Categoriearchief: Boekrecensies

persoonlijke impressie van reis-romans, bekendmaking publicatie nieuwe reis-romans

In het spoor van Jan Mankes

vier-realisten-Jan-Mankes-Jonge-witte-geit-1914-coll-Museum-Arnhem
Jonge witte geit (1914) © Jan Mankes collectie Museum Arnhem

boekrecensie

Het fijne van een herdenkingsjaar is dat je eens diep in de sporen van een schilder kunt stappen. Dit jaar volg ik het spoor van Jan Mankes (1889-1920). Naast mooie Mankes-tentoonstellingen zijn er ook verschillende jubileum- en herdenkingsboeken verschenen. Drie titels zijn me opgevallen: Kijk Jan Mankes, Mankes de schilder van tederheid  en het boek van Rob Møhlmann ‘In het spoor van Jan Mankes’. Deze laatste publicatie zal ik hieronder uitgebreid met je bespreken. Ik wens je een mooi Mankes-jaar.

Lees verder In het spoor van Jan Mankes

Keith Haring Dutch_Adventures omslag © foto Dutch Graffiti Library

Amsterdamse avonturen van Keith Haring

– boekrecensie –

Keith_Haring_man-at-work_zeemonster_muurschildering-De Hallen AMS-1986-©-foto-Patricia-Steur
Keith Haring aan het werk bij de Hallen in Amsterdam 1986 © foto Patricia Steur

In het voorjaar van 1986 opende het Stedelijk Museum in Amsterdam de museale tentoonstelling Haring 1986. Een bijzondere keuze omdat Haring bekend stond als street art en graffiti kunstenaar. Wat doet het werk van een artiest die kunst maakt voor en aan de rafelranden van de samenleving in een museum? In 1980 tekent Haring in de New Yorkse metro gangen met krijtjes op het zwarte papier dat daar hangt. Zwart papier op locaties waarvoor nog geen nieuwe commerciële adverteerders zijn gevonden. Hij hekelt de sociale (mis)toestanden, vraagt aandacht voor de aidsproblematiek en zet politieke thema’s op scherp. In 1982 wordt zijn werk getoond in een New Yorkse galerie en dat zorgt voor nog meer opschudding en voor nieuwe kansen. Kansen die hem o.a. naar ons land brengen.

Bekijk hier het interview Van Tracy Metz met Julia Gruen van de Keith Haring Foundation

Het boek is gebaseerd op de serie artikelen die Chris Reinewald in 1986 schreef voor het jongeren magazine Plug.

Lees verder Amsterdamse avonturen van Keith Haring

Alida Pott, aangeraakt door een nieuw licht

Alida_Pott-portret-door-George-Martens_De-Ploeg-Groninger-Museum
Alida Pott, (1927) geschilderd doot George Martens. St. De Ploeg

Alida Pott,
aangeraakt door een nieuw licht

Alida Pott is de eerste vrouwelijke kunstenaar (dameslid) in het kunstenaarscollectief De Ploeg. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat in Groningen deze avant-garde beweging van zich liet horen. Reden voor een kleurrijk eeuwfeest, een speciale De Ploeg expositie in het Groninger museum èn een boek over Alida Pott. In de serie vrouwelijke kunstenaars wil ik je graag voorstellen aan de Groningse kunstenares Alida Jantine Pott. Door haar vroege dood is haar werk relatief onbekend. Dat is jammer want als je haar schilderijen, aquarellen en gouaches ziet, vergeet je haar volgens mij nooit meer.

Met het boek Aangeraakt door een nieuw licht, als belangrijkste informatiebron, laat ik je hier kennis maken met Alida Pott en haar rol binnen De Ploeg.

Het bijzondere van het boek ‘Aangeraakt door het licht, Alida Pott & De Ploeg’, is dat het een zoektocht is van twee kinderen die op latere leeftijd hun moeder en haar werk willen leren kennen. Als Alida in 1931 op 43 jarige leeftijd sterft, zijn haar zonen Rob en Thijs respectievelijk 8 en 3 jaar oud. Hun vader, schilder George Martens ‘pakt haar werk in’. Hierdoor ontdekken de jongens pas na zijn dood in 1979 het werk van hun moeder.

Sneak preview: Avant-garde kunstenaars De Ploeg

Lees verder Alida Pott, aangeraakt door een nieuw licht

Rosita Steenbeek presenteert Rose

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Rosita Steenbeek presenteert roman Rose

We herdenken de komende dagen 70 jaar Bevrijding. Er zijn recent veel nieuwe boeken en films verschenen om dit gedachtegoed levend te houden. Een van de publicaties is: ‘Rose’ een historische roman van Rosita Steenbeek. Ondanks het mooie weer zijn alle stoelen bij boekhandel Dekker van der Vegt in Nijmegen bezet. Rosita maakt haar opwachting in een rode jurk en met de voor haar zo karakteristiek gestifte lippen. Als ze begint te praten over haar grootmoeder Rose, vliegt de tijd voorbij. Met veel passie, soms met een brok in de keel, vertelt ze over het creatieproces van het boek en over het leven van haar grootmoeder tijdens de Tweede Wereldoorlog. Half Joods, in Keulen geboren, getrouwd met een Nederlandse dominee en vanaf 1931 woonachtig in Nederland. Haar advies – bevraag je ouders nu het nog kan over hun ervaringen in 1940-1945 – ga ik zeker opvolgen. Wat weet jij van je familiegeschiedenis in deze jaren?

Lees verder Rosita Steenbeek presenteert Rose