Laura Eckert zomergast in Bremen

Laura Eckert Zomergast in Bremen met NN16 foto Wilma Lankhorst
Laura Eckert Zomergast in Bremen met NN16

Laura Eckert zomergast in Bremen

Het Paula Modersohn Becker Museum in Bremen heeft een nieuwe directeur (Frank Schmidt) en hij begint direct met een eigen programma: Zomergasten. Voor ons is dit een bekende naam in het kader van de tv-serie van de VPRO. De jonge Duitse beeldhouwer Laura Eckert bijt het spits af. Voor liefhebbers van het Drents Museum is zij een bekende. In 2015 had Eckert in Assen haar eerste solotentoonstelling onder de naam ‘Corporeal’. Daar maakte Schmidt kennis met haar werk en de vonk sloeg direct over. Na zijn definitieve aanstelling in Bremen presenteerde hij zijn concept ‘Zomergast’. Na het teken: ‘groen licht’, zocht hij contact met Laura. In relatief korte tijd is het plan uitgewerkt en sinds 20 juni jl. is Eckert de eerste zomergast in de musea in de Böttcherstrasse in Bremen.

sneak preview

entree Paula Modersohn Becker Museum in Bremen - foto Wilma Lankhorst
Entree Paula Modersohn Becker Museum in de Böttcherstrasse Bremen

Amsterdamse School in de Böttcherstrasse

De Böttcherstrasse (straat van de kuipers) is een van de bekendste bezienswaardigheden van de stad. De oorspronkelijke ‘straat van de kuipers’ stamt uit de Middeleeuwen en de tijd van de Hanzen. Als de rivier de Weser in de 19e eeuw dicht slipt, bouwt Bremen een nieuwe haven aan de monding van de rivier: Bremerhaven. Mede hierdoor raakt de Böttcherstrasse in verval. Koopman en koffiebrander Ludwig Roselius kocht in 1906 het pand op nummer 6 in de Böttcherstrasse. Hij vestigde hier het hoofdkantoor van zijn koffie-imperium (HAG Kaffee). Later gaf hij architect, beeldhouwer en kunstenaar Bernhard Hoetger de supervisie over de her- en nieuwbouw van deze ooit zo beroemde straat. Tussen 1922 en 1931 werd dit project uitgevoerd in twee markante stijlen het expressionisme en aansluitend daarbij het ‘Brick expressionisme’ (baksteen expressionisme). Deze bouwstijl is een speciale variant van het zogenaamde ‘architectuur expressionisme’ en is nauw verwant aan onze Amsterdamse school.

 

Laura Eckert (midden) met NN16 in het Paula Modersohn Becker Museum in Bremen - Zomergst 2016 foto Wilma Lankhorst
Frank Schmidt (l) – Laura Eckert Zomergast (r) en haar sculptuur NN16

Twee musea één directeur

Binnen het concept van de nieuwe Böttcherstrasse hebben Roselius en Hoetger twee musea gepland. Het eerste is het Roselius-huis (in het voormalige HAG-hoofdkantoor) dat zich richt op middeleeuwse – en kerkelijke kunst en een tweede is het Paula Modersohn Becker Museum. Dit is het eerste museum in Duitsland dat in zijn geheel werd gewijd aan een vrouwelijke kunstenaar.
Beide musea delen samen één directeur en dat is nu Frank Schmidt. Binnen het concept Zomergast zoekt hij naar kunstenaars die beide museumcollecties met elkaar verbinden.
Met wat Schmidt in het Drents Museum had gezien wist hij één ding zeker: de sculpturen van Eckert passen perfect in de twee totaal verschillende museale ambiance. Zijn eerste zomergast legt prachtige verbindingen.

zaaloverzicht - beelden Laura Eckert in Bremen PMB Museum foto Wilma Lankhorst
Zaaloverzicht drie sculpturen Laura Eckert in Bremen

Wie is Laura Eckert?

