Rosita Steenbeek presenteert Rose

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Rosita Steenbeek presenteert roman Rose

We herdenken de komende dagen 70 jaar Bevrijding. Er zijn recent veel nieuwe boeken en films verschenen om dit gedachtegoed levend te houden. Een van de publicaties is: ‘Rose’ een historische roman van Rosita Steenbeek. Ondanks het mooie weer zijn alle stoelen bij boekhandel Dekker van der Vegt in Nijmegen bezet. Rosita maakt haar opwachting in een rode jurk en met de voor haar zo karakteristiek gestifte lippen. Als ze begint te praten over haar grootmoeder Rose, vliegt de tijd voorbij. Met veel passie, soms met een brok in de keel, vertelt ze over het creatieproces van het boek en over het leven van haar grootmoeder tijdens de Tweede Wereldoorlog. Half Joods, in Keulen geboren, getrouwd met een Nederlandse dominee en vanaf 1931 woonachtig in Nederland. Haar advies – bevraag je ouders nu het nog kan over hun ervaringen in 1940-1945 – ga ik zeker opvolgen. Wat weet jij van je familiegeschiedenis in deze jaren?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Rose spreekt tot ons via haar kleindochter Rosita Steenbeek
Oma Rose

Rosita neemt ons tijdens haar presentatie mee van Keulen naar Heidelberg en Bremen. Via het Noord-Hollandse Ransdorp komen we uiteindelijk in Klaaswaal in de Hoekse Waard onder de rook van Rotterdam. Oma Rose wordt in 1905 in Keulen geboren, ze leert opa Gerhard in Heidelberg kennen, het stel trouwt in Bremen waarna ze opa Gerhard als nieuw bakken dominees vrouw volgt naar Ransdorp en Klaaswaal. Oma Rose en opa Gerard hebben elkaar, sinds de eerste ontmoeting op 14 juli 1929 in Heidelberg, twee jaar lang, elke dag een brief geschreven. Precies twee jaar na deze ontmoeting trouwen ze. Na de dood van oma worden deze brieven door de familie gevonden. Rosita en haar moeder lezen de brieven waarna de schrijfster aan een intensief onderzoek begint. Zij reist, soms in aanwezigheid van haar moeder, naar de locaties die een belangrijke rol hebben gespeeld in het leven van haar grootouders.

Familie valt uiteen

De Joods-Duitse familie van Rose, valt door de dreigende oorlog in Europa in de jaren dertig van de vorige eeuw uiteen. Rose komt door haar huwelijk met Gerhard in Nederland te recht, haar broer verhuisd naar Palestina, een nicht naar New York enzovoort. Een aantal familieleden weigert Duitsland te verlaten. De moeder van Rose, Greetchen, trekt later bij haar dochter en schoonzoon in op de pastorie in Klaaswaal. Op 14 mei 1940 ziet Rose tijdens haar verjaardag de bommen vallen op Rotterdam. Rosita neemt ons mee naar de oorlogsjaren en alles wat haar moeder en grootouders hebben ervaren. Rose staat haar mannetje in deze moeilijke jaren. Opa Gerhard wordt verschillende keren opgepakt in verband met zijn activiteiten voor het Verzet. Steenbeek vertelt hoe verschillende leden van Rose’s familie, door de speling van het lot, aan verschillende kanten van het front terecht komen. Rose, gaat over een grote liefde tussen twee mensen uit totaal verschillende werelden, die samen de strijd aan gaan tegen het kwaad. Door alles was Steenbeek met ons deelt, wordt me ook nu weer duidelijk dat er een flinterdunne scheidslijn ligt tussen goed en kwaad en hoe moeilijk het is om de wereld in te delen in zwart en wit. Ik heb enorm veel zin om dit boek te lezen. Ik heb een zwak voor verhalen met sterke vrouwen in de hoofdrol. Rosita heeft mijn belangstelling geprikkeld, ik wil Rose graag leren kennen.

Aan het einde van haar presentatie, geeft Steenbeek haar toehoorders een welgemeend advies: “Bevraag je ouders of familie zo lang het nog kan over hun ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Door vragen te stellen, komen er steeds nieuwe herinneringen naar boven”.

OLYMPUS DIGITAL CAMERARose, Rosita Steenbeek
Mei 2015, Uitgeverij Ambo/Anthos
ISBN: 9789026326813
349 blz.
Als paperback – Dwarsligger en eBook
Alle versies zijn ook online te bestellen bij  Dekker van der Vegt

Rosita Steenbeek is in 1957 in Amersfoort geboren en volgt daar het gymnasium. Aan de universiteit van Utrecht studeert ze eerst Klassieke talen en doet daarna haar propedeuse theologie. Ze vervolgt haar studie aan de universiteit van Amsterdam en rond haar opleiding af in de Moderne Letterkunde. Tijdens haar studie is ze ook actief op het terrein van film en theater. Na haar doctoraal verhuist ze naar Rome, speelt in enkele films, schrijft artikelen  en vertaalt boeken. In 1994 debuteert ze met De laatste vrouw. In dit boek vormen Sicilië en Rome het decor van haar verhaal. Trouwe lezers zullen Rome beter leren kennen omdat deze stad vaak een centrale rol speelt in de romans van Steenbeek.

Rosita Steenbeek romans foto Wilma Lankhorst
Een deel van het oevre van Rosita Steenbeek

Ik heb van haar gelezen: De laatste vrouw, Terug in Rome. Schimmenrijk, Ballets Russes en Siciliaans Testament en Ontmoeting in Venetië. Rose is de eerste roman die ik als eBook van Steenbeek ga lezen.