Categorie archieven: Archief -Archive

Paradise Beyond in Helmond

deel 2 van het tweeluik:- Vlisco 1:1 & Yinka Shonibare

Paradise Beyond in Helmond

Yinka-Shonibare-zelfportret-naar-Andy-Warhol-Museum-Helmond-foto-Wilma-Lankhorst

Yinka Shonibare – zelfportret naar Andy Warhol

Paradise Beyond brengt je in andere sferen. De Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare laat Helmond stralen met zijn bijzondere creaties mede gebaseerd op de stoffen van Vlisco. Voor Museum Helmond ligt een golvende zee vol kleuren. Ik voel me verlicht en laat me meesleuren. In het kielzog van ‘Dutch Wax’ neemt Yinka Shonibare ons mee naar het Hof van Eden en misschien wel een stap verder. Paradise Beyond ligt nog t/m 12 februari 2017 in Helmond.

Alvast even kijken …. Hier een Sneak preview!

Lees verder Paradise Beyond in Helmond

Afrikaanse mode uit Helmond

2e woensdag van de maand: Serie niet-westerse kunst

Afrikaanse-Mode-Vlisco-motief-voor-Indonesie-foto-Wilma-Lankhorst.

Afrikaanse mode uit Helmond

In dit nieuwe jaar neem ik je iedere woensdag mee op een cultureel avontuur. Vorige week heb je al kennis gemaakt met het themajaar De Stijl, Van Mondriaan tot Dutch Design #MTDD. Iedere tweede woensdag van de maand stel ik je voor aan een artiest of beschrijf ik een expositie van niet-westerse kunst. In deze eerste bijdrage komen de thema’s Dutch Design en niet-westerse kunst op een bijzondere manier samen. Mijn kennismaking met het jubilerende Brabantse Textielbedrijf Vlisco liep vloeiend over in de ontdekking van het werk van de Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare. Zo ontstond het tweeluik: Vlisco 1:1 & Paradise Beyond. In deel een neem ik je mee in de rijke geschiedenis van Vlisco waarna we heel organisch bij Yinka Shoreditch uitkomen. In deel twee staat de schijnwerper op hem. Ontdek de Afrikaanse prints in Helmond.

Kom alvast in de juiste stemming …

Lees verder Afrikaanse mode uit Helmond

Making Africa in Kunsthal Rotterdam

continent van hedendaags design
brilsculptuur-van-Cyrus-Kabiru-foto-Wilma-Lankhors
Bijzondere brilsculpturen van Cyrus Kaburi

Making Africa in Kunsthal Rotterdam

Waar denk jij aan bij Afrika? Welke kunstenaars ken je uit dit continent? Ken je Afrika uit eigen ervaring of heb je je mening gevormd door de westerse media? Deze en nog meer vragen komen op je af als je Making Africa, continent van hedendaagse design bezoekt. De Kunsthal in Rotterdam presenteert in samenwerking met het Vitra Design Museum en het Guggenheim Museum Bilbao het Afrika van de 21ste eeuw. Hier krijg je een verrassend andere kijk op dit werelddeel. Aan het einde van de tentoonstelling verschijnt de boodschap ‘De toekomst ons voor Afrika’. Dat lijkt me een mooi begin voor 2017. Making Africa ‘ligt’ t/m 15 januari 2017 nog fijn dichtbij in ons eigen Rotterdam!

Proloog-met-brilsculpturen-van-Cyrus-Kabiru-foto-Wilma-Lankhorst
Zaaloverzicht Proloog – luister naar de stem van Afrika en kijk met andere ogen

Lees verder Making Africa in Kunsthal Rotterdam

Eeuwfeest De Stijl in het Stedelijk

2017 - De Stijl 100 jaar
De-Stijl-in-het-Stedelijk_entree_l.-stoel-Rietveld-1960_-achtergrond-2x-Mondriaan-_foto-Wilma-Lankhorst.
Zaaloverzicht begin expositie

Eeuwfeest De Stijl in het Stedelijk

Met de tentoonstelling ‘De Stijl in het Stedelijk’ opent het grootste museum voor moderne en hedendaagse kunst in ons land het STIJLvolle themajaar. Het is een ingetogen begin, dat een goede basis legt voor twee vervolgtentoonstellingen later dit jaar. Aan de hand van publicaties in het tijdschrift De Stijl wordt hier een goede basis gelegd over het fenomeen De Stijl. Later dit jaar gaat het Stedelijk los met het tonen van de onverwachte kanten van de Stijl. Maar ook in deze eerste expositie in het Stedelijk word je als bezoeker al even op de proef gesteld. Wat hebben Isa Genzken, Richard Hamilton en Roy Lichtenstein met De Stijl? Ontdek het t/m 21 mei 2017.

