Louvre-Lens: de mooiste les in kunstgeschiedenis

Mijn collega Mieke Bosman, neemt  je mee naar Noord-Frankrijk. Je maakt met haar een reis door de kunsttijd in de dependance van het Parijse museum het Louvre-Lens. Laat je door Mieke verrassen in Lille.

Louvre-Lens: de mooiste les in kunstgeschiedenis

We zijn op weg naar Louvre Lens, een dependance van het Louvre in Parijs, een van de grootste en bekendste musea ter wereld. Net als de collectie van de Hermitage in St. Petersburg is de verzameling van het Louvre ontzagwekkend: maar liefst 350.000 objecten, van prehistorie tot de 21e eeuw, worden tentoongesteld.

Musee Louvre Lens bezoek Mieke Bosman_140218
Louvre-Lens is een permanente tentoonstelling van stukken uit de collectie van het Louvre aangevuld met er steeds wisselende exposities. Voor de dependance van het Louvre, dat eind 2012 opende, is een nieuw museum gebouwd: een 360 meter lange moderne constructie van glas en staal. Het museum ligt in een 20 hectare park dat is aangelegd over de schacht van de voormalige steenkoolmijn die hier midden jaren 80 is gesloten. De Canadese landschapsarchitecte Catherine Mosbach laat het park perfect aansluiten op het transparantie gebouw. Het Japanse architectenduo Kazuyo Sejima en Ryue Nishizawa (SANAA) koos voor een lage, toegankelijke structuur. Er is zowel buiten als binnen veel aluminium verwerkt. De gevels zijn van gepolijst aluminium, waarin het omliggende park wordt weerkaatst. De daken zijn gedeeltelijk van glas waardoor veel natuurlijk licht binnenkomt.

In totaal is er € 150 miljoen geïnvesteerd in dit museum, dat een economische impuls moet geven aan Pas-de-Calais, de voormalige Noord-Franse mijnstreek tussen Lille en Arras.

Toegang tot Grande Galerie in Museum Louvre-Lens

Tijdlijn

We beginnen de ontdekkingsreis in de Grote Galerij, de hoofdvleugel van het Louvre-Lens museum, met een oppervlakte van maar liefst 3.000 m2 aan één stuk. De semipermanente expositie in de Tijdgalerij – die tot 2017 duurt – bestaat uit meesterwerken uit het Louvre. Jaarlijks worden er steeds enkele kunstwerken vervangen door andere. Door deze roulatie blijft de tentoonstelling ook interessant voor vaste bezoekers, die op deze manier elk jaar nieuwe werken kunnen bewonderen.

Museum-Louvre-Lens-De-grote-Galerij-foto-Mieke-Bosman
De grote galerij in Musee Louvre Lens ©Mieke Bosman

Als je de 120 meter lange ruimte betreedt, heb je het idee dat je in een enorme aluminium kijkdoos met licht doorlatende deksel loopt. Op de wanden is de tijdlijn aangebracht. In één expositieruimte komen alle beschavingen en technieken aan bod. Van het ontstaan van het schrift in Mesopotamië, (4000 voor Christus) tot de Industriële Revolutie (halverwege de 19e eeuw) toen de kolenmijnontginning in Lens begon. Hier komen kunstwerken uit verschillende periodes bij elkaar die je in de andere musea in verschillende ruimtes ziet. In één oogopslag kun je in Lens genieten van meesterwerken uit het klassieke Griekenland, het Perzische Rijk of het Egypte van de farao’s.

De Tijdgalerie is een magnifieke reis door bijna 6 millennia kunstgeschiedenis. De reis is ingedeeld in drie grote periodes: 70 werken uit de Oudheid, 45 werken uit de Middeleeuwen en 90 werken uit de Moderne Tijd.

We hebben een hele middag nodig voor het volledige parcours en dan hebben we nog lang niet alles gezien. Op een bepaald moment slaat de kunstverzadiging toe. Dan wordt het tijd voor een bezoek aan het uitstekende museumrestaurant.

Praktisch

Lens ligt op een half uur rijden (A1) ten zuiden van Lille, ca. 250 km vanaf Utrecht. Lille is een erg leuke en ook bijzondere en kunstzinnige stad in Noord-Frankrijk. Een ideale bestemming voor een stedentrip omdat er veel te doen en te zien is: gerenommeerde kunstmusea, leuke evenementen, een gezellig uitgaanscentrum en een prachtige winkelstad. Zie hier Lille is leuk.

Lenis is ook per OV bereikbaar. Thalys naar Lille  Van station Lille Flandres 28x per dag een trein naar Lens. Reisduur: 35 minuten.

Het museum Louvre-Lens is elke dag geopend van 10 tot 18 uur, behalve op dinsdag. Er is een multimediagids verkrijgbaar voor uitgebreide toelichting bij alle kunstwerken.

Mieke-Bosman-e1455797046721-150x150Mieke Bosman groeide op aan de Waal in Zaltbommel, begon als freelance reisjournalist voor regionale dagbladen (Brabant Pers) en reisvakbladen en startte later een consultancy in public relations en communicatie. Tevens auteur/producer van redactionele uitgaven, websites en twee boeken. Topspots! 250 reistips & wereldtrips (MoMedia) en Vrij Reizen, een bundel verhalen van onder meer P.F. Thomése, A.F.Th van der Heijden, Tessa de Loo, Ronald Giphart die op reis gingen naar de oorsprong van bekende dranken. (La Rivière & Voorhoeve). Schildert zelf ook wel eens, maar bezoekt bij de voorkeur mooie kunstmusea in Europa. Zie haar blog per trein naar kunstmusea

© tekst en deel van de foto’s Mieke Bosman
© gebruik foto’s museumstukken in onderstaandein Tijdlijn, met dank aan Museum Louvre-Lens

© tekst Mieke Bosman
© gebruik foto's met dank aan collectie Musée Louvre Lens

Een terugblik met een korte omschrijving van een aantal kunstwerken.

