Wie Rotterdam Centraal uitloopt, kan bijna niet om haar heen. De stoere vrouw die sinds 2023 op het centrale plein staat. Het beeld heet Moments Contained van de Britse kunstenaar Thomas J.Price. Op 1500 meter van dit beeld, een route langs veel buitenkunst staat Reaching Out (2020) ook van Price. Zij staat voor de ingang van de Kunsthal, kijkt op haar telefoon en wacht op … ja waar wacht zij op? De expositie Matter of Place wacht op jou. Je hebt nog tot en met 9 februari 2025.
Wie is Thomas J.Price?
Vóór we naar binnen gaan, eerst een korte kennismaking met de kunstenaar Thomas J. Price. Hij is in 1981 in Londen geboren, hier studeerde hij aan het Chelsea College of Art en het Royal College of Art. Zijn moeder man hem als kind vaak mee naar musea. Hij woont en werkt nog steeds in de Britse hoofdstad. Price heeft zich ontwikkeld tot een multidisciplinaire kunstenaar. Hij werkt in verschillende media zoals beeldhouwen, fotografie, animatie, schilderkunst en performance. Hij verlegt steeds de grenzen van materialen en de schaal van zijn object. Belangrijke thema’s in zijn werk zijn representatie, identiteit en de invloed van macht in de samenleving. Zijn beelden zijn weergaves van de man en de vrouw in de straat. Zijn figuren staan met beide benen stevig op de grond en hebben geen sokkels nodig om zich te verheffen boven hun medemens.
Wat betekent het om wel of niet erkend te worden in de samenleving?
Dit is de centrale vraag in de beelden van Price.
Eerste solotentoonstelling van Thomas J.Price
De tentoonstelling Matter of Place is zijn eerste solotentoonstelling in ons land. De eer is aan de Kunsthal. In deze tentoonstelling krijg je een overzicht van de eerste twintig jaar van zijn werk als kunstenaar. Zijn carrière begon met ) Licked in 2001. In deze film zie je Price die steeds de binnenkant van een kamer likt. In 2001 heeft Price drie dagen lang de muren van een galerie gelikt. De muur staat symbool voor een uitdrukking van menselijkheid, een verlangen om het innerlijke zichtbaar te maken. Het verlangen om deel uit te maken van een plek en zijn fysieke, materiële geschiedenis. Wordt Price gezien door de kunstwereld? Je verkent zijn ontwikkeling en werk tussen Licked en meer recente beelden zoals een mini-uitgave van Moments Contained uit 2023.
Alledaagse figuren
Thomas J. Price laat ons kennismaken met alledaagse, fictieve personages. Hij daagt ons als kijker uit om na te denken over wie in de openbare ruimte wordt vertegenwoordigd? In de introductiefilm vertelt Price Moments Contained. Het is nog niet zo gemakkelijk om een passende Nederlandse vertaling te vinden voor dit beeld. Misschien kom ‘het begrensde moment’ het dichtst in de buurt. Je ziet een vrouw met haar haar in een knot, gekleed in een T-shirt met korte mouwen en een trainingsbroek met sneakers. Ze staat met beide benen stevig op de grond en lijkt ontspannen. Als je beter kijkt zie je dat ze haar handen gebald in haar zakken houdt. Als je naar dit beeld kijkt wie zie je dan? Is het iemand die je kent of worden we ons bewust van onze eigen vooroordelen?
Brons als materiaal van macht
Marmer, brons, goud
Thomas Price reflecteert in zijn werk kritisch op conventionele (historische) standbeelden. Bronzenbeelden suggereren dat de afgebeelde persoon iets heeft bereikt dat hun vereeuwiging rechtvaardigt. Hij wil de kijker bewust maken van de momenten die onze ideeën over sociale waarden en macht beïnvloeden. Price kiest zijn materialen zorgvuldig, denkt na over de schaal van zijn figuren en doorbreekt daarmee traditionele en/of vastgeroeste opvattingen over representatie en identiteit. Hij confronteert ons met vragen over erkenning en zichtbaarheid.
Price zet zijn beelden bewust niet op een sokkel,
hij wil dat de beelden dicht bij ons, de toeschouwer staan
De dominante westerse geschiedenis
Ik sta in een ruimte met een serie naakten in brons, enkele mini bustes in verschillende materialen en een wand vullend werk The complex Journeys of a Simple Form (2023). Hier hangen 18 prints van antieke beelden. Op elke foto manipuleert Price de afbeeldingen door delen van de sculpturen met zijn handen te bedekken. Hierdoor stuurt hij bewust onze aandacht. Met deze serie plaats hij zichzelf symbolisch in de geschiedenis van de westers kunst. Hij reflecteert op hoe en door wie de dominante westerse geschiedenis is vastgesteld.
