Lotta Blokker creëert Levend Brons

3e woensdag van de maand - Rubriek 7 vragen aan vrouwelijke kunstenaars
Lotta Blokker Pas-de-deux-2008-serie-Pieta-©Lotta-Blokker-Berlijn-foto-Wilma-Lankhorst
Pas de deux (2008) serie Pietà met dansers in Berlijn

Lotta Blokker creëert Levend Brons

Nieuw in dit eerste lustrumjaar van mijn kunst- en reisblog zijn de woensdagen met een vast thema. Iedere derde woensdag van de maand stel ik je voor aan een vrouwelijke kunstenaar. Aan de hand van 7 vragen, maak je kennis met bekende en (misschien wat) minder bekende creatieve geesten. In de laatste editie vóór de zomerstop maak je kennis met beeldend kunstenaar Lotta Blokker.

Muted ( ) © Lotta Blokker in Museum de Fundatie
Muted ( ) © Lotta Blokker foto © Wilma Lankhorst

Lotta-Blokker-Museum-Jan-Cunen-the-hour-of-the-Wolf-Silhouette-III-2013-foto-Wilma-Lankhorst
Silhouette III (2013) uit The hour of the Wolf © Lotta Blokker

1. Waar liggen je wortels en hoe zou je het gezin willen omschrijven waarin je opgroeide?

Lotta Blokker (Amsterdam 1980): Mijn ouders gingen uit elkaar toen mijn zus en ik nog jong waren. We groeiden op in hartje Amsterdam en hebben een geweldige jeugd gehad. Mijn moeder is heel avontuurlijk en nam ons overal mee naartoe. Ik herinner me nog goed de vakanties in Griekenland waar we wild gingen kamperen en alle eilanden hebben gezien.

Ook heeft mijn moeder, kinderen waar het niet zo goed mee ging, tijdelijk in ons gezin opgenomen. Die woonden dan even bij ons. Heel warm allemaal. Mijn moeder is docent Nederlands en mijn vader is schrijver. Mijn vader was wat meer op de achtergrond, maar wel degelijk betrokken. We gingen regelmatig met hem een weekend naar een vakantiehuisje in de bossen. Mijn ouders zijn ook altijd vrienden gebleven. Ik denk dat ik mijn creativiteit voor een groot deel van mijn vader heb. Maar de gevoelige kant heb ik meer van mijn moeder. Ik denk dat het in mijn vak een fijne combinatie is.

 Lotta Blokker The-hour-of-the-Wolf-Secret-2012-foto-Wilma-Lankhorst
Secret (2012) serie The hour of the Wolf ©Lotta Blokker

2. Kun je iets vertellen over je opleiding en je artistieke vorming?

Toen ik op mijn 16e tijdens een schoolreis in Parijs de beelden van Rodin en Claudel zag, was ik enorm onder de indruk. Ik tekende en beeldhouwde al veel, maar op dat moment wist ik zeker dat ik beeldhouwer wilde worden. Ik ben meteen na de middelbare school naar Florence gegaan om daar figuratieve beeldhouwkunst te studeren aan The Florence Academy of Art. Daar heb ik het vak geleerd. Het was een fantastische periode. Ik vond het heerlijk om iedere dag tot laat in de avond te mogen tekenen en beeldhouwen. Ik kreeg na een half jaar een beurs van de school en zo kon ik het hele programma afmaken. Ik heb ook enkele jaren les gegeven op de academie. Ik denk dat ik daar nog het meest van heb geleerd.

 Hommage-aan-Käthe-Kollwitz-2009-©Lotta-Blokker-foto-Wilma-Lankhorst
Hommage aan Käthe Kollwitz (2009)

3. Wie of wat inspireert je het meest in je artistieke werk en waarom?

Inspiratie haal ik uit veel verschillende dingen. Uit ervaringen, maar ook via ervaringen van anderen. Uiteindelijk is het een opeenstapeling van ontzettend veel dingen dat zich via mijn beelden uit. Een foto in de krant, een film, een schilderij; het blijft allemaal in mijn onderbewuste hangen. Soms komt het jaren later in mijn beelden weer terug.