Museum Louvre Lens oogidool coll. Louvre Lens
Oogidool – © collectie Museum Louvre Lens

3500 jaar v.C

Een zogenaamd Oogidool, een afgodsbeeldje van keramiek, uit Noord-Syrië uit de neolithische cultuur van Halaf

Karnak, Egypte - coll © Musee Louvre Lens

foto rechts

± 1725 v. C.

Beeld van zandsteen van Vizier Neferkare Lymeru, een hoge ambtenaar van de koning.
Karnak, Egypte – coll. Musee Louvre Lens

Koran insriptie

1100-1200 v.C
Koraninscriptie in hoekig Arabisch schrift. Raqqa, Syrië.

Kouros coll Musee Louvre Lens_foto Mieke Bosman

foto rechts

540 v.C.

Kouros, een naakte jonge man. Het beeld (103 cm hoog) is afkomstig uit het heiligdom van Asclepius, god van de Geneeskunde op Paros. De fascinatie voor het menselijk lichaam in de Griekse beschaving zal ook in de Romeinse tijd en later in de westerse kunst een belangrijke rol hebben.
Griekenland levert twee basismodellen voor beeldhouwkunst: het mannelijk naakt en de geklede vrouwelijke figuur. Naaktheid is verbonden met atletische idealen, want sport werd naakt beoefend in het Oude Griekenland.

hermaphroditus coll Musée Louvre Lens foto Mieke Bosman_122603
Hermaphroditus, de zoon van Hermes en Aphrodite coll Musée Louvre Lens

130-150 v.C.

Deze zou ik echt zó in mijn tuin willen hebben. Heel erg mooi gemaakt… Het is van marmer, maar het oog zacht en vloeiend. Het is een beeld van Hermaphroditus, de zoon van Hermes en Aphrodite, die een tweeslachtig wezen werd na zijn verbintenis met de nimf Salmacis.

 Zonnegod Mithras coll Musee Louvre Lens foto Mieke Bosman

100-200 v.C.

Reliëf van marmer met de voorstelling uit de Perzische mythologie Mithras, god van de zonnecultus, die een stier gaat offeren.

beeld Roelant coll. Musee Louvre Lens foto Mieke Bosman

800-814

Op de voorgrond een beeld van Roland, ook bekend als Roeland of Roelant.  Roland  was een van de eerste ridders aan het hof van keizer Karel de Grote in de 8e eeuw. In de latere Middeleeuwen werd hij een populaire held die in liederen en proza werd bezongen. Het bekendste van deze liederen is het 12e-eeuwse Chanson de Roland (Roelantslied).

Roland lijdt aan een cœur brisé. Zijn hart is gebroken, hij is wanhopig en woedend als hij ontdekt dat zijn geliefde Angélique, een prachtige vrouw waar bijna alle ridders verliefd op worden, gevlucht is met Medoro een Saraceense ridder met wie zij later trouwt. Het beeld was een aanschaf van Napoleon lll.

Roger bevrijdt Angelique coll Musee Louvre lens foot Mieke Bosman

“Roger bevrijdt Angélique” (1819) van Jean-Auguste-Dominique Ingres

Geïnspireerd door hetzelfde heldendicht “Orlando Furioso” (de Woedende Roland). Hier wordt Angélique bevrijd uit een benarde positie door Roger.

 

Ontvangst in Dasmascus coll Musée Louvre Lens foto Mieke Bosman1511, Venetië

Het schilderij “Ontvangst van de Venetiaanse delegatie in Damascus” vind ik een feestje.
Het is kleurig en er is erg veel op te zien. Het doet me denken aan de schoolplaten voor de Vaderlandse Geschiedenis die vroeger in de schoolklas hingen. Daarop ontdekte je ook steeds nieuwe details.

PP Rubens coll Musee Louvre Lens foto Mieke Bosman± 1615 

Een olieverfschilderij van Pieter-Paul Rubens dat een scene voorstelt uit de mythe over Ixion, koning van de Lapithen, een bergvolk in Thessalië (Noordoost-Griekenland). Ixion wilde Hera verleiden, de vrouw van Zeus. Daar stak Zeus een stokje voor door Hera te vervangen door een wolk met de gedaante van zijn vrouw.

 

Oedipus geschiklderd door Ingres coll Musee Louvre Lens
Oedipus door Ingres coll Musee Louvre Lens

1808

Jean-Auguste-Dominique INGRES. Oedipus en de Sfinx

Een confrontatie van Oedipus, een personage uit de Griekse mythologie, met de Sfinx, een monster met het gezicht van een vrouw, het lichaam van een leeuw en de vleugels van een vogel. Passanten mogen pas verder als ze een raadsel van de sfinx kunnen beantwoorden. Oedipus slaagt daarin. Het thema van het werk is de triomf van de intelligentie en de menselijke schoonheid.

Zie voor een completer beeld van de collectie in de Grote Galerij de website van het museum.