De tentoonstelling Spuiten & Stikken wordt gepresenteerd als ‘Kunst met een boodschap’. Deze titel is een mooi woordspelletje met het in 2016 veel bekeken tv-programma Spuiten & Slikken. Graffitikunstenaars worden in de kunstwereld vaak spuiters genoemd. Van hen is bekend dat ze (snel) reageren op maatschappelijke ontwikkelingen. Hoe dat het geval is bij textielkunstenaars ga ik onderzoeken in het Centraal Museum in Utrecht. Lees verder Spuiten & Stikken in Centraal Museum
Categorie archieven: Archief -Archive
Matthew Wong – Vincent van Gogh
Na het jubileumjaar in het Van Gogh Museum is het nu weer tijd om kunstenaars in het spoor van Vincent te volgen. Deze zomer kun je het kleurrijke, dynamische en expressieve werk van Matthew Wong (1984-2019) ontdekken in Amsterdam. Wong liet zich in zijn korte creatieve leven door veel kunstenaars inspireren maar Vincent van Gogh was een hele speciale inspiratiebron voor hem. Kom nu naar het Van Gogh Museum en ontdek meer over Wongs werk en de artistieke inspiratie van Gogh. Matthew Wong | Vincent van Gogh: painting as a last resort. Lees verder Matthew Wong – Vincent van Gogh
Klaas Gubbels viert 90 in Museum Arnhem
Na de druk bezochte tentoonstelling Entarte Kunst is het podium nu voor beeldend kunstenaar Klaas Gubbels (1934). We kennen hem allemaal als de man van de koffiekannen. In Arnhem ontdek je dat er meer is, maar ook hoe hij tot de koffiekan is gekomen. Speciale gasten op Gubbels 90ste verjaardagsfeest zijn Koos Buster, Nora Fawzia Taher, Oussama Diab en Merel Jansen. Je kunt nog tot en met 18 augustus mee feesten in Arnhem.
Alles Kan volgens Klaas Gubbels
Klaas Gubbels is op 19 januari 1934 in Rotterdam geboren. Als jongetje van zes is hij getuige van het grote bombardement. Eén beeld uit deze periode staat op zijn netvlies gebrand: tijdens het bombardement zag hij een man in een brandend huis aan een tafel zitten. Dit beeld is onlosmakelijk verbonden met de rest van zijn leven. Als jonge knaap speelt Klaas met zijn vriendjes tussen de uitgebrande huizen. Hij vindt rust bij de grootouders aan het Balkengat (Deftshavense Schie). Vader Kees Gubbels opent in de oorlogsjaren Kunsthandel De Brug en zo komt de jonge Klaas al vroeg in contact met kunst en kunstenaars. Hij volgt verschillende (kunst)opleidingen zoals de opleiding ‘reclameschilderen’. Werkervaring doet hij op in het reclame-atelier van de Bijenkorf. Tijdens de avonduren is Klaas op de Academie van Beeldende Kunst actief.
Toen wij uit Rotterdam vertrokken
Als zijn ouders gaan scheiden, verhuist hij in 1952 naar Arnhem. Daar zet hij zijn studie voort aan de Academie Kunstoefening (1952-1958) en ter afronding volgen avondlessen in de beeldende kunst. In de jaren zeventig is hij terug in Rotterdam als docent aan wat we nu de Willem de Koonings Academie noemen. Werken als kunstenaar doet hij al jaren in het Koetshuis van Landgoed Lichtenbeek in Arnhem. Zijn tweede atelier vind je in de Franse Ardèche. Het grote publiek kent Gubbels vooral van zijn koffiekannen en tafels. In het begin van de tentoonstelling zien we ook ander werk van hem zoals enkele figuratieve schilderijen en portretten.
“Ik heb een beperkt aantal onderwerpen.
Ik ben eigenlijk bijna totaal intuïtief.
