Categorie archieven: Archief -Archive

Klaas_Gubbels Zaalimpressie Lang leve de kunst © foto Wilma_Lankhorst

Klaas Gubbels viert 90 in Museum Arnhem

Klaas Gubbels Lang leve de kunst © foto Lankhorst Productions
Wilma Lankhorst feliciteert Klaas Gubbbels met zijn 90ste verjaardag. © foto Lankhorst Productions.

Na de druk bezochte tentoonstelling Entarte Kunst is het podium nu voor beeldend kunstenaar Klaas Gubbels (1934). We kennen hem allemaal als de man van de koffiekannen. In Arnhem ontdek je dat er meer is, maar ook hoe hij tot de koffiekan is gekomen. Speciale gasten op Gubbels 90ste verjaardagsfeest zijn Koos Buster, Nora Fawzia Taher, Oussama Diab en Merel Jansen. Je kunt nog tot en met 18 augustus mee feesten in Arnhem.

Klaas Gubbels Klaas Gubbels viert zijn 90ste verjaardag in Museum Arnhem © collage Wilma_Lankhorst.
Klaas Gubbels viert zijn 90ste verjaardag in Museum Arnhem © collage Wilma Lankhorst.

Alles Kan volgens Klaas Gubbels

Klaas Gubbels is op 19 januari 1934 in Rotterdam geboren. Als jongetje van zes is hij getuige van het grote bombardement. Eén beeld uit deze periode staat op zijn netvlies gebrand: tijdens het bombardement zag hij een man in een brandend huis aan een tafel zitten. Dit beeld is onlosmakelijk verbonden met de rest van zijn leven. Als jonge knaap speelt Klaas met zijn vriendjes tussen de uitgebrande huizen. Hij vindt rust bij de grootouders aan het Balkengat (Deftshavense Schie). Vader Kees Gubbels opent in de oorlogsjaren Kunsthandel De Brug en zo komt de jonge Klaas al vroeg in contact met kunst en kunstenaars. Hij volgt verschillende (kunst)opleidingen zoals de opleiding ‘reclameschilderen’. Werkervaring doet hij op in het reclame-atelier van de Bijenkorf. Tijdens de avonduren is Klaas op de Academie van Beeldende Kunst actief.

Klaas Gubbels uit de serie tafelzitters © foto Wilma_Lankhorst
uit de serie tafelzitters © foto Wilma Lankhorst.

Toen wij uit Rotterdam vertrokken

Als zijn ouders gaan scheiden, verhuist hij in 1952 naar Arnhem. Daar zet hij zijn studie voort aan de Academie Kunstoefening (1952-1958) en ter afronding volgen avondlessen in de beeldende kunst. In de jaren zeventig is hij terug in Rotterdam als docent aan wat we nu de Willem de Koonings Academie noemen. Werken als kunstenaar doet hij al jaren in het Koetshuis van Landgoed Lichtenbeek in Arnhem. Zijn tweede atelier vind je in de Franse Ardèche. Het grote publiek kent Gubbels vooral van zijn koffiekannen en tafels. In het begin van de tentoonstelling zien we ook ander werk van hem zoals enkele figuratieve schilderijen en portretten.

Klaas_Gubbels Zaalimpressie met ketels en tafels © foto Wilma_Lankhorst
Zaalimpressie met ketels en tafels © foto Wilma Lankhorst.

“Ik heb een beperkt aantal onderwerpen.
Ik ben eigenlijk bijna totaal intuïtief.
Ik laat het op me afkomen. Alles, alles, alles Kan.”

uitspraak Klaas Gubbels in Hollandse Meesters 

Klaas Gubbels Impressie van Gubbels atelier © foto Wilma_Lankhorst
Sfeerbeeeld van Gubbels atelier © foto Wilma Lankhorst.

Op bezoek in zijn atelier

Een kunstenaar bezoeken in zijn/haar eigen atelier vond ik persoonlijk altijd een bijzonder moment. Staand in de artistieke kraamkamer ruik je de materialen waarmee de kunstenaar zijn ideeën vorm geeft. In Museum Arnhem is de sfeer van het atelier in het koetshuis nagebouwd. Door de grote gebogen spanten waan je jezelf in zijn atelier.  Op het grote videoscherm kun je Gubbels aan het werk zien. Kannen en tafels, in alle vormen, formaten en materialen. Net als zijn vriend, kunstenaar Mark Brusse (1937)  gebruikt hij ook gevonden voorwerpen (objet trouvé) om kunst mee te maken.