Lotta Blokker The-hour-of-the-Wolf-Still-uit-film-Frans-Weisz foto Wilma-Lankhorst.4. Hoe ziet een atelier/werkdag er voor je uit?

Ik drink eerst een kop koffie en dan pak ik mijn beeld uit. Die zit namelijk ingepakt in plastic zodat de klei niet uitdroogt. Ik bekijk het beeld dan van alle kanten. Soms ga ik vormen uitwerken, of er komt een model. Die poseert dan een paar uur.

Er zijn ook periodes dat ik nog in een zoekfase zit. Dan kijk ik naar een groot prikbord waarop ik allerlei schetsen en prints heb hangen.
Ik werk graag aan een serie binnen eenzelfde thema.
Het prikbord helpt me om alle ingevingen die ik krijg bij elkaar te hebben zodat ik een eenheid kan vinden. Bovendien is het fijn dat het niet allemaal in mijn hoofd blijft hangen.

Lotta Blokker Muted-2012-aangezicht-©-Lota-Blokker-The-hour-of-the-wolf-foto-Wilma-Lankhorst
Muted (2012) serie The hour of the Wolf

5. Heb je ooit mee gedaan aan een expositie of een boek gepubliceerd?

Mijn eerste overzichtstentoonstelling was in Museum de Fundatie, in 2104. Ik exposeer ook regelmatig in Duitsland. In 2015 had ik een expositie in het Käthe-Kollwitz-Museum Berlijn. En vanaf 4 juni (2017) zal ik weer samen met Käthe Kollwitz exposeren in Münster. Deze duo-tentoonstelling valt samen met het evenement Skulptur Projekte Münster.

Het is echt waanzinnig dat ik naast Käthe Kollwitz werk mag staan, want haar werk is altijd een enorme inspiratiebron voor me geweest. 

Van de beeldenserie The hour of the Wolf’ is bij Uitgeverij Waanders & de Kunst, een boek verschenen. Deze boeiende catalogus is al aan haar 4e druk toe (aanvulliging Wilma).

6. Welk museum heb je recent bezocht en waarom zou je mij een bezoek aanraden?

Peter-Vos-Pegasus Haagsmuseum
Pegasus © Peter Vos coll Gemeentemuseum Den haag

Ik zag deze week de documentaire over tekenaar Peter Vos bij Het Uur van de Wolf: Vogelparadijs. Wat een virtuoos tekenaar was die man! Erg inspirerend, voornamelijk de reeks Metamorfose. De documentaire vond ik geweldig! Zijn werk was recent nog te zien in het Gemeente Museum Den Haag.

7. Welk boek zou je me willen aanbevelen en waarom?

Laatst las ik de Graphic Novel (getekende roman WL), ‘De terugkeer van de Wespendief’ van Aimeé de Jongh. Ik begon en kon niet stoppen. Toen het uit was heb ik het meteen opnieuw gelezen en toen ontdekte ik allemaal dingen die ik de eerste keer niet had gezien. Ik houd van al die raadselachtige lagen.

Sneak preview documenatire ‘de terugkeer van de wespendief‘.
Bekijk hier Het Wolfsuur – documentaire over beeldhouwster Lotta Blokker door regisseur Frans Weisz

Lotta-Wilma-en-Pas-de-deux-in-berlijn-2015 Wilma-Lotta-en-Pas-de-deux-in-Berlijn-2015