Ik laat het op me afkomen. Alles, alles, alles Kan.”
uitspraak Klaas Gubbels in Hollandse Meesters
Op bezoek in zijn atelier
Een kunstenaar bezoeken in zijn/haar eigen atelier vond ik persoonlijk altijd een bijzonder moment. Staand in de artistieke kraamkamer ruik je de materialen waarmee de kunstenaar zijn ideeën vorm geeft. In Museum Arnhem is de sfeer van het atelier in het koetshuis nagebouwd. Door de grote gebogen spanten waan je jezelf in zijn atelier. Op het grote videoscherm kun je Gubbels aan het werk zien. Kannen en tafels, in alle vormen, formaten en materialen. Net als zijn vriend, kunstenaar Mark Brusse (1937) gebruikt hij ook gevonden voorwerpen (objet trouvé) om kunst mee te maken.
“Bij mij is intuïtief intellectueel”
Klaas Gubbels in Museum Arnhem
Gubbels hommage aan collega’s
Zelf noemt Gubbels de koffiekan een ketel, als of het een personage is. Hij brengt met zijn werk hommages als verschillende collage kunstenaars. Op zijn verjaardag expositie ontdek ik een eerbetoon aan Cézanne (1966), Morandi (1970), Jan Mankes (1989) en Léger II (2002-2014). In de derde zaal brengen vier jonge kunstenaars op hun beurt een hommage aan het werk van Klaas Gubbels.
Museum Arnhem verrast Klaas Gubbels
Voor ‘Lange leven de kunst’ heeft het team van Museum Arnhem vier jonge kunstenaars gevraagd om te reageren op het werk van Gubbels. Net als Gubbels eert Buster de alledaagse objecten in ons leven. Voor de jarige kunstenaar heeft Koos Buster (1991) zijn boekenkast gekleid. Ik herken titels als de Hobbit, de delen 1,2 en 3 van Lord of the Rings en 1984 van George Orwell. Er naast staat de brandblusser, iets verderop een tandenborstel in een glas. Objecten die ik eerder dit jaar zag in Kasteel Ruurlo. Let ook goed op de stopcontacten.
Nora Fawzia Taher (1998) gebruikt vloerkleden uit haar culturele achtergrond en combineert deze met koperen leidingen tot nieuwe meubels.
Een eerbetoon op doek
Van Oussama Diab (1977) hangt hier onder andere het grote doek ‘Horen-Zien-Zwijgen’ een verwijzing naar een bekend spreekwoord. In Diab’s werk is het concept Soefisme een belangrijk uitgangspunt. Hoe minder woorden, hoe sterker de boodschap. Diab ziet een eenvoud en symboliek als de belangrijke overeenkomsten tussen zijn werk en dat Gubbels.
Voor mij is het dubbelportret van Merel Jansen (1990) het ultieme eerbetoon. In de eerste zaal hangen twee portretten van Klaas en zijn vrouw Heleen en iets verderop in deze zaal hangt een van de koningstafel.
Klaas Gubbels, lang leve de kunst is nog tot en met 18 augustus 2024 te zien in Museum Arnhem. Kijk hier voor de details.
© tekst en foto’s Wilma Lankhorst
© gebruik van de afbeeldingen met dank aan en met toestemming van Museum Arnhem, alle bruikleengevers, Klaas Gubbels en alle andere genoemde kunstenaars.
