Ontdek Maastricht met Manders en Streetlife!

Maastricht_©-collage-Wilma_Lankhorst
Sfeercollage Maastricht © collage Wilma Lankhorst

Deze zomer zoeken we in eigen land de mooiste plekjes op. Maastricht is altijd een fijne stad om te bezoeken. We slapen in het net heropende en volledig gerenoveerde StayOkay aan de oever van de Maas en kijken o.a. uit op het Bonnefanten. Vóór we Mark Manders bezoeken, gaan we eerst naar het Vrijthof. Het is tijd voor Streetlife!

Maastricht_Fotomuseum Vrijthof Streetlife © foto Wilma_Lankhorst
Fotomuseum Vrijthof Streetlife © foto Wilma Lankhorst

Streetlife in Fotomuseum Maastricht

Museum aan het Vrijthof is een kleine kunsttempel waar ik altijd graag binnenloop. Het is een compact particulier fotografiemuseum aan een van de beroemdste pleinen van ons land. De warme ossenbloed rode muur is een echte blikvanger op het Vrijthof. Dit museum is gevestigd in het Spaans Gouvernement, dit is waarschijnlijk het oudst bewaard gebleven woonhuis van Maastricht. Het rijke verleden van het gebouw wordt hier gecombineerd met kunst uit het heden.

Maastricht Fotomuseum-Vrijthof-Streetlife-Hans-Rietveld-©-foto-Wilma_Lankhorst
Hans Rietveld Streetlife in Fotomuseum Vrijthof © foto Wilma Lankhorst

Hans Rietveld

Twee fotografen laten zien hoe zij het leven op staat ervaren. Hans Rietveld (Den Haag, 1942) was leerling aan de Jan van Eyck Academie (grafische opleiding) in Maastricht. Sinds 1970 woont hij in deze stad. Rietveld combineert fotografie met zijn werk als graficus. Hij heeft een warme belangstelling en nieuwsgierigheid voor de mens. Door zijn lens ervaren we het straatleven in Maastricht, Parijs of waar hij ook was.

Maastricht Fotomuseum Vrijthof Streetlife Jamel_Shabazz © foto Wilma_Lankhorst
Streetlife, Jamel Shabazz Fotomuseum Vrijthof ©foto Wilma Lankhorst

Jamel Shabazz

De kleurenfoto’s in Streetlife zijn van de Amerikaanse fotograaf Jamel Shabazz (New York, 1960). Hij groeide op in Brooklyn en is al 45 jaar actief als fotograaf. Shabazz’s hart gaat harder kloppen van muzikanten en extravagante voorbijgangers op straat. Hij heeft in de jaren 80 ook een serie genaakt van passagiers in de metro.

Streetlife in Fotomuseum het Vrijthof is nog te zien t/m 27 september 2020. 

De tentoonstelling omvat 30 zwart-wit foto’s van Hans Rietveld en een kleinen 50 kleurenfoto’s van Jamel Shabazz. De straatfotografie van Rietveld en Shabazz markeert de jaren 60, 70 en 80.

Dancefestaival ©Rutger Geerling Fotomuseum het vrijthof Maastricht v.a. 3 oktober 2020.
Voorproefje: van This is my church van fotograaf Rutger Geerling.

Straks te zien!

Op de balie van het museum lag een mooie vooraankondiging. Die wil ik je niet onthouden. De Nederlandse dancefotograaf Rutger Geerling exposeert van 3 oktober 2020 tot en met 28 februari 2021 in Fotomuseum aan het Vrijthof in Maastricht. De tentoonstelling ‘This is my Church’ is een ode aan het 25-jarig jubileum van Rutger.

Maastricht collage Bonnefanten_Museum_Mark_Manders_2020 foto collega Wilma_Lankhorst
Sfeercollage Mark Manders in Bonnefanten Museum © foto Wilma Lankhorst.

The Absence of Mark Manders

Wie Maastricht zegt in de museumwereld, zegt Bonnefanten. Ondanks mijn focus op kleine musea tijdens dit kunstrondje door Zuid-Limburg, mag de grote zus niet ontbreken. Met ‘de afwezigheid van Mark Manders’ zet deze Brabantse kunstenaars zich weer uitgebreid op de kaart in Museum Bonnefanten aan de Maas. De laatste grote solotentoonstellingen van Mark Manders (Volkel 1968) was vijf jaar geleden.

Maastricht Bonnefanten_Mark_Manders-unfinished-work-2019-©-foto-Wilma_Lankhors
Mark Manders, unfinished work (2019)©-foto-Wilma_Lankhors

Internationale doorbraak op de Biënnale

Mark Manders brak in 2013 op grote schaal door toen hij Nederland vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië. Hier was o.a. het iconische werk Mind Study te zien. Mark Manders ziet al zijn werk als een deel van een groot zelfportret: het ‘Zelfportret als gebouw’. Het is zijn levenswerk waar hij sinds 1986 aan werkt. Dit zelfportret wordt door de jaren heen herzien en aangevuld.