Persoonlijke ontmoeting met Lotta Blokker in Berlijn

Mijn relatie met de kunstenaar

Mijn eerste confrontatie met de bronzen beelden van Lotta Blokker was in december 2014. Samen met een vriendin bezocht ik Museum De Fundatie. We hadden al wat exposities bekeken, toen mijn vriendin zei: ‘ik stel voor dat we nog even naar de bovenste verdieping gaan. Daar is een tentoonstelling die je beslist zal bevallen in relatie met je liefde voor het werk van Käthe Kollwitz”. We liepen de trap op en bij aankomst in het ‘ei’ werd ik getroffen door de beelden die ik zag. Toen ik dichterbij de beelden kwam, was alsof ze begonnen te ademen. Dat is ook de reden waarom ik de eerste kennismaking als een confrontatie omschrijf. Zo iets had ik nog nooit ervaren bij een beeld. Mijn ervaringen van toen kun je hier lezen. Bij het afscheid in Zwolle kreeg ik de catalogus alvast cadeau voor mijn verjaardag.

Lotta reageerde zelf spontaan op mijn verslag en zo ontstond ons eerste online contact. In juni 2015 nodigde ze me uit voor een tentoonstelling in het Käthe Kollwitz Museum in Berlijn. In dit speciale museum ging Lotta Blokker in dialoog met Käthe Kollwitz.  Op een zonnige zondagochtend hebben we elkaar daar voor het eerst persoonlijk ontmoet. Sinds die tijd volg ik elke expositie van Lotta, zoals recent in Oss en in Münster.

Het is voor mij een eer dat Lotta Blokker mee doet aan de rubriek op mijn jubilerende blog. Ik wens dat ik aan veel lezers het Blokker-virus mag doorgeven. Het heeft mij in ieder geval verrijkt.

Lotta Blokker Pas-de-deux-2008-Pieta-©-Lotta-Blokker-foto-Wilma-Lankhorst
Pas de deux (2008) ©Lotta Blokker Dansend brons

Hier kun je het werk van Lotta Blokker deze zomer zien

Tot en met 27 augustus 2017 kun je een groot aantal bronzen beelden van Lotta Blokker zelf zien in Münster. Tijdens de 113 dagen durende internationale beelden expositie Skuptur Projekte is er een duo-tentoonstelling met de beelden van Blokker in de Apostolische Kerk en het Haus der Niederlande in Münster.

Als je mijn Facebook account een like geeft,  blijf je actief op de hoogte van het laatste nieuws rondom Lotta Blokker

Zomerreces 2017

Tijdens de vakantiemaanden (juli en augustus) publiceer ik alleen op vrijdag mijn museale bevindingen. De speciale rubrieken op de woensdag (De Stijl, hedendaagse niet-westerse kunst, vrouwelijke kunstenaars en street art) beginnen weer in september. Op mijn Facebook pagina geef ik tijdens de zomervakantie regelmatig tips en updates.  .

Als je op deze pagina de like-knop activeert, houden we zo contact. Ik wens je een fijne zomer en bedankt voor alle fijne reacties in de eerste zes maanden. Ik hoor/lees graag van je.

Wordt  na de zomervakantie vervolgd…

Woensdag 20 september 2017 maak je op dit blog kennis met de kunstenaar Marjolijn Rigtering.

© tekst en foto’s Wilma Lankhorst
@ gebruik van de foto’s met dank aan Lotta Blokker

Skulptur Projekte Münster 2017

logo-SkulpturProjekt-MunsterDeze zomer organiseert de stad Münster voor de vijfde keer Skulptur Projekte.   Deze internationale beeldententoonstelling wordt sinds 1977 om de 10 jaar georganiseerd. Vanaf 10 juni tot 1 oktober 2017 zijn in en om de stad Münster ongeveer dertig nieuwe bijdragen te zien op het gebied van klassieke beeldhouwkunst tot aan performance art. De toegang voor dit kunstevenement is gratis. Geïnteresseerde bezoekers van over de hele wereld komen hiervoor massaal naar Münster.

Lotta-Blokker-Museum-Jan-Cunen-the-hour-of-the-Wolf-Muted-2012-foto-Wilma-Lankhorst
Muted (2012) in Museum Jan Cunen in Oss