De feestdis van Seth Siegelaub

Openingsbeeld expo Seth Siegelaub Beyond Conceptual Art © Wilma Lankhorst
Aan tafel met Seth Siegelaub @ Stedelijk Museum

Aan tafel met Seth Siegelaub

In de weken voor kerst stellen we ons massaal de vraag: Wat eten we met de feestdagen? Hoeveel gangen bereiden we? Wie nodigen we uit? Wie zit waar aan de feesttafel? Welk tafelkleed gebruiken we?

De grootste (kerst)tafel dit jaar staat zonder twijfel in het Stedelijk Museum in Amsterdam. De ingrediënten komen uit de verzameling van textiel-liefhebber Seth Siegelaub. Het menu is samengesteld door Sara Marinetti en Leontine Coelewij, de curatoren van de tentoonstelling Seth Siegelaub – Beyond Conceptual Art’.  Hiervoor hebben ze gebruik gemaakt van Seth’s Bibliographica Textilia Historiae. Heb jij zin in een verrassend, kleurrijk kerstmenu?

Omslag Bibliographina Textilia Historiae Seth Siegelaub p. 354 © Stedelijk Museum Amsterdam CSROT
De curatoren hadden keuze genoeg in de textiel bijbel van Seth Siegelaub

Textiel collectie Seth Siegelaub © Stedelijk Museum Amsterdam
Feestelijk versierde dis © Stedelijk Museum Amsterdam
Feestelijk versierde tafel

Leontine en Sara hebben een tafel van 15 bij 15 meter gedekt met de mooiste schatten uit de textielcollectie van Seth Siegelaub. Na zijn verhuizing van New York naar Parijs in 1972 nam het leven van Siegelaub een totaal andere wending. Tijdens zijn vele reizen begon hij textiel objecten te verzamelen. Van hoeden, tot priestergewaden, van kaftans tot restanten van 15e -eeuwse doeken. Naast textielobjecten verzamelde hij boeken over de geschiedeis van textiel, patronenboeken en aanverwante thema’s. Aan het eind van zijn leven had hij meer dan 750 items bijeen gespaard, en een spraakmakend boek over de geschiedenis van textiel samengesteld én uit gegeven. Wat ga ik kiezen voor mijn viergangen kerstmenu?

Seth Siegelaub Beyond Conceptual Art p. 375 © Stedelijk Museum AmsterdamAmuse

Als amuse kies ik voor de zijdecollectie van Siegelaub. Ik zie een pagina uit een 17e/18e -eeuws boek waarop de zijderups heel delicaat is getekend. In verschillende tafelvakken liggen zijden sjaals en donker blauwe zijden doek met lotusmotieven. Dit laatste exemplaar stamt uit de Chinese Ming Dynastie (1368-1644) en daarmee is de toon gezet voor dit exquise feestmenu.

Zijderups uit catalogus Seth Siegelaub 'Beyond Conceptual Art' p 375. © Stedelijk Museum AMS
Aan tafel Kazuifels textiel collectie Seth Siegelaub © Stedelijk Museum
Forbidden Fabrics and the Church Seth Siegelaub © Stedelijk Museum
Tussengerecht

Om in stijl te blijven met de komende kerstdagen ga ik voor een tussengerecht met een (ondeugend) religieus tintje. Siegelaub noemde dit deel van zijn verzameling ‘Forbidden Fabrics and the Church’. Op tafel staan enkele bijzondere kazuifels en daarbij liggen boeken over de geschiedenis van dit priestergewaad. Ik zie o.a. een kazuifel van rode damast met een groene damast stola, maar ook een taartpunt van witte damast met bloemmotief uit Nederland uit de 18e eeuw. Een tussengang voor fijnproevers.

Seth Siegelaub Beyond Conceptual Art - overzicht textiel collectie © Wilma Lankhorst
Kleurrijke Chapans uit Oezbekistan © Stedelijk Museum
Hoofdgerecht

Als hoofdgerecht kies ik voor chapan’s (mantels) uit Oezbekistan. Op tafel staan drie kleurrijke mantels, de meest rechtse is in de populaire kerstkleuren groen, rood en wit uitgevoerd. Aan de buitenkant zie ik krachtige rode figuren in witte wolken op een achtergrond van olijf groen. De binnenkant van deze mantel is rood met witte stipjes. Het motief is in een speciale kleurtechniek (zogenaamde ikat-techniek) uitgevoerd. Naast deze kleurrijke mantels bracht Siegelaub ook menig hoedje mee uit Oezbekistan. Een verrassend gevarieerd gerecht.

Aan tafel  met Seth Siefgelaub - tapa - © Stedelijk Museum
Tapa – textiel en waardepapier uit Oceanië © Stedelijk Museum
Dessert uit Oceanië

Heel subtiel zijn de tapas uit Oceanië. Verwar deze niet met de Spaanse variant. Tapa wordt gemaakt van de bast van de moerbeiboom en de ‘breadfruit’ boom. Het wordt vooral op de eilanden in de Stille Zuidzee gebruikt als textielvorm. Kapitein Cook heeft het materiaal in Europa geïntroduceerd. Siegelaub heeft op zijn reizen verschillende voorbeelden van tapa verzameld. De basis tape-stroken worden door de vrouwen bestempeld met o.a. geometrische motieven en silhouetten van dieren. Tapa werd in het verleden ook gebruikt al waardepapier. Wat een tropisch einde van deze feestelijke maaltijd.

Book of looms -collectie  Seth Siegelaub p.370 @ Stedelijk Museum Amsterdam






En als jij denkt dat looms gekleurde elastiekjes zijn dan heb je  Siegelaub’s exemplaar van ‘ the book of looms’ nog niet gezien. Want dan weet je beter …
Aan tafel theemuts 1960 © textiel collectie Seth Siegelaub
Geborduurde theemuts Marja Bloem 1960 © textiel collectie Seth Siegelaub
Ter afsluiting Tea for 2

Wat drink je ter afsluiting van zo’n copieuze maaltijd? Ik ga voor een fris kopje thee uit een theepot die wordt verwarmd door een witte theemuts met rood borduursel in 1960 geborduurd door Marja Bloem. Bloem is die directeur van de Egress Foundation.  Als verrassing wordt er een chocolaatje bij geserveerd omdat Seth Siegelaub een grote liefhebber was van dit cacao-product.

Unieke proeverij voor modeliefhebbers

Wie belangstelling heeft voor stoffen, de geschiedenis van textiel en inspirerende hoedjes en hoofddeksel kan ik een proeverij bij ‘Seth Siegelaub, Beyond Conceptual Art’ van harte aanbevelen.

Seth Siegelaub Beyond Conceptual Art © Stedelijk Museum Amsterdam
Overzicht textiel collectie Seth Siegelaub © Stedelijk Museum

Seth Siegelaub ‘Beyond Conceptual Art’   is  tot 17 april 2016 te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. Toegang gratis met Museumkaart.
In 2016 biedt het museum een gevarieerd programma met workshops & lezingen.

© tekst en video Wilma Lankhorst
© gebruik foto’s uit tentoonstellingscatalogus Seth Siegelaub ‘Beyond Conceptual Art’ (2016)  Stedelijk Museum Amsterdam/Walter König Verlag Köln en Stichting Egress