“Bij mij is intuïtief intellectueel”

Klaas Gubbels in Museum Arnhem

Klaas Gubbels brengt hommages aan collega kunstenaars © collage Wilma_Lankhorst.
Klaas Gubbels brengt hommages aan collega kunstenaars © collage Wilma Lankhorst.

Gubbels hommage aan collega’s

Zelf noemt Gubbels de koffiekan een ketel, als of het een personage is. Hij brengt met zijn werk hommages als verschillende collage kunstenaars. Op zijn verjaardag expositie ontdek ik een eerbetoon aan Cézanne (1966), Morandi (1970), Jan Mankes (1989) en Léger II (2002-2014). In de derde zaal brengen vier jonge kunstenaars op hun beurt een hommage aan het werk van Klaas Gubbels.

Klaas Gubbels Eerbetoon aan Gubbels door Koos Buster © collage Wilma_Lankhorst
Eerbetoon aan Gubbels door Koos Buster © collage Wilma Lankhorst.

Museum Arnhem verrast Klaas Gubbels

Voor ‘Lange leven de kunst’ heeft het team van Museum Arnhem vier jonge kunstenaars gevraagd om te reageren op het werk van Gubbels. Net als Gubbels eert Buster de alledaagse objecten in ons leven. Voor de jarige kunstenaar heeft Koos Buster (1991) zijn boekenkast gekleid. Ik herken titels als de Hobbit, de delen 1,2 en 3 van Lord of the Rings en 1984 van George Orwell. Er naast staat de brandblusser, iets verderop een tandenborstel in een glas. Objecten die ik eerder dit jaar zag in Kasteel Ruurlo. Let ook goed op de stopcontacten.

Klaas Gubbels Unseated borders (2024) © Nora Fawzia Taher © collage Wilma_Lankhorst.
Unseated borders (2024) © Nora Fawzia Taher © collage Wilma Lankhorst.

Nora Fawzia Taher (1998) gebruikt vloerkleden uit haar culturele achtergrond en combineert deze met koperen leidingen tot nieuwe meubels.

Klaas Gubbels Oussame Diab, boven 'Horen-Zien-Zwijgen' © collage Wilma_Lankhorst.
Oussame Diab, boven ‘Horen-Zien-Zwijgen’ © collage Wilma Lankhorst.

Een eerbetoon op doek

Van Oussama Diab (1977) hangt hier onder andere het grote doek ‘Horen-Zien-Zwijgen’ een verwijzing naar een bekend spreekwoord. In Diab’s werk is het concept Soefisme een belangrijk uitgangspunt. Hoe minder woorden, hoe sterker de boodschap. Diab ziet een eenvoud en symboliek als de belangrijke overeenkomsten tussen zijn werk en dat Gubbels.

Klaas Gubbels Klaas en Heleen Gubbels (2024) © Merel Jansen © collage Wilma_Lankhhorst
Klaas en Heleen Gubbels (2024) © Merel Jansen © collage Wilma Lankhhorst.

Voor mij is het dubbelportret van Merel Jansen (1990) het ultieme eerbetoon. In de eerste zaal hangen twee portretten van Klaas en zijn vrouw Heleen en iets verderop in deze zaal hangt een van de koningstafel.

Beeldentuin van Museum Arnhem © foto Wilma_Lankhorst
Beeldentuin van Museum Arnhem © foto Wilma Lankhorst.

Klaas Gubbels, lang leve de kunst is nog tot en met 18 augustus 2024 te zien in Museum Arnhem. Kijk hier voor de details. 

© tekst en foto’s Wilma Lankhorst
© gebruik van de afbeeldingen met dank aan en met toestemming van Museum Arnhem, alle bruikleengevers, Klaas Gubbels en alle andere genoemde kunstenaars.

