Emscherkunst wordt dit jaar wordt voor de derde maal georganiseerd. Tijdens deze tentoonstelling van internationale kunst in het Ruhrgebied kun je 100 dagen lang gratis 24 kunstwerken op 7 locaties bekijken. Alle creaties staan in het Emscher-dal. Ooit was dit het open riool van het Ruhrgebied, maar sinds 2010 wordt hier hard gewerkt aan de wedergeboorte van dit landschap. Onder het motto ‘Ontdek de kunst’ zijn nationale en internationale kunstenaars de dialoog aan gegaan met het nieuwe Ruhrgebied. Op een route van 50 fietskilometers ervaar je hoe zij de transformatie van een industriegebied naar een woon- en recreatiegebied vormgeven. Twee Nederlandse inzendingen zijn hier te zien: ‘ Wachten op de rivier’ van Observatorium en de film ‘die Insel’ van Erik van Lieshout. Zin in een ontdekkingsreis dichtbij huis vol verrassingen? Ontdek de kunst in het Emscher-dal. Veel plezier alvast.
Sneak preview: Word je nieuwgierigheid al geprikkeld?
Op 4 juni a.s. begint het kunstfestival Emscherkunst 2016 in het Duitse Ruhrgebied. Op korte afstand van Nederland kun je tijdens dit culturele evenement in verschillende kunstwerken slapen. Je hebt de keuze uit een tent, slapen ‘onder’ de brug of schaapjes tellen in een wolkenmachine. Zoek jij nog een vakantie droomplek voor de komende vakantie? Tijdens Emscherkunst wordt slapen een kunst met een grote S.
Alle drie de droomopties zijn vanaf nu te online te boeken. Maak je van de komende zomervakantie een echte droomvakantie.
Welke droomplek spreekt je het meeste aan en waarom?
Ik lees het graag op mijn blog of op mijn Facebook pagina.
De oorsprong van dit kunstfestival ligt in 2010 toen het Ruhrgebied, Culturele Hoofdstad van Europa was. Deze artistieke explosie heeft veel kunstenaars, inwoners, culturele instellingen en bedrijven in het Ruhrgebied geïnspireerd tot een vervolg. Dat kwam er in 2013 in de vorm van het Emscherkunst festival. Dit jaar wordt al deze positieve energie verder doorgegeven in een derde evenement. Een voormalige industrieel gebied, een begroeide afval-heuvel en een stuk niemandsland tussen de Emscher rivier en het Rijn-Herne-kanaal bieden een creatief platform aan 24 kunstenaars. Hier zie je werken en installaties van zowel Duitse als internationale kunstenaars. Twee van hen komen uit Nederland Erik van Lieshout en het Rotterdamse ontwerpbureau Observatorium.
Emscherkunst 2016 – laat iedereen kunst ervaren!
100 dagen kunst in stad & natuur
50 kilometer kunstroute
7 tentoonstellingsgebieden
25 kunstprojecten
Emscherkunst 2016 begint op 4 juni en duurt tot en met 18 september 2016
Binnenkort ga ik één van deze locaties zelf testen.
Op dit blog kun je mijn ervaringen volgen. Graag tot ziens
Kleve, zicht op de Ster-berg volgens plan Johan Maurits van Nassau
Oranjeroute: de ‘7 appeltjes’ van Kleve
Kleve is het eerste deel van mijn Oranjeroute in deze Koningsweek. Als Nijmegenaar woon ik maar 25 kilometer oostwaarts om de meest westelijke Oranje-locatie van Duitsland. Vaak reed ik langs Kleve op weg naar mijn familie in de Achterhoek. Nu ga ik ga ik naar Kleve omdat dit de eerste Duitse woonplaats was van prinses Louise Henriette met haar kersverse echtgenote keurvorst Frederik Willem I. Na mijn bezoek aan eenOranje-locatiedeel ik zeven oranje-appeltjes met je in de serie: ‘ De ‘7 appeltjes’…. Kleve bijt het spits af. De stad heeft met erg verrast. Ik wens je deze surprise ook van harte toe.
In de expositie ‘Käthe Kollwitz, Guss Geschichte(n)’ maak je kennis met een Käthe Kollwitz in 3D. Als Kollwitz in 1904 in Parijs aan een cursus beeldhouwen begint, heeft ze al carrière gemaakt als grafisch kunstenares. Haar posters, schetsen en etsen worden alom gewaardeerd. Als ze in 1945 terugkijkt op haar werkzame leven, bekent ze, dat wanneer ze het nog eens over mocht doen, ze beeldhouwer wil worden. Waarmee zou ze ons dan hebben verrast?
Het topje van deze artistieke ijsberg ontdek je op de nieuwste tentoonstelling in het Käthe Kollwitz Museum in Keulen: ‘Käthe Kollwitz, gegoten geschiedenis! Tot 5 juni 2016 kun je Kollwitz in 3D zien.
