Er zijn allerlei particulieren, bedrijven en instellingen die kunst verzamelen. Voor de een is het een hobby, voor de ander een belegging. Wereldwijd zijn er talrijke verzamelaars die op de kunstmarkt opereren. Heel af en toe krijg je zo’n collectie te zien. In het Kunstmuseum in Den Haag is deze zomer een selectie te zien uit de AKZO Nobel Art Foundation Collectie. Bij True Colors spatten de kleuren van de muren.
Akzo Nobel Art Foundation
De drijfveren van het AKZO Nobel collectie beleid is als volgt omschreven: ‘De Akzo Nobel Kunstcollectie bevat hedendaagse kunstwerken uit verschillende disciplines van opkomende kunstenaars en jong talent. De collectie is opgebouwd op basis van thema’s als ‘Kleur en Onderzoek’, ‘Individu en Samenleving’ en ‘Ruimte’.
True Colors is ook je ware aard laten zien
True Colors
Hoeveel betekenissen heeft kleur?
Wat doen kunstenaars daarmee?
In de expositie True Colors ontdek je werk van zo’n zestig Nederlandse en internationale kunstenaars. Je ontdekt hier vele hoogtepunten uit de hedendaagse kunst die de dialoog aangaan met iconen uit de moderne kunst, uit de collectie van het Kunstmuseum. Verken hoe werken van Charley Toorop (Katwijk, 1891-1955), Donald Judd (USA, 1928-1994) en Bridget Riley (VK, 1931) ‘communiceren’ met hedendaagse kunstenaars als de Zuid-Afrikaanse fotograaf Zanele Muholi (ZA,1972), de Amerikaanse artiest Rafaël Rozendaal (USA, 1980) en de Britse kunstenaar Louise Giovanelli (VK, 1983). De betekenis van kleur in relatie tot vorm, identiteit en samenleving staat centraal in True Colors.
Een vloer vol lavendel
In elke zaal hangt ter inleiding een beknopte uitleg voor het gekozen thema in die ruimte. De grootte van de ruimtes verschilt van zalen tot bijna nissen. Overal ontdek je kleur. De media die de kunstenaars gebruiken verschilt van glas tot canvas, van hout tot bijenwas, van textiel tot ijzer. Heel intens is de zaal met de vloer vol lavendelbloemen. Je moet wel van de geur houden. Via deze link lees je meer details over de stukken uit de Akzo Nobel Art Foundation. Wat je van een verfproducent mag verwachten is dat je ook op kleur kunt zoeken.
What if women ruled the world?
De grootste indruk maakte op mij de presentatie in de centrale zaal. Hierin staat het leven van de vrouw in al haar aspecten centraal. Naast een zelfportret van Charley Toorop hangt de neon installatie van Yael Bartana ‘What if Women rulled the world?’ (2016). Via een zwart-wit foto van de Zuid-Afrikaanse Zanale Muholi, kijk ik naar een geschilderd zelfportret van de Duitse kunstenaar Paula Modersohn-Becker (DE, 1876-1907).
Offered Eyes
Achter me hangen drie foto’s van Islamitische vrouwen gemaakt door de Iraanse kunstenaar Shirin Neshat (1957). Kijk eens dieper in Offered Eyes (1993) van Shirin Neshat en ontdek haar boodschap. Van de Chinees-Nederlandse Evelyn Taocheng Wang (CN, 1981) hangt hier een grijs-roze jasje Sensitive Attitude (2019) met daarin een tekst over ‘the dream of the red chamber’.
True Colors is tot en met 29 september 2024 te zien in het Kunstmuseum in Den Haag. Kijk hier voor de details. MK = geldig.
Nu ook (nog) te zien in Scheveningen
If not now, when?
In Museum Beelden aan Zee is tot en met 8 september een selectie te zien uit de omvangrijke particuliere kunstcollectie van Max Vorst. Vorst heeft een sterke voorkeur voor sculpturen en installaties. In ‘If not now, when?’ ontdek je 75 objecten uit zijn verzameling. Je stapt de grote open ruimte in op twee witte gehakte laarzen (Jubilee, 2017) van Sarah Lucas (VK, 1962). Ook met dit werk maakt Lucas gebruik om via een alledaags voorwerp seksuele energie op te roepen. Naast deze betonnen laarzen zijn er nog drie andere weken van Lucas te zien waaronder Titti Doris (2017). Dit werk heeft Lucas gemaakt met lycra/panty, een van haar favoriete materialen.
Het aanbod is zeer gevarieerd. Van de keramische Coca Cola vaas (2007) en de Marble Helmet (2010) van Ai Weiwei (1957) tot het kleine, intieme bronzen beeld I held your heart (2017) van Tracey Emin (VK, 1963). De Amerikaanse kunstenaar Kara Walker (1969) laat in Replacement Parts (2011) zien dat machtsstructuren doordrenkt zijn van racisme en seksisme.
De titel ‘if not now, when?’ verwijst naar een uitspraak van Rabbi Hillel:
“If I am not for myself, who will be for me?
And when I am for myself, what am I? And if not now, when?”
If not now, when? is nog tot en met 8 september 2024 te zien Museum Beelden aan Zee. Kijk hier voor de details. MK = geldig.
© tekst en foto’s Wilma Lankhorst
© gebruik van de afbeeldingen met dank aan en met toestemming van het Kunstmuseum, AkzoNobel Art Foundation, Museum Beelden aan Zee en de genoemde kunstenaars.