Na de populaire voorjaarstentoonstellingen Kees van Dongen en een Full Color zomer is het deze herfst (weer) een feest van kleur in Museum Singer Laren. Je krijgt veel vitamine K (kleur) te zien in de expositie Laren aan Zee en in de bloemrijke beeldentuin, ontworpen door Piet Oudolf. Laren aan Zee is de eerste solotentoonstelling van Gé-Karel van de Sterren. Hij laat je op een andere manier naar onze planeet kijken.
Wie is Gé-Karel van der Sterren?
Hij zit al bijna dertig jaar in het schildersvak, maar voor veel kunstliefhebbers is Gé-Karel van der Sterren nog een onbekende. Gé-Karel van der Sterren (Stadskanaal, 1969). Geboren in Groningen en nu werkend en wonend in Amsterdam-Oost. Zijn eerste vier jaar op de kunstacademie werkte hij zuiver abstract. Tijdens de vervolgopleiding aan het AKI (Academy of Art & Design) in Enschede werd hem duidelijk wat je met verf en kwasten kunt bereiken. Hij experimenteerde met Photoshop en probeerde als een beeldhouwer een lik verf op te bouwen.
Van der Sterren grootste angst
De humor is een constante factor in mijn werk. De toon van zijn werk veranderde inde loop de jaren van speelse ironie in iets meer bijtend. Een kunstschilder kan van alles schilder. “Als kunstenaar wil je iets toevoegen, waardoor het schilderij een existentiële noodzakelijkheid krijgt”, aldus Van der Sterren in Museumtijdschrift 3/2023. De kunstenaar begint zijn werk met angstbeelden in zijn hoofd. Hier in Laren hangt Worst Fear (2018) Een voorover gebogen man heeft een slap hangend kind, waarvan het water afdruipt, in zijn armen. Is het kind verdronken of leeft het nog? Hoe gaat het met het kind? Voor Van der Sterren als vader is het verlies van een kind een van zijn grootste angsten.
“Mijn werk is een verslaglegging van sociaal-maatschappelijk problematiek”.
Gé-Karel van der Sterren (Museumtijdschrift 3/2023)
Wat zie jij?
Humor is een vaste component in het werk van der Sterren. Dat zie je duidelijk terug in het doek Point of View (2005) waarop je een kind ziet met een grote duikbril. Pas als je in de spiegeling van de duikbril kijkt, zie je wat de jongen echt ziet.
Het blauwe uur
Dé blikvanger is het doek l’heure blue #3-1 (2023). Dit werk (1.50 x 1.50 m.) staat vol met symbolen. Kolibries zwermen om bloeiende planten, er zitten rode spetters op het doek. Wie bloedt er, de bloem, de kolibrie? Kleurrijke bloemen, zijn het exoten, vormen een frame voor een blauw landschap. Wat borrelt er in de diepte? Kijk ik naar een natuurramp met lekkende olie? Des te langer je kijkt, des te meer vragen roept dit canvas bij me op. Het ‘blauwe uur’ is een onderdeel van de schemering. Je kunt dit natuurverschijnsel zowel ’s ochtends als ’s avonds ervaren. Dit verschijnsel duurt vaak maar enkele minuten. De kans dat je het mist is dus groter dan de kans dat je het ziet. Van der Sterren heeft het vastgelegd zodat je er na kunt blijven kijken.
Nieuw werk: Laren aan Zee
Naast bestaand werk heeft Van der Sterren ook nieuw werk gemaakt voor deze solotentoonstelling. Op Laren aan Zee (2023) laat Van der Sterren ons zien wat er gebeurt als de zeespiegel verder stijgt. Laren op de hei wordt dan Laren aan Zee. Dat kan romantisch klinken, maar als je goed kijkt zie je ook de schrikbeelden. Kinderen die in vervuild water spoelen, vissers die alleen plastic afval in hun netten ontdekken. Dit werk leest als een stripverhaal, je blijft kijken en je ontdekt steeds nieuwe details. Er staat geen afmetingen bij het werk maar ik schat dat het ruim 4 meter breed is en 1.50 m hoog. Genoeg te zien. Als je je omdraait sta je oog in oog met de beeldentuin van het Singer. Het ontwerp van Piet Oudolf staat er garant voor dat je in alle seizoenen kleur ziet. Het kleurenfestijn dat je binnen ontdekt, zet zich buiten voort in de tuin met prachtige herfstkleuren.
Reflectie op Anton Mauve
Met zijn kleurrijke werk Laren aan Zee zet Van der Sterren ons bewust op het verkeerde been. Op het eerste gezicht zie je aantrekkelijke, vrolijke beelden. Verder kijkend ervaar je de angst die er achter schuilt. Van der Sterren laat ons de keerzijde van consumptiegedrag en hedonisme zien. Hij spiegelt ons voor hoe we omgaan met verlies en hoe de maakbaarheid van de wereld zich verhoudt tot onze flexibiliteit ten aanzien van verandering. Wij plukken anno 2023 de wrange vruchten van de op hol geslagen industrie. Toen diezelfde industrie nog in zijn kinderschoenen stond, was dat de aanleiding voor kunstenaars als Anton Mauve om de onbedorven natuur van Laren op te zoeken. Gé-Karel van der Sterren vraagt zich af hoe het eens zo mooie heidedorp zal transformeren tot een badplaats aan zee.
Gé-Karel van der Sterren: Laren aan zee is nog tot en met 15 oktober 2023 te zien in Museum Singer in Laren.
Deze herfst ook te zien in het Singer Museum
La Grande Bleue
In La Grande Bleue krijg je een overzicht van Nederlandse schilders die zich hebben laten inspireren door de Mediterrane. Sinds 1870 trekt de azuurblauw Middellandse zeekust als een magneet aan kunstenaars. Artiesten die daar werken wanen zich aan de Zuid-Franse kunst in een paradijs. De felle kleuren, het intense licht en de scherpe contouren hebben gevolgen voor de werkwijze van vele kunstenaars. La Grande Bleue richt zich op de Nederlandse kunstenaars uit die tijd en plaats hen in de context met hun Franse, Italiaanse, Spaanse en Belgische tijdgenoten én inspiratoren.
La Grande Bleue, schilders van de Mediterrane te zien van 12 september 2023 t/m 7 januari 2024 in Singer Museum Laren.
Tonia, model en activiste
In Tonia staat niet de kunstenaar maar zijn model centraal. Tonia Stieltjes (1881-1932) was hartsvriendin van Piet Mondriaan, model van Jan Sluijters én vakbondsleidster. In die laatste functie groet ze rond 1900 in rap tempo uit tot een geliefd woordvoerster van de dienstboden, dit is in die dagen de grootste groep werkende vrouwen in ons land. Aanleiding voor deze tentoonstelling is de publicatie van de biografie Tonia Stieltjes, Activiste, model en wilskrachtdokter van auteur Esther Schreuder (Waanders Uitgevers). Schreuder is tevens de samensteller en gastcurator van deze expositie.
Tonia. Model en activiste is vanaf 17 oktober 2023 tot en met maart 2024 te ontdekken in Museum Singer Laren.
© tekst en foto’s werk Gé-Karel van der Sterren, Wilma Lankhorst
© gebruik van de afbeeldingen met dank aan en met toestemming van Singer Museum Laren, bruikleengevers en genoemde kunstenaren.