Kasteel Ruurlo Museum MORE

Kasteel Ruurlo Museum MORE 2

Kasteel-Ruurlo-Museum-MORE-foto-Hugo-Lingeman
Prachtige landschaptuin bij Kasteel Ruurlo Museum MORE foto Hugo Lingeman

Kasteel Ruurlo in de Achterhoek is nu het monumentale huis voor de grootste Willink-collectie. De initiatiefnemers van Museum MORE, Hans en Monique Melchers, openen op 27 juni a.s. een tweede museum. Dat het echtpaar Melchers echte Willink liefhebbers zijn wordt hier nog eens extra duidelijk. Zij bezitten lands grootste collectie van Carel Willink: zo’n 50 schilderijen en ruim 100 werken op papier. Met de opening van Kasteel Ruurlo Museum MORE is de Achterhoek een (cultuur) parel rijker. En wordt de geschiedenis van het kasteel, dat dateert uit 1326, op een artistieke manier verrijkt.

Neem hier een kijkje achter de kasteeldeuren…

Kasteel Ruurlo Museum-MORE-met-glazen-brug-beeld-Hans-van-Heeswijk-architecten

Een glazen brug geeft toegang tot Kasteel Ruurlo. De totale overspanning is 32 meter, de brug is 2.70 m breed en heeft vier tussenpijlers. Dit ontwerp van glas en staal is een creatie van Hans van Heeswijk.

Geschiedenis van Kasteel Ruurlo

Dat de Achterhoek rijk is aan kastelen is algemeen bekend. Deze groene regio was al in de 14e  eeuw geliefd bij ridders en adellijke families. Uit de archieven weten we dat Kasteel Ruurlo al in 1326 wordt vermeld. Graaf Reinoud I van Gelre gebruikte het o.a. voor zijn veld- en verkenningstochten. In de 15e eeuw werd Willem van Heeckeren de nieuwe eigenaar. Hij was de grondlegger van de adellijke familie van Heeckeren.

Van ridders tot ambtenaren

Vijf eeuwen bleef het kasteel in hun bezit, waarna de gemeente Ruurlo het kocht en verbouwde tot Gemeentehuis. De prachtige trouwzaal was één van de meest geliefde trouwlocaties in Gelderland. Een van mijn neven trouwde er en vrienden van ons. Door de gemeentelijke herindeling in 2005 verloor het zijn functie. In 2013 is het aangekocht door Hans Melchers, met het doel hier een monumentaal onderkomen te creëren voor de collectie van Carel Willink.

Kasteel-Ruurlo-Carel-Willink-studie-voor-zelfportret-1918-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst.  Kasteel-Ruurlo-Carel-Willink-de-futurist-zelfportret-1921-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst Kasteel Ruurlo Carel-Willink-zelfportret-1936-potlood-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst

v.l.n.r 
studie voor zelfportret (1918)-de futurist(1921)-zelfportret (1936)

Carel Willink

Kunstschilder Carel Willink (1900-1982) is bekend vanwege zijn schilderijen met een vervreemdende atmosfeer en zijn vier bijzondere vrouwen. Zijn werk is vaak omschreven als magisch realisme. Zelf sprak Willink liever imaginair realisme, een vanuit de verbeelding geschilderde werkelijkheid. In de serie Panorama Pijbes, sprak Wim Pijbes met de laatste echtgenote van Willink, Sylvia Quiël (1944) zelf ook kunstenaar. Daarin gaf Quiël aan dat Willink ook plaatjes van dreigende wolkenpartijen uit tijdschriften scheurde en bewaarde als onderdeel van een mogelijk nieuw werk.

Collages van gebeurtenissen

De schilderijen van Willink laten ons nooit een bestaand landschap zien, het zijn collages van gebeurtenissen met personages uit verschillende tijdperken. Alles is zo realistisch geschilderd dat je als kijker denkt, dat het landschap, het park of het stadsgezicht echt bestaat. In 1935 kocht hij een pand aan de Ruysdaelkade in Amsterdam. Tot aan zijn dood heeft hij hier gewoond & gewerkt. Carel Willink heeft tussen 1917 en 1983 meer dan 325 schilderijen en aquarellen gemaakt.

Kasteel Ruurlo Carel-Willink-Landschap-met-statue-1935-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst
Landschap met statue (1935) de eerste Willink aankoop van Hans Melchers

De eerste Willink van Hans Melchers

De eerste Willink die de familie Melchers bezat, was een portret van de vader van Hans Melchers. In de jaren veertig van de vorige eeuw, schilderde Willink portetten als kostwinning. Melchers senior was een van zijn opdrachtgevers. Dit schilderij is helaas in de oorlog verloren gegaan. De eerste Willink die Hans Melchers zelf kocht is het werk ‘Landschap met Statue’ (1935). Dit doek hangt op de beletage van Kasteel Ruurlo (zaal 5).