Ron-Mueck-the-making-off-still-©-Gautier-Deblonde-©-foto-Wilma_Lankhorst

Ron Mueck retrospectief in Museum Voorlinden

Het is volop zomer en luchtigheid in Museum Voorlinden. Nadat ik hier dit voorjaar twee zwaardere tentoonstellingen bezocht (Anselm Kiefer en Alicja Kwade) geven de creaties van de Australische beeldhouwer Ron Mueck (Melbourne, 1958) licht- en luchtigheid in Wassenaar. Het Couple under an umbrella (2013) krijgt bezoek van nog eens veertien creaties uit de Mueck-familie. Voor ons een kennismaking, voor de kunstenaar zelf een bijzonder weerzien.

Lees verder Ron Mueck retrospectief in Museum Voorlinden

Aan 't water vier maal een impressie van de zee © foto Wilma_Lankhorst

Zomers genieten in Gorssel Aan ’t water

Aan 't Water Zaalimpressie © foto Wilma_Lankhorst
Aan ’t Water Zaalimpressie © foto Wilma Lankhorst.

Bijna de helft van ons land ligt aan of bij het water. Kijk om je heen en ontdek dat het water nooit ver weg is. Ik woonde 35 jaar op de zuid oever van de Waal en nu al weer vijf jaar in een stad aan de Oude IJssel. Mede door vele regenbuien en de zorg om het klimaat is het thema ‘water’ bijna dagelijks in het nieuws. Kunstenaars laten zich al eeuwen inspireren door het fenomeen water. Hoe en waarom kun je deze zomer ontdekken in de tentoonstelling Aan ’t Water in Museum MORE in Gorssel aan de IJssel. Lees verder Zomers genieten in Gorssel Aan ’t water

Almen De kus van Kim Rijntjes (detail) © foto Wilma_Lankhorst.

De eerste kus gloeit na in Museum STAAL in Almen

Almen De eerste kus collage © foto Wilma_Lankhorst
De eerste kus, sfeerimpressie © foto Wilma Lankhorst

Op de kansel van het kerkje in Almen, staat Arthur Japin. Hij is uitgenodigd door de directie van Museum STAAL om zijn eerste kus-ervaring met ons te delen. Weet jij nog van wie en wanneer jij je eerste kus kreeg, en hoe voelde dat? De eerste kus, met als ondertitel Hoe romantisch is de romantiek?  zijn de centrale thema’s van de nieuwste tentoonstelling in Museum STAAL in het Gelderse Almen. Lees verder De eerste kus gloeit na in Museum STAAL in Almen

Kimsooja, zaalimpressie Gouveneurskamer met staalkaarten © foto Wilma_Lankhorst.

Kimsooja nu te zien in Leidse Lakenhal

Kimsooja To Breath over de Oude Singel © Kimasooja (2022) © foto Wilma_Lankhorst
To Breath over de Oude Singel © Kimasooja (2022) © foto Wilma Lankhorst.

Museum de Lakenhal in Leiden heeft een primeur met de eerste museale solotentoonstelling van de Koreaanse kunstenaar Kimsooja. Thread Roots  (draadwortels) is de titel van deze expositie. Kimsooja is geboren in Daegu, deze stad is in Korea bekend om haar textielindustrie. Daar ligt ook een rode draad met de geschiedenis van de Lakenhal. Je hebt nog tot en met 21 juli om de draadwortels van Kimsooja in Leiden te ontrafelen. Lees verder Kimsooja nu te zien in Leidse Lakenhal

Anton de Kom Sfeerbeeld Anton de Kom in Museum de Lakenhal © foto Wilma_Lankhorst

Anton de Kom en de Surinaamse studenten

Studentencabaret REVO vertelde het verhaal van Anton de Kom © foto Wilma_Lankhorst.
Studentencabaret REVO vertelde het verhaal van Anton de Kom © foto Wilma L.