Laura Eckert is in 1983 in Trier geboren, na haar middelbare schooltijd verhuist ze naar Leipzig. Hier en gelijktijdig in Halle begint ze aan de universitaire studies etnologie, kunstgeschiedenis en sociologie (2003-2005). Daarna volgt ze een kunst pedagogische opleiding bij Magdalena Grebber aan de Hogeschool voor Kunst & Design in Halle (2005-2006). Een specialisatie in beeldhouwen, onder het toeziend oog van Bernd Göbel (2006-2008) is haar volgende stap op haar lange opleidingsweg. Nadat ze de basis vaardigheden beheerst, specialiseert zie zich bij Bruno Raetsch (2008-2011) in het beeldhouwen van figuren. In 2011 haalt ze haar diploma en 2012 neemt ze deel aan haar eerste tentoonstelling bij KUNST direkt in Mainz. Sinds 2012 heeft ze een eigen atelier in Leipzig. Na de afstudeertentoonstelling in 2011 heeft ze nog aan vijf andere groepstentoonstellingen meegewerkt. Haar eerste solotentoonstelling was in 2014 in haar geboortestad Trier, daarna volgt Assen (2015) en nu Bremen: als eerste Zomergast.

zaaloverzicht Schichtwechsel - Laura Eckert Breen PMB Museum foto Wilma Lankhorst
Zaaloverzicht Schichtwechsel © Laura Eckert Zomergast in Bremen

Frêle dame, stoer werk!

En daar staat ze dan, een frêle jonge vrouw die stoer werk maakt én je een stevige hand geeft. In een flits van een seconde denk ik terug aan mijn ontmoeting met beeldhouwer Lotta Blokker. Het werk van beide kunstenaars vertoont nauwelijks overeenkomsten, maar beiden werken ze met zware materialen, de een met hout, de ander met steen, beiden gebruiken zwaar gereedschap in het creatieproces, ze delen hun passie voor de mens als onderwerp en beiden zijn frêle dames die je niet direct associeert met het zwaar werk dat ze verrichten.

NN13 © Laura Eckert met links Middeleeuws reliekschrijn - Roselius Museum Bremen

Symbiose van klassiek en eigentijds

De directeur glimt van trots en Radio-TV Bremen begint te draaien. Schmidt vertelt kort over zijn kennismaking met Eckert’s werk en attendeert ons op de combinatie van klassiek en moderne aanpak. Eckert geeft aan dat ze een gedegen klassieke kunstopleiding heeft genoten en dat voor haar logisch is dat ze deze basis meeneemt in haar beeldhouwproces. Qua vorm mag haar werk associaties met de klassieke beeldhouwkunst op roepen, haar materiaalgebruik daarentegen is hedendaags. Eckert heeft een intrigerende eigen stijl ontwikkeld waarbij ze de stuken hout eerst stapelt en verlijmt waarna ze aan de uiterlijke vorm begint. In deze fase gebruikt ze soms grof gereedschap zoals een kettingzaag. Handzagen, beitels en gutsen behoren tot haar standaard materiaal.

zaal overzicht r. lichaam en geest en geest en lichaam © Laura Eckert Bremen PMB Museum foto Wilma Lankhorst
zaal overzicht r. lichaam en geest en geest en lichaam © Laura Eckert

Naast werken die ontstaan uit stapels verlijmd hout, wordt haar af en toe een oude eik of andere boom aangeboden. Alleen al bij het voelen van dit oude hout, gaat haar hart sneller kloppen. Met respect voor de soms eeuwenoude boom, komen ideeën in haar op. Haar persoonlijke aanpak om een nieuw leven te geven aan deze groene nestor. Laura Eckert hecht erg aan het recycle aspect van haar materiaal: ‘Iets dat al een leven heeft gehad voeg ik samen tot iets nieuws”, aldus Eckert.

