Kunstenaar van de maand:
Kristie Legters
De kunstenaar van de maand oktober is Kristie Legters. Haar afstudeerwerk uit 1998 loopt als een rode draad door haar leven en haar werk. Ik heb het concept Stedelijk Lichaam voor het eerst gezien in Doesburg en werd geraakt door haar verhaal én energie. Overdag docent beeldende vorming, diep in haar hart een bevlogen beeldend kunstenaar. Mag ik je voorstellen aan Kristie Legters?
Waar liggen je wortels en hoe zou je het gezin willen omschrijven waarin je bent opgegroeid?
Kristie Legters: Ik ben in 1974 geboren in Winterswijk. Ons gezin telt vier kinderen, ik ben de oudste en na mij komen nog drie jongens. Het leeftijdsverschil tussen mij en mijn jongste broer is dertien jaar. Mijn moeder was mijn voorbeeld. Zij speelde piano en zong met me als kind. Ze vertelde verhalen en verzon er ook. Mijn moeder kon goed tekenen en mijn oma (van moederskant) hield van fotograferen en tuinieren. In 2000 is mijn moeder overleden. Niet alleen voor ons gezin, maar ook voor de hele familie was dit een grote schok.
Carpe Diem
Na dit verlies werd mijn credo ‘Carpe Diem’, pluk de dag en dat is het tot de dag van vandaag. Mede in mijn beeldende kunst, heb ik de dood van mijn moeder een plaats kunnen geven. Als ik het werk Kathedraal (2000) zie, denk ik met liefde terug aan haar.
Kun je iets vertellen over je (kunst) opleiding(en) en/of je artistieke vorming?
Mijn eerste teken- en schilderlessen kreeg ik al op mijn zevende van Ger Heesen, kunstenaar in Winterswijk. Tijdens mijn middelbare schooltijd in Zutphen heb ik vier jaar lessen drama, muziek, koor en beeldende kunst gehad. Mijn ouders hebben mijn tekenwens altijd gestimuleerd, maar ze vonden het beter als ik de lerarenopleiding zou volgen. Zij hadden het idee dat dit mijn kansen op een baan zou vergroten.
En zo vertrok ik in 1993 naar Kampen voor de Lerarenopleiding (eerstegraads) Tekenen & Kunstgeschiedenis, richting Illustratie. Mijn ouders hadden gelijk want binnen drie jaar na mijn afstuderen (1998) kreeg ik een vaste baan. Op deze school werk ik nu nog steeds als docent kunst en cultuur.
Anno 2018 sta ik drie dagen per week voor de klas en de andere dagen houd ik me bezig met mijn beeldende kunst, de tuin én alles wat belangrijk is om een gezin draaiende te houden.
Dit jaar voor het eerst meegedaan aan de Open Tuinen dagen en ruim 200 bezoekers gehad.
Vijf jaar geleden ben ik met mijn man en onze twee zonen verhuisd naar een jaren dertig-huis met een grote tuin in het buitengebied van Winterswijk. Het ontwerp van de tuin heb ik zelf gemaakt. Er zijn duidelijke zichtlijnen vanuit het huis. De tuin bestaat uit kamers met bloemen, vaste planten en verschillende soorten hagen (beuk, meidoorn, taxus). Tuinieren is voor mij net schilderen met organische materialen in de open ruimte. De kamers zie ik als ruimtes waar je binnen en buiten ervaart, maar dan in het groen! De tuin geeft mij net zoveel energie als het werken in mijn atelier.
l. detail tuinontwerp r. fragment uit vensters (2016) ©Kristie Legters
Wie of wat inspireert je het meest in je artistieke werk en waarom?
Het is toeval, maar mijn voormalige dorpsgenoot Piet Mondriaan is een van mijn inspiratiebronnen. Ik bewonder zijn schilderijen die van figuratief veranderen in geabstraheerde voorstellingen en uiteindelijk tot abstracte composities. Als vrijwilliger en rondleider in Villa Mondriaan , heb ik de luxe dat ik met grote regelmaat zijn werk zie.
Als museumrondleider vind ik het erg leuk om aan andere mensen en juist aan kinderen te vertellen over het leven van Mondriaan. Over zijn kunde om de wereld van zijn tijd weer te geven.
Voor het maken van mijn eindexamenproject Stedelijk Lichaam heb ik me laten inspireren door:
- Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) Italiaans graficus die bekend is geworden om zijn stadsgezichten van Rome en etsen van denkbeeldige steden.
- Gustav Klimt (Wenen 1862-1918); een Oostenrijks symbolistisch schilder, tekenaar en muurschilder. Klimt speelt in zijn schilderijen met decoratieve elementen, hij werkte ook figuratief waarbij hij mensen laat verdwijnen in kleden, of in het decor.
- Antonio Gaudi (1852-1926); Catalaans architect. Hij heeft aan het einde van de 19e eeuw/begin 20ste eeuw een heel eigen architectuurvorm ontwikkeld.
- En tot slot Friedensreich Hundertwasser (1928-2000). Deze Oostenrijkse kunstenaar en architect is wereldwijd bekend vanwege zijn kleurrijke ontwerpen met oog voor het welzijn van de mens én het milieu. Een veelzijdig en kleurrijk artistiek gezelschap die me een voedzame bodem hebben geboden voor het Stedelijk Lichaam.