 Kasteel-Ruurlo-Carel-Willink-De-aanval-1960-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst
De aanval (1960)

Tijdens zijn verblijf in Berlijn heeft Willink het boek Untergangs des Abendlandes (1918-1922) van de Duitse cultuurfilosoof Oswald Sprenger gelezen. De thema’s uit dit boek zoals ‘vooruitgang brengt verval’ en ‘de Westerse beschaving is stervende’ worden in het latere werk van Willink hoofdthema’s. Willink’s standbeelden en architectuur details zijn altijd vervuild, bemost en beschadigd. Om de suggestie van sleets gesteente en marmeren te creëren, maakte Willink gebruik van kleine paletmesjes. Als de kleur die hij wilde gebruiken, niet in tubes zat, gebruikte hij pigmenten, die hij volop in voorraad had.

De lucht wordt steeds dreigender

Als je zijn werk bekijkt, zie je dat de luchten in de loop van de jaren ’30 steeds dreigender worden. Alsof het onweer dichterbij kwam. Velen zagen hem als onheilsprofeet. Iets wat hij zelf nogal belachelijk vond. Na de Tweede Wereldoorlog werd hij, ondanks zijn eigen verhaal, toch vaak beschouw als een soort ziener.

Kasteel Ruurlo Carel-Willink-Rustende-Venus-Wilma-Jeuken-1931-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst.
Rustende Venus (1931) Wilma Jeuken, Willinks 2e vrouw

Willink’s vrouwen

In Kasteel Ruurlo is ook volop aandacht voor de vrouwen van Willink. Het begon in 1925 met een kortstondige relatie met de onderwijzeres Mies van der Meulen. Haar opvolgster was Wilma Jeuken, een intelligenten en charmante vrouw waarmee Willink dertig jaar van zijn leven deelt. In 1960 sterft Jeuken. Enkele later jaren is het de flamboyante Mathilde de Doelder die zich aan Willink’s zijde schaart. Mathilde trok door haar uiterlijk en extravagante stijl veel bekijks, zelfs in Amsterdam. In 1971 ontdekte zij de modeontwerpster (Carla Maria) Fong Leng (Tsang). In een tijdsbestek van vijf jaar, kocht Mathilde 37 Fong Leng creaties. Allemaal met een waarde van tussen de tien- en dertigduizend gulden.

Kasteel-Ruurlo-Carel-Willink-inloopkast-Mathilde-met-kleding-Fong-Leng-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst
Dit voelt als een inloopkast van Mathilde – kleding Fong Leng

In die kleding herinner ik met Mathilde. Gouden mantel met luipaarden prints 1997), een Gaudi mantel (1974), de paars roze Drakenmantel (1973). Deze mantels en nog meer kleding kun je zien in de zalen 6, 7 en 8 op de eerste etage van Kasteel Ruurlo. Hier hangen ook prachtige foto’s van Mathilde met o.a. Fong Leng (1974) en met Willink van de beroemde fotograaf Paul Huf (1924-2002). Paul Huf gebruikte Mathilde vaak als model om de ontwerpen van Fong Leng vast te leggen.
In 1977 gaan Willink en Mathilde uit elkaar, later dat jaar sterft Mathilde, onder nog steeds onopgehelderde omstandigheden.

 Kasteel-Ruurlo-Carel-Willink-bronzen-buste-©SylviaQueil-1977-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst
Bronzen buste van Carel Willink (1977) ©Sylvia Quiël

Sylvia Quiël

De vierde en laatste partner van Carel Willink was Sylvia Quiël (1944). Zij woont nog steeds in Willink’s huis met uitkijk op het Rijksmuseum in Amsterdam. Quiël is zelf ook kunstenaar en heeft regelmatig model gestaan voor enkele levensgrote naakten. Zij heeft Willink zelf ook geschilderd en in brons vorm gegeven. Eén van deze beelden is ook te zien in Kasteel Ruurlo.

Kasteel-Ruurlo-Carel-Willink-overzicht-zaal-12-portret-Pamela-Maresch-Boon-1971-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst
Zaaloverzicht met portret van Pamela Maresch-Boon (1971)

Mijn ervaringen:

  • Als geboren Achterhoeker ben ik misschien iets bevooroordeeld: Wat ik in Ruurlo mocht verkennen is in één woord FENOMENAAL.
  • Via een 32 meter lange glazen & stalen brug over de slot gracht, betreed je een prachtig gerestaureerd monumentaal pand.
  • Oud en nieuw, verleden en heden komen hier op bijzondere manieren samen. Een nieuwe wenteltrap met prachtige verlichting in een nieuw glazen huis over de oude binnenplaats.
  • Prachtige houtenvloeren waarin Tomesen Parket & Design (Braamt) een ongekend staaltje houtbewerking laat zien. Geïnspireerd door de plafondornamenten, hebben zij in het parket allerlei houtmozaïeken gemaakt. Elk vloerornament is een kunstwerkje op zich. Dus kijk af en toen even omhoog en omlaag.

 Kasteel-Ruurlo-Museum-MORE-vloeren-Tomesen-Parket-en-Design-foto-Paul-Huf-Fong-Leng-en-Mathild  Kasteel-Ruurlo-Museum-MORE-vloeren-Tomesen-Parket-en-Design-foto-Wilma-Lankhorst.