Laura Eckert werkt puur intuïtief, ze maakt geen schetsen, ze gebruikt geen modellen. Dat sommige bustes een vage gelijkenis met de maakster vertonen, berust puur op toeval. “Net als ieder mens zie ik me zelf regelmatig in de spiegel. Dit beeld zit in mijn hoofd. Misschien dat mijn handen die vorm daardoor het best kennen (of herinneren) en het zo doorgeven aan het hout”, vervolgt Eckert. Het hout dat ze krijgt of vindt, bepaalt welk proces ze aangaat. Soms zie je ruimtes tussen de planken, dit geeft haar creaties iets lichts.

Sign of Sleep © Laura Eckert foto Wilma Lankhort
Sign of Sleep © Laura Eckert

Sign of Sleep
De ene keer ervaar je als of het beeld ontstaat in de ruimte en als je er op een andere manier naar kijkt, lijkt het beeld weer op te lossen in de omgeving.

Zoals veel kunstenaars zoekt ook Eckert de grenzen op. Heel specifiek zoekt Eckert in haar creatie proces naar de grenzen van het lichaam. Op zaalwand lees ik haar citaat:

“Für mich sind die Grenzen des Körpers aufgelöst”.

Laura Eckert Schichtwechsel is nog tot en met 25 september 2016 te zien in het Paula Modersohn Becker Museum in de Böttchestrasse in Bremen.

Catalogi

Deel 1 Zomergast Laura Eckert € 7 ;
Laura Eckert Corporeal  (deels in het Nederlands) kost € 22,50 en is online te bestellen bij W Books.

Lezen met twee figuren uit het sprookje de Bremer muzikanten foto Wilma Lankhorst
Lezen met de Bremermuzikanten

Meer lezen over Bremen & Bremerhaven?

Column: Bakstenen in Bremen
Column: Botte Hollanders in de trein naar Bremen
Blogpost: Bremen in tien beelden
Blogpost: Bremerhaven New York in 8 dagen 
Blogpost: Bremerhaven: afscheid nemen bestaat niet
blogpost: Slot trilogie das Deutsches Auswanderer Haus
Blogpost: Klimahaus Bremerhaven

Bremen Erleben, laat je verrassen foto Wilma LankhorstBremen is een verrassend leuke stad voor een lang weekend of een midweek. Als je Bremen en Bremerhaven combineert heb je minimaal een midweek nodig. Een week is nog fijner, als je genoeg vrije dagen hebt. Je kunt hier, in het vlakke noorden van Duitsland, prima fietsen. De laatste etappe van de Weserradtour voert je van Bremen naar Bremerhaven. In Duitsland mag je fiets gratis mee in de trein.

Slapen in Bremen

Bremen Hotel Residence - Frauenzimmer foto Wilma Lankhorst
Op stap met de #gouden4dschoen en slapen in een vrouwenkamer

Voor een verblijf in Bremen heb je volop de keuze uit een groot aanbod aan accommodaties. Tijdens mijn meest recente bezoek sliep ik in de ‘vrouwenkamer’ in Hotel Residence  op loopafstand van het Station. Ik was verrast dat ze daar nog echt eenpersoonskamers hebben. Uitgebreid ontbijtbuffet en vriendelijke medewerkers. Hotel verstrekt zelf oordopjes, deze heb je ook nodig als je graag met een open raam slaapt. De treinen rijden vlak langs je oor.
Een andere leuke optie is slapen op een voormalig (opleidings)schip. In Bremen waren wij eerder te gast op Das Schiff: de Alexander von Humbolt.  Wie een fietsvakantie overweegt en zijn eigen fiets meeneemt, kan goed terecht bij het BestWestern Hotel Bremen City  op korte afstand van het station. Hier heb je het gemak van een afgesloten fietsruimte (met oplaadpunten). Zoek je rust en wellness dan is Hotel Munte am Stadtwald   een aanrader. Mijn lief heeft daar uren in de verschillende sauna’s doorgebracht. Sauna’s en zwembad zijn bij de overnachtingsprijs inbegrepen. Ruime kamers en zeer uitgebreid ontbijtbuffet.

© tekst, video en foto’s Wilma Lankhorst