Maastricht_Bonnefanten_Mark_Manders-en-selfie-Wilma
Selfie bij beeldengroep Mark Manders in Bonnefanten Museum.

The Absence of Mark Manders

De zalen in tentoonstelling The Absence of Mark Manders kun je daarom zien als ruimtes uit het gebouw ‘zelfportret’. Manders heeft de werken voor zijn bezoek ‘achtergelaten’ in drie verschillende sfeergebieden. Je komt eerst in De Huiskamer, daarna in Het Museum en tot slot in Het Atelier.

Maastricht Bonnefanten_Museum

The Absence of Mark Manders is t/m 23 augustus 2020 te zien in Museum Bonnefanten in Maastricht.

Bekijk hier de sneak preview van The Absence of Mark Manders.

Nu ook te zien in Bonnefanten

Beating around the bush #6: Scenes from the Anthropocene

Deze groepstentoonstelling is het meest recente een onderdeel van een tentoonstellingsprogramma waar aan het Bonnefanten sinds 2014 werkt. Het doel van dit programma is om de eigen collectie nader te onderzoeken. In dit concept worden oude stukken uit de collectie in dialoog gebracht met nieuw aankopen en/of voorgestelde aankopen.

Bonnefanten_Grayson_Perry_Reclining artist (2017) © foto Wilma Lankhorst detail
Reclining artist (detail, 2017) © Grayson Perry.

Grayson Perry

Blikvanger aan het begin is het grote zwart-wit werk  Reclining Artist (2017)van de Britse kunstenaar Grayson Perry. Luister hier naar het audiofragment bij dit werk.

Maastricht Bonnefanten_zaalimpressie werk Danaë Moons (1985) © foto Wilma Lankhorst detail
Zaalimpressie werk Danaë Moons (1985) Bonnefanten Museum.

Danaë Moons

In deze zesde presentatie zag ik o.a. werk van de Nederlandse kunstenaars Evelien Taocheng Wang en Danaë Moons (1985). Het werk van deze laatste kunstenaar is in verschillende zalen ondergebracht. Ze heeft eigenlijk een eigen expositie in het grote geheel. In 2017 verwoorde kunstcriticus Hans den Hartog Jager in een monografie over Danaë Moons haar werk als volgt: “Moons was gefascineerd door de natuur, door stenen en oerwoud, door de confrontatie van mens en wereld. Daarbij drong ze steeds verder door tot de diepste, donkerste delen van het bestaan. Haar beelden, teksten en video’s tonen een diep verlangen het fundament van de verbondenheid tussen de mens en natuur te doorgronden”.

Maastricht Bonnefanten_Stranglehold_ Danaë Moons (2013) © foto Wilma Lankhorst detail
Stranglehold © Danaë Moons (2013) © foto Wilma Lankhorst detail

Spoorloos in Indonesië

In 2015 vertrok Danaë voor een project naar het Indonesische eiland Borneo (Oost-Kalimantan). Tijdens deze reis waren Moons en haar gids betrokken bij een bootongeluk op de Mahakam-rivier. Ze raakten vermist en sindsdien ontbreekt van hen elk spoor. Het oeuvre van Moons heeft door dit ongeluk vooralsnog een open einde.

Via deze link krijg je alvast een korte vooruitblik

Beating around the bush #6: Scenes from the Anthropocene is nog t/m 3 januari 2021 te zien in Museum Bonnefanten in Maastricht.

Denk ook aan de #kleinemusea

Denk bij je voorgenomen museumbezoek a.u.b. aan de coronamaatregelen die hiervoor gelden. Je vindt deze informatie op de websites van de aangeven musea.

Restaurant t Drifke sfeerbeeld serre 2020_foto Jouk_Blok
Sfeerbeeld van de serre Restaurant t Drifke.

De kunst van het koken

Naast de Kunst in de verschillende musea, is Maastricht ook bekend door de kunst van het eten. Net is buiten het centrum hebben we een pareltje ontdekt aan de Lage Kanaaldijk. Restaurant ’t Drifke is een gezellig huiskamer restaurant met een serre en terras. De vrouw des huizes, Gerdy staat achter het fornuis. Ze bedenkt en kookt elk seizoen weer verrassende gerechten.

Restaurant t Drifke trio van haring zomer 2020_foto Jouk_Blok
Trio van haring © Restaurant t Drifke

Wij genieten van een verrassende trio van haring, gevolgd door een op de huid gebakken rode poon met seizoengroenten. Als dessert smullen we van rabarberijs met stukjes stroopwafel. Partner en sommelier Jouk schenkt de lekkerste wijnen. Gelukkig hoeven we na deze kookkunstervaring maar tien minuten langs de Maas te lopen voor ons hotel.

© tekst en foto’s Wilma Lankhorst. 
© gebruik van de foto’s met dank aan de genoemde musea, genoemde kunstenaars, Rutger Geerling en alle bruikleengevers.