Zomers genieten in Gorssel Aan ’t water
Bijna de helft van ons land ligt aan of bij het water. Kijk om je heen en ontdek dat het water nooit ver weg is. Ik woonde 35 jaar op de zuid oever van de Waal en nu al weer vijf jaar in een stad aan de Oude IJssel. Mede door vele regenbuien en de zorg om het klimaat is het thema ‘water’ bijna dagelijks in het nieuws. Kunstenaars laten zich al eeuwen inspireren door het fenomeen water. Hoe en waarom kun je deze zomer ontdekken in de tentoonstelling Aan ’t Water in Museum MORE in Gorssel aan de IJssel. Lees verder Zomers genieten in Gorssel Aan ’t water
Kimsooja nu te zien in Leidse Lakenhal
Museum de Lakenhal in Leiden heeft een primeur met de eerste museale solotentoonstelling van de Koreaanse kunstenaar Kimsooja. Thread Roots (draadwortels) is de titel van deze expositie. Kimsooja is geboren in Daegu, deze stad is in Korea bekend om haar textielindustrie. Daar ligt ook een rode draad met de geschiedenis van de Lakenhal. Je hebt nog tot en met 21 juli om de draadwortels van Kimsooja in Leiden te ontrafelen. Lees verder Kimsooja nu te zien in Leidse Lakenhal
Anton de Kom en de Surinaamse studenten
Terwijl ik op zoek ben naar Thread Roots van de Koreaanse kunstenaar Kimsooja, ontdek ik Anton de Kom in de Museum De Lakenhal in Leiden. In mijn ogen kan deze strijder niet genoeg aandacht van ons krijgen. Daarom eerst zijn verhaal. In De Lakenhal wordt dat verteld door de Surinaamse Studenten Unie in samenwerking met de Universitaire Bibliotheken Leiden. De aanleiding voor deze expositie was het onderzoek van Henna Goudzand Nahar (Paramaribo 1953). Lees verder Anton de Kom en de Surinaamse studenten
Dingen die je niet moet schilderen, Cornelius Völker in Museum MORE
Dingen die je niet moet schilderen, is de titel van de expositie van de Duitse kunstenaar Cornelius Völker. En waar denk jij nu aan? Niet aan bloederige pleisters, gebruikte tampons, geplet fruit, koffievlekken op een tafel, amfetamine-pillen, de achterkant van een gekrulde haardos of stapels kranten? Juist dit en nog meer schildert Völker levensecht. Museum MORE heeft drie zalen voor hem ingericht, met 100 werken voor zijn eerste museale tentoonstelling in ons land. Lees verder Dingen die je niet moet schilderen, Cornelius Völker in Museum MORE
De geniale vrouwen zijn nu in Kunstmuseum Basel
Na Hamburg is de tentoonstelling Geniale vrouwen, kunstenaars en hun metgezellen doorgereisd naar het Zwitserse Bazel. In het Kunstmuseum Basel is gekozen voor een andere opzet en indeling. Iets minder Vlaamse en Nederlandse schilders. Iets meer focus op Zwitserse kunstenaars. In de 16de en 17de eeuw speelden de vrouwelijke schilders in de Lage landen een belangrijke rol. Daarom is de nieuwe opzet in Bazel, zeker een reis waard. Lees verder De geniale vrouwen zijn nu in Kunstmuseum Basel
Antonio López brengt Spaanse zon naar Assen
In de stromende regen lopen we in het centrum van Assen. Als we over de drempel van het Drents Museum lopen, begint de zon voorzichtig te schijnen. Antonio López, de meester van het Spaans realisme brengt de zon naar Drenthe met zijn eerste tentoonstelling op Nederlandse bodem. López García (Tomelloso, 1936) is een grote naam in zijn vaderland. Hier kennen nog maar weinig mensen zijn naam. Maar dat gaat veranderen als het aan het team van het Drents Museum ligt. Lees verder Antonio López brengt Spaanse zon naar Assen
Frans Hals lacht in het Rijksmuseum
Na Rembrandt van Rhijn (2016) en Johannes Vermeer (2023) is het podium in het Rijksmuseum dit voorjaar voor Frans Hals. Met Hals maakt het team van het Rijks het trio compleet van de grootste Nederlandse schilders uit de 17de eeuw. “Wie het laatst lacht, lacht het best.” Frans Hals doet met zijn vele portretten dit spreekwoord eer aan. Tot 9 juni kun je een selectie van bijna 50 werken uit zijn grote oeuvre (ruim 200 schilderijen) op één locatie bijeen zien. Deze unieke kans brengt bij de velen een brede lach op het gezicht.
Lees verder Frans Hals lacht in het Rijksmuseum