Levend Brons door Lotta Blokker

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik voel nog kippenvel als ik terugdenk aan de beelden van Lotta Blokker. Nog nooit heb ik ervaren dat een bronzen beeld tot leven zou kunnen komen. Bij Blokker gebeurt dat … (bijna). In het grote ovale ei, op het dak van Museum de Fundatie in Zwolle is ‘The hour of the wolf’ van Lotta Blokker te zien. Tot aan deze tentoonstelling had ik nog nooit van Lotta Blokker gehoord, na deze expositie zal ik haar nooit meer vergeten. Net als zij ben ik al jaren gefascineerd door het werk van de Duitse kunstenares Käthe Kollwitz. De verrassing was compleet toen ik las dat de serie ‘The hour of the wolf, in het voorjaar 2015 naar Berlijn gaat. Blokker exposeert daar in het Käthe Kollwitz Museum.

Lotta_Blokker Pieta - Pas de deux (2008) Lotta Blokker Museum de Fundatie © foto Wilma_Lankhorst
Pieta – Pas de deux (2008) Lotta Blokker Museum de Fundatie © foto Wilma Lankhorst

The Hour of the Wolf

Aan de beelden serie ‘the Hour of the Wolf’ heeft Blokker vijf jaar gewerkt. Tijdens de schepping van het eerste beelden woonde ze in Florence. Blokker had net een verbroken relatie achter de rug en zocht in Italië opnieuw naar balans. Als ze soms niet kon slapen, liep ze ’s nacht door de stad. De beelden, ontmoetingen en gesprekken tijdens die wandelingen in het donker, intrigeerden haar. In deze serie beelden neemt de kunstenares je als bezoeker mee op een nachtelijke reis langs verschillende emoties. Zo staat midden in de ruimte een oude, dementerende dame. Ze weet niet waar ze is, als je dichter bij komt lijkt het alsof ze gaat dansen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Muted (2012) Lotta Blokker Museum de Fundatie

Op mijn tenen loop ik naar een kleine jongen, hij heeft zijn handen opgericht en tegen het raam gedrukt. Als ik om hem heen loop en zijn gezicht bekijk, ervaar ik een starende blik, ondanks zijn holle ogen. Ik kom in de verleiding om een arm op zijn schouder te leggen als troost. Even verder op ligt een jonge vrouw in foetushouding op de kale koude grond. De beelden ontroeren en onthutsen me tegelijkertijd.
In dezelfde ruimte is een koffiebar waar je heerlijk kunt reflecteren bij de beelden van Blokker.

Lotta Blokker Pieta I (2006) Lotta Blokker Museum de Fundatie © foto Wilma_Lankhorst
Pieta I (2006) Lotta Blokker Museum de Fundatie © foto Wilma Lankhorst.

Pietà à la Blokker

Naast de personages uit de serie ‘the Hour of the Wolf’ presenteert Blokker twee pietàs (‘piete’).  De beroemdste pietà is zonder discussie het beeld van Michelangelo van Maria met haar overleden zoon in haar armen in de St. Pieter in Rome. In dit beeld wordt de innige verbondenheid van de moeder met de zoon heel intens uitgebeeld. Ik herken dat in de Pietà I van Blokker waarbij zij een staande man afbeeld, zijn hoofd gebogen richting zijn armen. De armen zijn zo weer gegeven dat er een kind in zou kunnen rusten. Het kind is er niet, maar in mijn beleving is het er wel. De gezichtsuitdrukking van de man is zoekend en aftastend. Zijn voeten zijn licht naar binnen gedraaid wat het geheel op de rug gezien iets vertederends geeft.

Pietà II is van een totaal andere orde. Een oude vrouw met lang haar, heeft een lege doek (lijkwade?) in haar armen. Haar blik is van een totaal andere orde dan die van de man van Pietà I. Neem de tijd en bekijk de beelden rustig vanuit verschillende oogpunten.

Lotta Blokker Serie bustes door Lotta Blokker Museum de Fundatie © foto Wilma Lankhorst.
Serie bustes door Lotta Blokker Museum de Fundatie © foto Wilma Lankhorst.

Wie is Lotta Blokker?

Blokker is in 1980 in Amsterdam geboren. Tijdens haar middelbare schooljaren, maakt ze een excursie naar Parijs en bezoekt Musée Rodin. De beelden maken enorme indruk op haar en ze ervaart daar alsof haar bestemming wordt bepaald. Als ze Rodin’s beelden bekijkt, besluit ze: dit moet het zijn. Na het eindexamen vertrekt ze op haar 19e naar Florence om beeldhouwlessen te gaan volgen aan de ‘Academy of Art’. In de opleiding ligt de focus op het leren beheersen van de techniek van het beeldhouwen. Als kunstenaar moetje goed kijken om te kunnen interpreteren, tekenen en modelleren. Het leidende advies is dat de hand het oog volgt. Ze is zeer getalenteerd. Vóór Blokker klaar is met haar studie, geeft ze zelf al les.

Westerse beeldhouwkunst

Lotta Blokker laat zich o.a. inspireren door de hoogtepunten in de geschiedenis van de Westerse beeldhouwkunst zoals de Venus van Milo, de Denker van Rodin en de Maria Magdalena van Donatello. Daarnaast vertaalt Blokker werk van grote schilders in sculpturen. Hierbij moet je denken aan Vincent van Gogh, Marlene Dumas en Käthe Kollwitz. Het werk van Blokker is heel krachtig en tegelijkertijd heel erg gevoelig. Ik ervaar dit in Zwolle alsof haar bronzen tot leven komen als ik dichter bij kom. Blokker heeft ondanks haar relatief jonge leeftijd al verschillende werken verkocht aan kunstliefhebbers die een Blokker in hun privé collectie willen, dit zowel in Europa als in de Verenigde Staten.

Lotta-catalogus

Museum de Fundatie  
Lotta Blokker, The Hour of the Wolf nog te zien t/m 4 januari 2015
Gratis met de Museumjaarkaart.

In het museum wordt een prachtige catalogus verkocht € 24,95

The hour of the Wolf, gaat na Zwolle in 2015 naar het Panorama Museum in het Duitse Bad Frankenhausen /Thüringen  en daarna naar het Käthe Kollwitz Museum in Berlijn.

© tekst en foto’s (tenzij anders vermeld) Wilma Lankhorst
© beelden Lotta Blokker – gebruik foto’s met dank aan Museum de Fundatie