  • Over drie etages verspreid leer je in twaalf zalen aangevuld me een prentenkabinet heel veel over het leven en werk van Carel Willink. In de handige bezoekersgids kun je per zaal lezen welke werken er hangen en wordt regelmatig extra achtergrondinformatie gegeven over Willink’s aanpak en gedrevenheid.
  • In de zalen met de creaties van Fong Leng slaat de verbazing echt toe. Wat een monumentale creaties. Ook de fotoserie van Paul Huf over de werken van Fong Leng, met Mathilde als model en af toe Willink, maakt indruk.
  • Naast werk van Fong Leng zie je hier wandcreaties van couturier Ronald Kolk. Hij is verantwoordelijk voor de kleurige wandbespanningen. De schilderijen komen heel mooi uit op het gekleurde damast.
 Museum_MORE-Kasteel-Ruurlo
Ieder bezoeker krijgt een gratis gidsje met uitleg.
  • Op deze mooie wandbekleding ontbreken de titelbordjes. Alle bezoekers krijgen een kleine gids mee waarin je precies kunt lezen wat er te zien is.
  • In de openingsopstelling hangen 31 schilderijen van Willink, die worden aangevuld met een tiental aquarellen en tekeningen in het prentenkabinet.
  • Tussen Willink’s werk ontdek je (naast de foto’s van Paul Huf), beelden van Quiël, Charlotte van Pallandt (1898-1997) en Eja Siepman-van den Berg (1943) en Miriam Knibbeler (1981).
  • Voor een kopje koffie, lunch of diner kun je via de glazenburg terecht in de Orangerie.   Vanaf het terras heb je een prachtig uitzicht op het kasteel en het omliggende landschapspark.
  • Kasteel Ruurlo Museum MORE is vanaf 27 juni 2017 geopend voor publiek.
    Vanaf dag één is hier de Museumkaart geldig. Doe er je voordeel mee!
 Kasteel-Ruurlo-Carel-Willink-Ortus-2015-©MiriamKnibbeler-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst
Ortus (2015) de babyneushoorn ©Miriam Knibbeler

Ortus, de babyneushoorn

Op de bovenste verdieping ontdek ik opeens een baby neushoorn. Beeldend kunstenaar Miriam Knibbeler is de artistieke moeder van Ortus (2015). Wie Museum MORE in Gorssel kent, ziet de gelijkenis direct. Baby Ortus is het prototype van de grote slapende neushoorn op het grasveld bij Museum MORE in Gorssel.

Ortus betekent geboorte, oorsprong, nieuw leven. Met dit beeld vraagt Miriam Knibbeler aandacht voor, zoals zij dat noemt de ‘geboortelijkheid’ in plaats van sterfelijkheid.

 Opening-Kasteel-Ruurlo-23-juni-vlnr-prof-mr-Pieter-van-Vollenhoven-Monique-Melchers-Hans-Melchers-fotograaf-Sander-Stoepker

Op vrijdag 23 juni 2017 is Kasteel Ruurlo Museum MORE officieel geopend door
Mr. Pieter van Vollenhoven in samenwerking met Monique en Hans Melchers.
(foto Sander Stoepker) 

 Kasteel-Ruurlo-Museum-MORE-logo-foto-Wilma-LankhorstKasteel Ruurlo MUSEUM MORE   is vanaf dinsdag 27 juni 2017 officieel geopend voor iedereen.

Je Museumkaart al direct geldig is. Dat maakt een dagje cultuur snuiven in de Achterhoek nog aantrekkelijker.

Ontdek hier de magie van Carel Willink

TOP Trouwlocatie

 Kasteel-Ruurlo-Museum-MORE-Trouwzaal-foto-Wilma-Lankhorst
De trouwzaal in Kasteel Ruurlo is in ere gebleven

Naast Museum MORE biedt Kasteel Ruurlo nog steeds de historische trouwlocatie. Bij de renovatieplannen hebben eigenaar Melchers en restauratie architect Cor Bouwstra  de trouwzaal behouden. Ik ben er even gaan kijken, de gouden stoeltjes staan klaar om nieuwe bruidsparen te ontvangen. De landschapstuin rondom het kasteel is een bijzonder plek om foto’s te maken. Met het aanbod van de Orangerie kun je het plaatje compleet maken.

Er is al weer een lange lijst met reserveringen is voor liefhebbers om elkaar hier het ja –woord te geven

Kasteel-Ruurlo-Museum-MORE-glazenburg-Hans-van-heeswijk-en-Orangerie-Ruurlo-foto-Wilma-Lankhorst
Links Orangerie Ruurlo
©tekst, foto’s en eerste videoclip Wilma Lankhorst
© gebruik afbeeldingen en 2e videoclip met dank aan Museum MORE
Kasteel Ruurlo Carel-Willink-Zaal-2-Straatbeeld-met-standbeeld-1934-coll.-Museum-MORE-foto-Wilma-Lankhorst
Dit is echt de laatste foto, nu wordt het tijd om zelf te gaan kijken. veel plezier!