Waar denk jij aan bij een museum voor chocolade? Door mijn hoofd flitsen beelden van Willy Wonka in zijn chocoladefabriek. Repen, overal repen en wikkels én proeven natuurlijk. Dat er een speciaal museum is voor deze populaire lekkernij vind ik zo wie zo al bijzonder. In Keulen aan de Rijnkade worden 4000 jaar oude chocolade-geheimen onthult en er wordt dagelijks nog chocolade gemaakt. Er is zelfs een bescheiden rol weggelegd voor onze eigen chocolade man Casparus van Houten.
Hier krijg je een vingerkoekje met warme choco uit de chocoladefontein en maak je een reis door het land van de Maya’s. In dit Chocolade museum ontdek je allerlei leuke weetjes over het bruine goud, je kunt er zelf een reep maken. Krijg je al trek?
De letters op deze aankondiging zijn in Giacometti-stijl
Giacometti is dé kunstenaar van de langgerekte, broodmagere bronzen figuren. Stilstaand of aan de wandel. Je herkent zijn creaties uit duizenden. Tot eind januari 2016 kun je in Münster, net over de grens met Enschede, maar liefst 115 werken van hem zien. Zoveel Giacometti’s waren nog nooit in één tentoonstelling te zien bij onze Oosterburen. Alberto Giacometti is hier te gast bij zijn kunstvriend Pablo Picasso. Ben je opzoek naar een leuk idee voor een dagje of een leuke stedentrip, laat je dan eens verrassen in Münster.
In het laatste deel van de trilogie – Drie kanjers in Keulen – staat de Amerikaanse kunstenares Joan Mitchell centraal. Het Ludwig Museum eert haar met een oeuvre tentoonstelling in Retrospective, her life and paintings. De kunstenares gaat helemaal los in Keulen. Als ik de laatste zaal met vierluiken binnenloop, is het alsof er een orkest begint te spelen. Je kunt het kleurrijke abstract expressionistische werk zien én het spoor van Joan Mitchell nog volgen tot 21 februari 2016 in Keulen. Joan Mitchell is te gast in Museum Ludwig, schuin achter Köln Hauptbahnhof.
Vrouwen aan het werk
Als ik mag kiezen tussen een expositie van een mannelijke of een vrouwelijke kunstenaar, dan gaat mijn nieuwsgierigheid in eerste instantie uit naar het werk van de vrouw. Gemiddeld heeft een vrouwelijke artiest meer moeten overwinnen om erkenning voor haar werk te krijgen. Die strijd en het doorzettingsvermogen zie je vaak terug in het werk. Dat proces intrigeert me. Bij Joan Mitchell in Keulen heb ik het gevoel dat ik op dat punt met de neus in de boter ben gevallen. Wat een werkdrift, wat een kleurexpressie, wat een gedrevenheid, wat een kracht.
Feministe in New York
Joan Mitchell is op 12 februari 1925 in Chicago geboren. Het meeste jaren op Amerikaanse bodem bracht ze door in New York. In de jaren 50 van de vorige eeuw emigreert ze met haar grote liefde naar Europa en strijkt neer in Frankrijk. In 1959 exposeert ze een deel van haar (vroege) werk op de Documenta II in het Duitse Kassel. Mitchell is sterk maatschappelijk betrokken en een actief feministe. Haar werk hangt nu in de meest gerespecteerde musea in Amerika en Europa, ze heeft tijdens haar leven in New York, nooit dezelfde waardering gekregen als haar mannelijke collega’s en tijdgenoten Jackson Pollock, Willem de Kooning en Franz Kline. Joan Mitchell en haar vrouwelijke collega Elaine de Kooning (inderdaad de vrouw van Willem) moesten veel harder werken voor erkenning. In het artistieke circuit onderhield Mitchell nauwe contacten met de eerder genoemde mannelijke collega’s. Daarnaast was ze bevriend met Jean-Paul Riopelle, Frank o’Hara en Samuel Beckett.
Abstract & Expressief
Zoal hier boven vermeld was de avant garde-kunststroming in Amerika in beginsel een echte mannenclub. Joan Mitchell liet zich hierdoor niet van de wijs brengen. Binnen de New Yorkse school ontwikkelde haar eigen expressieve schilderstijl. Haar inspiratiebronnen waren muziek (klassiek en jazz), landschappen en gedichten. Ik kende haar werk nog niet tot ik de tentoonstelling in Keulen heb bezocht. De ontdekkingsreis begint met enkele zalen waarin vroeg werk van haar uit de jaren 50 van de vorige eeuw hangt. Ik zie wel wat gelijkenis in kleurgebruik (olijfgroen-bordeaux rood) maar wat ik zie kan ik niet echt plaatsen. In de derde zaal neemt het aantal kleuren toe. Hier hangen werken uit haar Europese periode. Ze woont dan in Frankrijk en ziet daar heel ander licht, net als Van Gogh ontdekte zij hier andere kleurfacetten.
