratis te zien. Je vindt er portretten in allerlei vormen. Van schilderij tot marmeren of bronzen buste, in medaillon vorm, als foto of in hout uitgesneden. Dit alles wordt aangevuld met de zogenaamde ‘Digital Gallery’ die 108,000 werken telt. Weer of geen weer, ik kan je de National Portrait Gallery van harte aanbevelen.

Lees verder National Portrait Gallery unieke geschiedenisles

De sigaar van Churchill in de War Room

WL_CWR-bordje
Toen ik het Churchill War Cabinet in februari 2005 voor de eerste keer bezocht waren er drie verschillen met nu: er lagen zand zakken voor de deur (nu niet) mijn vader en neef Wouter waren er toen bij (nu niet) en het Churchill Museum was nog niet geopend: nu wel.
Ik mag weer eens in Londen en heb besloten om dit interessante museum andermaal te bezoeken. In de eerste plaats omdat het museum een tweede bezoek zeker waard is, ten tweede omdat het volgend jaar (2014) 70 jaar na D-Day is en Nijmegen en omgeving al aardig op stoom begint te komen voor dit herinneringsjaar en ten derde omdat ik graag nog een paar foto’s wil maken voor mijn vader en neef. Na onze reis in 2005 zijn door een PC-fout bijna alle digitale foto’s vernietigd waardoor wij nagenoeg geen foto’s bij onze mooie herinneringen hebben.

Lees verder De sigaar van Churchill in de War Room