Terwijl ik op zoek ben naar Thread Roots van de Koreaanse kunstenaar Kimsooja, ontdek ik Anton de Kom in de Museum De Lakenhal in Leiden. In mijn ogen kan deze strijder niet genoeg aandacht van ons krijgen. Daarom eerst zijn verhaal. In De Lakenhal wordt dat verteld door de Surinaamse Studenten Unie in samenwerking met de Universitaire Bibliotheken Leiden. De aanleiding voor deze expositie was het onderzoek van Henna Goudzand Nahar (Paramaribo 1953). Lees verder Anton de Kom en de Surinaamse studenten

Cornelius_Völker Pleister ( 2013) © Cornelius_Völker, collectie kunstenaar

Dingen die je niet moet schilderen, Cornelius Völker in Museum MORE

Cornelius Völker Zaalimpressie Museum MORE Gorssel © foto Wilma_Lankhorst.
Zaalimpressie Things you shouldn’t paint © foto Wilma Lankhorst.

Dingen die je niet moet schilderen, is de titel van de expositie van de Duitse kunstenaar Cornelius Völker. En waar denk jij nu aan? Niet aan bloederige pleisters, gebruikte tampons, geplet fruit, koffievlekken op een tafel, amfetamine-pillen, de achterkant van een gekrulde haardos of stapels kranten? Juist dit en nog meer schildert Völker levensecht. Museum MORE heeft drie zalen voor hem ingericht, met 100 werken voor zijn eerste museale tentoonstelling in ons land. Lees verder Dingen die je niet moet schilderen, Cornelius Völker in Museum MORE

Kunstmuseum Basel header Geniale Vrouwen, zaalimpressie hoofdgebouw begane grond © foto Julian Salinas

De geniale vrouwen zijn nu in Kunstmuseum Basel

Kunstmuseum Basel Geniale Vrouwen 5, zaalimpressie hoofdgebouw begane grond © foto Julian Salinas
Geniale Vrouwen, zaalimpressie hoofdgebouw begane grond © foto Julian Salinas.

Na Hamburg is de tentoonstelling Geniale vrouwen, kunstenaars en hun metgezellen doorgereisd naar het Zwitserse Bazel. In het Kunstmuseum Basel is gekozen voor een andere opzet en indeling. Iets minder Vlaamse en Nederlandse schilders. Iets meer focus op Zwitserse kunstenaars. In de 16de en 17de eeuw speelden de vrouwelijke schilders in de Lage landen een belangrijke rol. Daarom is de nieuwe opzet in Bazel, zeker een reis waard. Lees verder De geniale vrouwen zijn nu in Kunstmuseum Basel

Antonio López La cena - detail (1971-1980) © Antonio López © foto Wilma Lankhorst

Antonio López brengt Spaanse zon naar Assen

Antonio López Carmen wakker en Carmen slaapt (2008) © Antonio López © foto Wilma Lankhorst.
Carmen wakker en Carmen slaapt (2008) © Antonio López © foto Wilma Lankhorst.

In de stromende regen lopen we in het centrum van Assen. Als we over de drempel van het Drents Museum lopen, begint de zon voorzichtig te schijnen. Antonio López, de meester van het Spaans realisme brengt de zon naar Drenthe met zijn eerste tentoonstelling op Nederlandse bodem. López García (Tomelloso, 1936) is een grote naam in zijn vaderland. Hier kennen nog maar weinig mensen zijn naam. Maar dat gaat veranderen als het aan het team van het Drents Museum ligt. Lees verder Antonio López brengt Spaanse zon naar Assen

Frans_Hals Nu te zien in het Rijksmuseum © foto Wilma_Lankhorst

Frans Hals lacht in het Rijksmuseum

Frans_Hals Frans Hals is de schilder van de lach © foto's Wilma_Lankhorst.
Frans Hals is de schilder van de lach © foto’s Wilma Lankhorst.

Na Rembrandt van Rhijn (2016) en Johannes Vermeer (2023) is het podium in het Rijksmuseum dit voorjaar voor Frans Hals. Met Hals maakt het team van het Rijks het trio compleet van de grootste Nederlandse schilders uit de 17de eeuw. “Wie het laatst lacht, lacht het best.” Frans Hals doet met zijn vele portretten dit spreekwoord eer aan. Tot 9 juni kun je een selectie van bijna 50 werken uit zijn grote oeuvre (ruim 200 schilderijen) op één locatie bijeen zien. Deze unieke kans brengt bij de velen een brede lach op het gezicht.

Lees verder Frans Hals lacht in het Rijksmuseum