De kunstenaar benadrukt en viert de menselijke aspecten in zijn werk:
verbinding, empathie en gedeelde menselijkheid.
Roze marmer en canvas
In een van de laatste ruimtes ontdek ik drie robuuste en gelijktijdig sierlijke hoofden gemaakt van roze marmer. De buste stond in de geschiedenis symbool voor herdenking en soevereiniteit. Beelden van zwarte mensen werden in het verleden vaak gemaakt door beeldhouwers met een racistische, kolonialistische blik. Zwarte Amerikaanse kunstenaars Augus Savage en Richmond Barthé gebruikten deze kunstvorm tijdens de Harlem Renaissance (1920) om met trots en zelfbewustzijn krachtige tegenstemmen te laten zien. Thomas J.Price heeft in deze traditie introverte en meditatieve portretten gemaakt van fictieve figuren. Drie er van zie je hier. Ze stralen een gevoel van belangrijkheid uit, ondanks dat we niet weten we ze zijn. Let ook op de gedetailleerde gezichtsuitdrukking en de haren van de bustes. De titels van deze bustes zijn: Through a Steady Gaze (2023), All the Same Time (2023) en Three Breaths in (2023).
Inner Optics
In deze ruimte hangen ook drie schilderijen van Thomas J. Price. Schilderen is een relatief nieuw medium in zijn werk. Ik zie drie doeken waarop stevige rode strepen staan. Deze rode verfstreken staan voor de beweging van het oog. Price ziet het oog als een venster naar de geest. Hij onderzoekt in de serie Inner Optics (2022) de diepere lagen van menselijke waarneming: waar we ons bewust op focussen en wat we onbewust negeren. De kunstenaar is benieuwd hoe we de wereld en elkaar zouden kunnen waarnemen zonder de noodzaak te voelen om mensen in hokjes te plaatsen en te discrimineren.
Slotakkoord met All-in
Vóór de laatste zaal staat wederom een figuur van 3.65 meter. Deze man is net zo groot als de vrouw voor het centraal Station. In de hal staat een sculptuur die een selfie lijkt te maken van dit beeld. In de ruimte achter hem staat een meisje met vlechtjes en met haar telefoon in de hand, a Place Beyond (2022). Waar kijkt zij naar, waar denkt zij aan? Heeft ze net een bericht gestuurd of een bericht gekregen? Achter haar staan enkele beelden uit de serie Icons. Price begon aan deze serie in 2013 en werkt er nog steeds aan. Bustes van gewone mannen en vrouwen maar wel verguld. De gouden glans geeft hen een koninklijke uitstraling.
De oude Egyptenaren
Price heeft zich voor deze technieken laten inspireren door de oude Egyptenaren. Op het beeldscherm krijg je uitleg op de manier waarop Price nu zijn beelden maakt. Van de traditionele manier met schetsen en klei, werkt hij nu met 3D-scans. Voor A Place Beyond scande hij verschillende mensen in. Voor het uiteindelijke beeld heeft hij verschillende personages gecombineerd tot een sculptuur. En hiermee komen we aan het einde van deze eerst solo van Thomas J.Price.
Matter of Place van Thomas J. Price is nog tot en met 9 februari 2025 te zien in de Kunsthal in Rotterdam. Kijk hier voor de details. MK=geldig.
Gratis kunstroute door Rotterdam
Voor deze tentoonstelling is een kunstroute beschreven van Price naar Price. De drie kilometer lange kunstroute begint de Kunsthal eindigt bij Rotterdam Centraal. De gratis route in een handig geel boekje is gratis verkrijgbaar bij de Kunsthal.
Ook te zien in de Kunsthal
Midden in de Winternacht
Het echtpaar Jo en Maria Smits verzamelden tijdens hun leven ruim 1300 kerststallen van over de gehele wereld. Midden in de Winternacht is nog tot en met 12 januari 2025 te zien. Kijk hier voor de details.
DIVA
De tentoonstelling DIVA viert de ongeëvenaarde kracht en de grenzeloze, vrouwelijke creativiteit van iconische artiesten. Mannen en vrouwen die met hun bravoure en ambitie de ‘status quo’ hebben uitgedaagd. Hier ontdek je zestig kostuumontwerpen en looks van wereldberoemde ontwerpers. Je krijgt een audio mee voor bij de kostuums en personages. Diva is tot en met 2 maart 2025 te zien. Kijk hier voor de details.
© tekst en foto’s Wilma Lankhorst
© gebruik van de afbeeldingen met dank aan de Kunsthal, alle genoemde kunstenaars en bruikleengevers.