De belangstelling van vrouwen voor kunst en kunstuitingen is groot. Hoe zit het anno 2016 met de beroepskansen en de beloning van werk van vrouwelijke kunstenaars? In Duitsland hebben ze daar nu concrete gegevens over verzameld. Volgens een recent onderzoek van de Duitse Cultuurraad is gendergelijkheid (positie man:man) in de kunst- en mediawereld een fabel. Voor de periode van 1994 t/m 2014 is onderzoek gedaan naar allerlei facetten van vrouwen in de kunst. Het magazine Monopol , presenteerde onlangs een artikel met daarin vijf conclusies. Het lijkt mij interessant om na te gaan, of deze situatie vergelijkbaar is met de vrouw in de Nederlandse kunst- en mediawereld. Wie is er nog opzoek naar een onderwerp voor zijn/haar master thesis?
Na de grote Bowie-tentoonstelling in Groningen is het podium nu voor Amy Winehouse in Amsterdam. De originele tentoonstelling ‘Amy Winehouse: A family portrait’, is een samenwerking tussen het Jewish Museum in Londen en Amy’s broer Alex. Zowel Amy als Bowie zijn in Londen geboren en beide artiesten waren meer dan zangers/muzikanten. Hun kledingkeuzes inspireerden menige fan. Beiden waren tijdens hun leven verslaafd aan drugs. Bowie kon zich hiervan bevrijden, het leidde bij Amy helaas tot haar zelfgekozen dood. Aan het begin van de tentoonstelling lokt Amy’s herkenbare stemgeluid je een Pop-up concert zaal in. Haar verhaal eindigt met twee lege vogelkooien.
1960 was voor Joan Mitchell (1925 -1992) een bewogen jaar. In 1959 is ze van Amerika naar Europa geëmigreerd. Niet omdat Parijs haar zo trok maar omdat ze bij haar geliefde, Jean-Paul Riopelle wilde zijn. Samen betrekken ze een atelier aan de Rue Frémicourt nr. 10. In dat jaar hangt haar werk August, Rue Daguerre (1957) op de 2eDocumenta in Kassel.
In 1960 presenteren zowel Galleria dell’Ariete in Milaan als Galerie Neufville in Parijs een solotentoonstelling over Mitchell’s werk. Bij uitgeverij Tiber Press wordt haar dichtbundel The Poems uitgegeven. Deze poëzie-uitgave heeft ze samen met John Ashbery gemaakt. In de familiaire sfeer krijgt ze het verdrietige bericht dat haar moeder kanker heeft.
Kat van huis?
Het enige werk uit 1960 van Joan Mitchell in het Ludwig Museum in Keulen op de expositie Joan Mitchell Retrospective, her live & Paintings’ is La Chatière (het kattenluik). Ik zal heel eerlijk zijn, ik heb geen katten en ik ben geen kattenfan. Hoe lang ik er ook naar kijk, ik zie het niet. Wat ik wel zie is een heftige kleurencombinatie waarin snelheid zit. Misschien is de kat net door het luikje gesprongen?
Het felle rood is een nieuwe kleur die Mithell in dit schilderij gebuikt. Haar andere doeken die ze eind jaren vijftig schilderde, hebben een veel ingetogener kleurgebruik: verzadigd olijf groen, bordeaux rood, oker en wit zijn hier de hoofdkleuren.
Joan Mitchell, Retrospective, her life and paintings in Museum Ludwig in Keulen. Nog te zien tot 21 februari 2016. Entree Euro 9 (korting met Köln Card € 7,20).
Op donderdagavond is dit museum tot 22.00 uur open.
Wil je meer lezen over Keulen? Lees dan hier verder.