Caleidoscoop aan inspiratiebronnen
Andere kunstenaars en werk dat me bezig houdt zijn Krijn de Koning (1964); Constant Nieuwenhuys (1920-2005) Le Corbusier (1887-1965), Aldo Rossi en Maurits Escher
Het bezoek aan het Rietveld-Schroderhuis te Utrecht vond ik een geweldige ervaring. Je staat daadwerkelijk in een kunstwerk en je ziet hoe Gerrit Rietveld de woning heeft ontworpen. Je ontdekt allerlei functies van grote en kleine ruimtes.
Hoe ziet een atelier en/of werkdag er voor je uit?
Ik werk in periodes in mijn atelier. Mijn schoolvakanties lopen niet altijd gelijk met die van onze kinderen. Daarom heb ik geleerd om fragmentarisch aan het werk te gaan. In aanloop op een nieuwe expositie werk ik ook ‘s de avonds en in het weekend. Als ik eenmaal in een flow zit, is het zo half 2 ’s nachts. Voor de komende herfstvakantie (22/10-26/10) bereid ik een expositie voor in Bredevoort.
Afgelopen periode heb ik weer met mijn werk op een kunstmarkt gestaan. Ik vind het belangrijk om in gesprek te komen met de bezoekers. Van de complimenten die je dan krijgt, daar groei ik van! Als ik exposeer, wil ik altijd een aantal momenten zelf aanwezig zijn om met bezoekers te praten over mijn werk. Deze interactie is prettig en ik ervaar dat de mensen na mijn verhaal steeds meer zien in het werk. Dat is ook een belangrijke reden waarom ik voor de klas sta. Ik vind het heel waardevol dat jonge mensen kennis maken met de wereld van kunst met al haar disciplines en mogelijkheden.
Heb je ooit mee gedaan aan een expositie of een boek gepubliceerd?
Sinds 1986 heb ik meegedaan een talrijke exposities. Soms als solokunstenaar, maar ook vaak als onderdeel van een groepsexpositie. Deze zomer had ik een bijzondere tentoonstelling samen met Lara Vos in de Raadskelder in Doesburg. En zoals ik al zei, is het komend najaar werk van mij te zien in de Koppelkerk in Bredevoort (Achterhoek). Foto’s van verschillende werken van mijn hand zijn in de afgelopen jaren gepubliceerd in catalogi van galeries, VVV-publicaties en verschillende kranten.
Welk museum of welke expositie zou je me willen aanraden?
Ik was onlangs in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden waar ik heb genoten van de Oude Culturen, zoals de Egyptenaren en de Griekse kunst met vazen. Op de bovenste verdieping van het museum staat een grote ladekast. Deze kast is gevuld met gevonden voorwerpen uit de Nederlandse bodem. Iets uit de Steengroeve uit Winterswijk zat er ook tussen.
Pagina uit Life or Theatre van Charlotte Salomon (foto WL)
Welk boek of welke film zou je me willen aanbevelen en waarom?
Het boek Madame Manet, muziek en kunst in het Parijs van de Impressionisten vind ik een aanrader. Het gaat over het leven van Manet’s Nederlandse vrouw Suzanne Leenhoff uit Zaltbommel. Zij was de vrouw/weduwe van de Franse schilder Edouard Manet.
Ik ben een fan van tekenfilms zoals Persepolis (Marjane Satrapi) en Les Triplettes de Belville (Sylvain Chomet). Je wordt door vereenvoudigde verbeeldingen meegenomen, meegezogen in het verhaal. Animaties intrigeren me, samen met de muziek en de vertelstijl.
Een boek dat ik net heb uitgelezen is Mister Orange. Dit gaat over het leven van Piet Mondriaan in New York (2011, Truus Matti). En dan is er nog Charlotte Salomon, Life? or Theatre? (1998) Dit is een zeer bijzonder autobiografische vertelling over het leven van Charlotte Salomon. Sinds 2001 heb een exemplaar van deze uitgave. Dit voorjaar heb ik in het Joods Historisch Museum te Amsterdam al haar gouaches gezien.
Mijn relatie met de kunstenaar
Kristie en ik hebben elkaar voor het eerst gesproken in Villa Mondriaan in Winterswijk. Vóór de officiële opening hebben wij de tentoonstelling Terug naar Toen bezocht. Kristie was er om zich voor te breiden op de rondleidingen die ze later zou geven. Ik om voor jullie een blogartikel te schrijven over Piet Mondriaan, Jan Sluijters en Cees Spoor. Tijdens deze ontmoetingen hebben we kaartjes uitgewisseld. Daarna kreeg ik een uitnodiging voor de tentoonstelling in de Raadskelder in Doesburg. Deze heb ik samen met mijn moeder bezocht. Kristie heeft ons toen het verhaal verteld achter het Stedelijk Lichaam. Dit verhaal gun ik iedereen, net als het enthousiasme dat Kristie met haar bezoek deelt.
Waar kun je het werk van Kristie Legters binnenkort zien?
Van 17 november t/m 23 december 2018 in de boven ruimte van de Koppelkerk aan de Koppelstraat 35 in Bredevoort.
Deze tentoonstelling is in de genoemde periode, wekelijks op vrijdag, zaterdag en zondag geopend van 11.00 tot 17.00 uur.
Meer weten? Volg dan Kristie’s Facebook-pagina.
l. collage kathedralen ©Kirstie Legters
Deze serie wordt vervolgd
De kunstenaar van de maand november is fotograaf Margriet Smulders.
© tekst Wilma Lankhorst © gebruik van de foto’s met dank aan ©Kristie Legters
foto