Lees verder Eeuwfeest De Stijl in het Stedelijk

Peter Alma, van De Stijl naar communisme

2017 - De Stijl 100 jaar
Peter_Alma_Havenarbeider_header_Museum-Arnhem
Havenarbeider (1924) Peter Alma

Peter Alma, van De Stijl naar communisme

In 2017 vieren we in ons land de 100ste verjaardag van De Stijl. Wat begon als een tijdschrift voor nieuwe ideeën, groeide uit tot een internationale avant-garde stijl in kunst en architectuur. Terwijl in Rusland het communisme werd geboren, werd in ons land De Stijl op de kaart gezet. Bij De Stijl denken we direct aan Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, Gerrit Rietveld en Bram van der Leck. Minder bekend zijn de stijl-onderzoeken van Johan van Hell en Peter Alma. En met die laatste begint het STIJLvolle jaar in het Museum Arnhem. Peter Alma wordt in de Gelderse hoofdstad geëerd met een solotentoonstelling onder de titel: van De Stijl naar communisme. Ontdek het in Arnhem…

sneak preview

Lees verder Peter Alma, van De Stijl naar communisme

Mondriaan tot Dutch Design

Mondriaan tot Dutch Design

Mondriaan-en-De-Stijl-Gemeentemuseum-Den-Haag-foto-Gerrit-Schreur
Overzicht Mondriaan en De Stijl Gemeentemuseum Den Haag – foto Gerrit Schreur

             Een STIJLvol 2017!!
Dat kan ik je nu al toewensen.  En waarom?  Omdat het tijdschrift De Stijl, precies honderd jaar geleden in Leiden is opgericht. Rondom deze publicatie ontstond de Nederlandse avant-garde kunstbeweging met dezelfde naam. Het eeuwfeest van De Stijl wordt in 2017 in het hele land grootst gevierd. De Stijl staat internationaal bekend als één van Nederlands invloedrijkste bijdragen aan de moderne kunst. Kenmerken van de abstracte kunst van de De Stijl zijn anno 2017 nog steeds te zien in Dutch Design. Daarom kreeg het themajaar de titel: Mondriaan tot Dutch Design.

Ik heb heel veel zin in het themajaar van 2017 en ik hoop jij ook. Iedere eerste woensdag van de maand krijg je op mijn blog tips, informatie en updates over tentoonstellingen, wandelroutes en allerlei andere STIJLvolle evenementen.
Vier 2017 STIJLvol met ons mee. Je tips zijn weer van harte welkom!

Lees verder Mondriaan tot Dutch Design

Achter het gordijn in Düsseldorf

Achter-het-gordijn-selfie-in-Double-Act-2006-Ceal-Floyer-1968-Museum-Kunstpalast-Dusseldor-selfie-Wilma-Lankhors
selfie Wilma voor Double Act (2006) Ceal Floyer – SMKP

Achter het gordijn in Düsseldorf

Achter het gordijn is de titel van een expositie vol geheimen, sluiers en wat bedrog. Aan het einde van 2016 neem ik je mee naar één van de mooiste exposities die ik dit jaar heb ervaren. Het Museum Kunstpalats in Düsseldorf is plaats ‘delict’. Hier hangen honderden gordijnen en sluiters die het oog van de toeschouwer vertroebelen, ons voor de gek houden, uitdagen en laten lachen. De Romeinse kunstenaars Parrhasius en Zeuxis zijn de aanstichters van dit bedrog. Zij inspireerden door de eeuwen heen honderden kunstenaars om hetzelfde te doen. Tot en met 22 januari 2017 kun je in Düsseldorf achter het gordijn kruipen en de wereld eens van een andere kant bekijken. Ik wens je alvast veel plezier.

 Wil jij ook even achter het gordijn kijken? 


