Eén van de voordelen van het wonen in de Achterhoek is voor mij dat de twee Musea MORE bijna in mijn achtertuin liggen. In de afgelopen maanden was het druk op het thuisfront met het verhuizen van mijn ouders. Hoe fijn is het dan dat je er even een dagdeel tussenuit kunt om energie bij te tanken en inspiratie op te doen in ‘The Other Place’ van kunstschilder Lara de Moor (1969). Gun jezelf ook zo’n oplaadmoment. Je hebt nog tot en met 10 maart 2024.
De mysterieuze wereld van Lara de Moor
De vaste collectie van Museum MORE in Gorssel telt enkele werken van De Moor. Een van de bekendste is Prop Table (after Al Greco) uit 2018. In een kale, grijze ruimte staat een bruine schragentafel. Op de tafel liggen verschillende doeken (rood, wit, blauw en geel), enkele rozen en een goudkleurig vleugeldeel. Een MORE-medewerker komt naar me toe en vraagt of ik een idee heb waar ik naar kijk? Verder dan de verwijzing van De Moor naar de Grieks-Spaanse schilder El Greco (1541-1614) kom ik niet. Dan pakt hij zijn mobiel en laat me een afbeelding van El Greco’s Maria Hemelvaart zien. Ik herken de kleuren rood en blauw in de kleding van Maria, de vleugels van de engel en het gebruik van de gele kleur. Op de linker tafelrand komen gele stralen bij elkaar. Welkom in de mysterieuze wereld van Lara de Moor.
Kennismaking met Lara de Moor
De Moor is in 1969 in Den Haag geboren. Na de middelbare school gaat ze naar de Gerrit Rietveld Akademie (1987-1993). Aansluitend is ze twee jaar artist in residence aan de Rijksakademie van Beeldende Kunst in Amsterdam (1994-1996). Haar werk is te zien in nationale en internationale musea. Museum MORE heeft op dit moment het grootste aantal werken van haar in de collectie. De Moor schildert interieurs, een hoek van een kamer, stillevens in de ruimte en soms een doorkijkje vanuit een kamer naar een tuin. Er komen uiterst zelden mensen voor in haar werk. De ruimtes die De Moor schildert, zijn locaties waar ze heeft gewoond of die ze heeft bezocht. Het lijken realistische weergaves, maar dat zijn het niet. “De interieurs die ik schilder kun je zien als plaatsen waar gedachten en gevoelens zich manifesteren als een innerlijke stem”, aldus De Moor.
Het minimale verschil tussen fictie en werkelijkheid
Vragen die De Moor zich stelt zijn: Hoe kan het dat een ruimte emoties en gedachten kan beïnvloeden? Hoe beïnvloeden emoties en gedachten op hun beurt een ruimte? De Moor verplaatst bestaande objecten in de ruimte en/of combineert ze met toevoegingen van buiten. Op deze manier gaan objecten of kleurvlakken deel uitmaken van de ruimte. Ingreep en plek gaan zo een verbinding met elkaar aan. De set-up die hierdoor ontstaat is de basis voor De Moors uiteindelijke werk. Laag voor laag bouwt ze haar werk op. De schilderijen van Lara de Moor laten ons vaak geladen situaties zien waarin leegte en afwezigheid voelbaar zijn. Die ervaring kreeg ik direct na binnenkomst bij het zien van de lege kamer met daarin een afgehaald bed, voorzien van een stapel dekens. Ik heb net de verhuizing van mijn ouders achter de rug en voel de leegte van mijn ouderlijk huis.
Werken vol illusies
De monumentale interieurstukken die Lara de Moor schildert zijn zorgvuldig gecomponeerde stillevens. Als je goed kijkt zie je dat de vloeren, wanden, ramen en hoeken in lege vertrekken geometrische composities vormen. Opeens word je blik gevangen door een doorzichtige zak gevuld met water aan een deurknop hangt. In andere schilderijen wordt de ruimte doorkruist door een fascinerend web van bijna lichtgevende draden.
Indrukwekkend kunstboek
Gelijktijdig met deze tentoonstelling in Museum MORE is het boek Still Point verschenen. Dit is het eerste omvangrijke overzicht van het werk van Lara de Moor. In dit boek staan grote kleur- en detailafbeeldingen en het geeft een goed beeld van De Moors schilderijen van de laatste jaren. Interessant vind ik het aparte katern met foto’s en notities over haar werkmethode. Zo krijg je meer inzicht in het gedachteproces van de kunstenaar en hoe zij interventies doet in verlaten huizen en ruimtes. Jurriaan Benschop schreef voor dit boek een essay, getiteld Lichtval. Het boek Still Point (144 pagina’s) is zowel in de boekhandel als in de museumwinkel van Museum MORE te koop.
“In haar schilderijen lijken verschillende lagen tijd te zijn geaccumuleerd en tot rust gekomen. Een bepaalde sfeer of spanning is aanwezig, maar het waarom wordt niet direct prijsgegeven, noch het verhaal achter de dingen. Dat maakt dat het schilderij zich aanbiedt als een goed projectievlak voor de toeschouwer, die de eigen herinneringen, gevoelens, gedachten erin onder kan brengen.” Jurriaan Benschop in Still Point.
‘The Other Place’ is de eerste museale solotentoonstelling van Lara de Moor in ons land. In de tuinzaal van Museum MORE kun je nu dertig werken van haar leren kennen. Ontdek de mysterieuze wereld waarin verlaten plekken een eigen ziel en atmosfeer krijgen. Je hebt nog tot en met 10 maart 2024.
Nu te zien … Around Hill
De Deens-Israëlische kunstenaar Tal R (1967) en de Zweedse kunstenaar Mamma Andersson (1962) hebben zich voor deze expositie laten inspireren door het werk en leven van de Zweedse kunstenaar Carl Fredrik (C.H.) Hill (1849-1911). Het grootste deel van zijn leven woonde en werkte Hill in de voormalige studeerkamer van zijn vader. Hij schilderde en tekende zinderende landschappen en mysterieuze werelden. Ontdek Around Hill nu in Museum MORE.
© tekst en foto’s Wilma Lankhorst
© gebruik van de afbeeldingen met dank aan en met toestemming van Museum MORE, genoemde kunstenaar en alle bruikleengevers.