Luister- en leeshoek expo Joan Mitchell Museum Ludwig
Luister naar Joan’s muziekkeuze
Op de eerste en op de tweede etage zijn kleine ruimtes met stoelen waar je video’s kunt bekijken. Ik luister naar een interview van Mitchell met Yves Michaud en krijg zo wel iets meer inzicht in haar leven en wat haar inspireerde. Het leuke van films en video’s is dat je de stem van de kunstenaar ook kunt horen en zijn/haar gezichtsexpressie uitgebreider kunt bekijken. Tijdens een van de gesprekken zit Micthell op een bed, met een sigaret in de hand en regelmatig een slokje nemend van een glas. Ze praat dan weer langzaam en dan weer snel omdat ze geïrriteerd lijkt te raken door de vragen.
In een aparte luister- en leeshoek ga ik zitten in een comfortabel stoel zet een koptelefoon op en luister naar een paar fragmenten van haar favoriete muziek kunt luisteren (o.a. Billie Holiday en Charlie Parker)
Museum Ludwig, Installationsansichten, Ausstellung, Joan Mitchell, Retrospective. Her Life and Paintings, ML, Köln
Knallend slotakkoord
De knaller in de deze grote overzichtstentoonstelling is voor mij de zaal met vier vierluiken op de tweede etage. In een zee van ruimte zie ik op de vier wanden de werken A Small Garden (1980), the Goodbye Door (1980), Edritha Fried (1981) en Minnesota (1980) spatten van de muur. Het is alsof ik in een concertzaal van kleurklanken loop. Datzelfde gevoel heb ik eenmaal eerder ervaren en dat was in de Hermitage in St. Petersburg bij het zien van werken van Kandinsky. Als na tien minuten andere bezoekers de ruimte betreden, neem ik afscheid van Joan Mitchell’s werk.
Achter mij ‘Closed Territory’ (1973) Joan Mitchell – Museum Ludwig Keulen
Mijn ervaring
Het werk van Mitchell is erg abstract, ik vind het best moeilijk te doorgronden. Daarom vind ik de interviews een fijne extra toevoeging. Tijdens een van de gesprekken zit ze op haar bed, dan weer rokend, dan weer drinkend, veel close ups en veel denkpauzes. De meeste indruk op mij maakten de vitrines met de persoonlijke herinneringen, foto’s en schetsboeken en de zaal met de vier vierluiken op de tweede verdieping. De combinatie van deze grote zaal en de kleuren op de vier vierluiken maakt dat ik (bijna) spontaan ga zingen.
Presentje Iedere bezoeker mag een gratis kaart kiezen, uit een serie van drie, van werk van Joan Mitchell.
Joan Mitchell, Retrospective, her life and paintings in Museum Ludwig in Keulen. Nog te zien tot 21 februari 2016. Entree Euro 9 (korting met Köln Card € 7,20). Op donderdagavond is dit museum tot 22.00 uur open.
De rijk geïllustreerde catalogus (184 blz) is voor € 45 te koop in de Museumwinkel.
Wil je meer lezen over Keulen? Lees dan hier verder.
In de blog-serie – Drie kanjers in Keulen – gaan we in het tweede deel van dit drieluik, nader in op Käthe Kollwitz ‘Ich will war sein, echt und ungefärbt’. In het eerste deel stond Agrippina, keizerin uit Keulen centraal en we sluiten af met Joan Mitchell, Retrospective. Her Life and Paintings. Voor een bezoek aan het Käthe Kollwitz Museum pakken we de metro naar halte Neumarkt. Heb je zin om mee te gaan?
In deze adventsperiode en in de eerste maanden van 2016 zijn er in Keulen drie tentoonstellingen waarin een krachtige vrouw centraal staat. In chronologische volgorde zijn dat Agrippina, keizerin uit Keulen, Käthe Kollwitz en de Amerikaanse kunstenares Joan Mitchell. In dit blog maak je nader kennis met de eerste kanjer: Keizerin Agrippina.
In deel 1 van de Anne Frank trilogie maak je kennis met de families van Otto Frank en Edith Holländer. In het educatiecentrum in Frankfurt leer je jonge Anne ‘een Meisje uit Duitsland’ kennen. In deel 2 volgen we het familieleven in Amsterdam. Hierin staat de onderduikperiode centraal. In het laatste deel, het Anne Frank Zentrum in Berlijn, lezen we waarom juist haar oorlogsdagboek zo beroemd is geworden.
Anne Frank educatiecentrum in Frankfurt
Anne Frank, een meisje uit Frankfurt
Amsterdam is wereldberoemd vanwege het Anne Frank Huis aan de Prinsengracht. Maar er zijn meer steden met een Anne Frank centrum. Zo woonde haar familie generaties lang in het Duitse Frankfurt am Main en wilden de inwoners van Berlijn Anne ook in hun stad te herdenken. Otto Frank start in 1963 in Bazel het Anne Frank Fonds. Ook buiten Europa zijn er verschillende Anne Frank centra zoals in New York. In dit drieluik bezoek ik eerst Frankfurt, ga na jaren nog eens terug naar Amsterdam en sluit af in Berlijn. Wat weet jij van Anne Frank?