Lees verder Achter het gordijn in Düsseldorf

Nieuwe Lusten in Moti Breda

Nieuwe-Lusten-campagne-beeld-foto-Wilma-LankhorstNieuwe Lusten in Moti Breda

Nieuwe lusten is een bijzondere tentoonstelling in het laatste deel van het Jheronimus Bosch-jaar. De grote Jeroen Bosch-tentoonstelling in het Noordbrabants Museum was aanjager voor een groot aantal vervolgexposities. Nationale en internationale artiesten gingen de uitdaging aan. Slave City  van Joep van Lieshout in De Pont (Tilburg) was zo’n voorbeeld, net als ‘Tribute to Jheronimus Bosch in Congo’ van Jan Fabre. Het beroemdste drieluik van Bosch ‘de Tuin der lusten’ was er niet bij in Den Bosch. Om dit werk op een eigentijdse manier in de schijnwerper te plaatsen, gaf het MOTI een aantal Nederlandse videokunstenaars een speciale opdracht: maak met bewegend beeld een nieuwe versie van dit drieluik. Het oorspronkelijke schilderij van Bosch heeft een sterke band met Breda. Vóór het triptiek naar Madrid vertrok was Breda de eerste plaats waar het werk, na voltooiing, te zien was. Nu kun je de moderne versie, ‘de Nieuwe Lusten’ nog tot en met 31 december 2016 zien in het MOTI in Breda.

Sneak preview

Lees verder Nieuwe Lusten in Moti Breda

Vrouwelijke Gladiatoren in Nijmegen

Vrouwelijke-gladiatoren-detail-mozaiek-Castra-Praetoria-Rome-foto-Wilma-LankhorstVrouwelijke Gladiatoren in Nijmegen

Wist jij dat er ook vrouwen zijn die in het Romeinse Rijk gladiator zijn geweest? Voor mij was dit een van de meest opmerkelijke weetjes in de tentoonstelling ‘Gladiatoren, Helden van het Colosseum’. In mijn verbeelding waren gladiatoren stoere mannen, gespierde bundels met een six pack die niet vies waren van een gevecht op leven en dood. Nu blijkt dat er toentertijd ook vrouwen waren die hun mannetjes stonden in de arena. Dit werd eerst afgedaan als een klucht, maar onderzoek toonde aan dat deze veronderstelling toch een kern van waarheid bevat.

Vrouwen in de hoek

In de tentoonstelling Gladiatoren in Museum het Valkhof is een klein hoekje voor deze stoere vrouwen gereserveerd. Lotte Drouen schreef er een aardig artikel over in de tentoonstellingscatalogus. In de expositie is een foto te zien van een reliëf waarop twee vrouwelijke arenavechters staan. Het origineel bevindt zich in het British Museum in Londen. Omdat ik daar onlangs voor een beurs was, ben ik op zoek gegaan naar het originele reliëf. Met het traceren van het origineel is de gladiatoren expositie voor mij nu compleet.

video van de zoektocht

Lees verder Vrouwelijke Gladiatoren in Nijmegen

Dansen met Bridget Riley

 Gemeentemuseum-Den-Haag-Bridget-Riley-onthulling-Dance-14-11-2016-l.-Benno-Tempel-en-r.-Bridget-Riley

Kunstenares Bridget Riley (r) 'vraagt' Benno Tempel, directeur Gemeentemuseum Den Haag (l) ten dans in de Eregalerij.

Bridget Riley vraagt je ten dans…

Bridget Riley, de 85 jarige Britse kunstenares vraagt je ten dans in de Erezaal van het Gemeentemuseum in Den Haag. Twee jaar werkte ze intensief samen met het team van curator Hans Jansen aan de choreografie voor haar ‘Dance’. Riley wereldberoemd vanwege haar uitgebreide oeuvre in de abstracte kunst met als specialisatie ‘optische projecten’ kan nu ook het ontwerp van een raam aan haar portfolio toevoegen. Dit nieuwe permanente kunstwerk is een bijzondere aanwinst voor het totaalkunstwerk dat architect Berlage voor ogen had voor het eerste internationale moderne museumgebouw: het Gemeentemuseum Den Haag (1935). Heb jij zin in een dansje?

Lees verder Dansen met Bridget Riley