Emscherkunst deel 2
Maja de bezige gastvrouw
De een gaat een maand naar een klooster, de ander loopt de Camino naar Santiago de Compostella. Als kunstenares Ma(r)ja Zomer een time out nodig heeft duikt ze de keuken of haar kano in. Net als thuis is de keuken op een kunstlocatie het kloppende hart. Mensen komen hier samen, voeren gesprekken en delen ervaringen, ze laven zich aan de creaties van de kok en genieten even van een rustmoment. Een moment van reflectie en dat is wat Maja Zomer de 100 dagen van Emscherkunst 2016 voor zichzelf voor ogen heeft.
Slapen in een kunstwerk tijdens Emscherkunst 2016
Ik ben een bomenmens
Maja Zomer is in 1961 als Marja in het Gelderse Lochem geboren. Een bosrijke omgeving waarin ze vanaf haar 14de veel verkende en tekende. Na de middelbare school volgde ze in Arnhem kunstopleiding ArtEZ om daarna naar Maastricht te vertrekken. Daar voltooide ze haar kunststudie met een tweejarige Master opleiding aan de Jan van Eyck. Ze veranderde haar naam van Marja in Maja. In het begin maakte ze grote werken. Haar kunstcarrière begon met een vliegende start waarin deelname aan een expositie in het kader van de Stadscollectie in het Boijmans van Beuningen een van de hoogtepunten was. Na zes jaar kwam de twijfel, zit ik op het goede spoor? Collega Joep van Lieshout had toen net een groot project binnengehaald in het kader van Rotterdam Culturele Hoofdstad. Hij was opzoek naar een keukenmanager. Maja werd zijn bezige bij in het facilitaire knooppunt. Een jaar lang niet zelf kunst maken maar wel veel werk zien van èn gesprekken voeren met collega kunstenaars. Een van hen woonde op een boot en dit idee nestelde zich in Maja’s hoofd. Na dat jaar zag ze op een werf in Krommenie een Urkse viskotter (UK 120) en sinds 2002 is de Jannetje het nieuwe varende huis en atelier van Maja.
Varende kunstenaar
Zes jaar duurde de renovatie van het ijzerschip. Maja zocht en vond mooie plaatsen om prachtig lichtinval te creëren: “Heerlijk zo’n ijzeren schip, je kunt er gewoon een gat in zagen waar jij dat wilt, zonder dat de constructie direct gevaar loopt”, zegt Maja over die tijd. Sinds 15 jaar zijn de Nederlandse rivieren haar wisselden woon- en werklocaties. Als ze nu een inspiratiemoment nodig heeft, pakt ze tegen de dagranden haar kano en peddelt ze rond op het stille water. Genietend van mooi licht, de rust en het toeval.
Leven en werken op een schip geeft zowel vrijheid als beperkingen. De ultieme vrijheid ervaart Maja in alle opties die ze heeft om aan te leggen waar ze wil of om voor anker te gaan op een meertje. De kano verhoogt haar actieradius doordat ze zo kleine ingangen kan bevaren en ontdekken. Een van de weinige beperkingen die Maja ervaart in dit varende leven is de keuze van de grootte van haar werk. Ze maakt nu kleine werken, vooral op panelen. Alles moet door de stuurhut naar binnen en buiten kunnen. In combinatie met de trap naar de kajuit weet ze nu wat haar maximaal werkformaat is.
Licht vangen met de camera
Maja werkt zelden met een vooropgezet plan. Ze pakt in de vroege ochtenduren graag haar kano en peddelt dan door de nog slapende natuur. Op zoek naar mooi licht als de zon haar eerste stralen over het landschap verspreidt. Het ultieme plaatje legt ze vast met haar camera. Later aan boord zet ze de foto over op haar laptop en met het beeld op het scherm, begint ze aan een schilderij. Als achtergrondmuziek fungeert een onafhankelijk experimenteel radiostation wfmu Maja werkt bij voorkeur met olieverf, in hele dunne bijna transparante lagen. Af en toe acryl maar dat heeft niet haar voorkeur. In haar kajuit-atelier staan, hangen en liggen overal kleine panelen met rivierlandschappen. Het keukenhoekje aan boord is een tweede veel gebruikt tafereel. Panelen met mooi licht, een zeef, een handdoek. Stillevens voor ons als kijker, maar voor Maja spreken deze panelen boekdelen. Na veertig jaar heeft ze ook nog steeds een passie voor bomen. Dit is het derde thema dat je veelvuldig tegenkomt in haar genre. Of er tijdens Emscherkunst 2016 tijd overblijft om zelf te schilderen, kan ze nu nog niet overzien.
“We zijn zes dagen per week open met Warten auf den Fluss. Alleen maandag is een rust/vrije dag. Maar we hopen ook op veel boekingen waardoor zoveel mogelijk mensen van deze unieke ervaringen kunnen genieten”, aldus Zomer. Meer weten over Ma(r)ja Zomer en haar werk? Bezoek dan haar website. De prijs van haar panelen variëren van € 750 tot € 1200.
Emscherkunst 2016 duurt nog tot 18 september 2016
Je vindt de 24 kunstwerken op 7 locaties die door een 50 kilometer lange fietsroute met elkaar zijn verbonden.
Eerder verschenen over Emscherkunst
Slapen op een brug tijdens Emscherkunst
Bekijk de beelden op Facebook/com/wilmatakesabreak of op Instagram @imaginewilma
© tekst, video en foto’s Wilma Lankhorst © gebruik foto’s werken Maja Zomer met dank aan de kunstenares
Marja Zomer op YouTube