Shio Kusaka en Jonas Wood in Museum Voorlinden ©foto Ruud Baan
Shio Kusaka en Jonas Wood
Kunstenaarsparen
Zij komt uit Japan, hij uit Amerika.
Zij bakt potten & sculpturen, hij etst & schildert.
Beiden studeerden ze Fine Art aan de University of Washington in Seattle.
Daar sloeg de vlam over. Sindsdien zijn ze een paar. Ze werken onafhankelijk maar zijn ook elkaars muze. Dat zie je in hun eerste gezamenlijk expositie in Museum Voorlinden. Laat je dit seizoen verrassen door Shio Kusaka en Jonas Woods én door de prachtige herfstkleuren in de museumtuin van Piet Oudolf.
Shio Kusaka en Jonas Wood zijn t/m 7 januari 2018 te zien in Museum Voorlinden.
sneak preview
Even voorstellen…
Shio Kusaka
Shio Kusaka is 1972 in Morioka geboren. Morioka is de hoofdstad van Iwate, in het noorden van Honshu (Japan). In deze stad met bijna 300.000 inwoners woonde ze tijdens haar jeugd. Ze ging regelmatig bij haar oma op bezoek die les gaf in de eeuwenoude traditie van de Japanse theeceremonie. Tijdens dit meditatieve proces bestudeerde Shio de vele geometrische motieven op de Japanse theebekers. Na het voltooien van haar studie verhuist ze in 1992 naar San Francisco (Verenigde Staten) en schrijft zich daar in op een Business School. Ze werkt er tijdelijk als account. Enige tijd later vertrekt zij, met een tussenstop in Colorado, naar Seattle.
Het is nooit haar primaire plan geweest om kunstenaar te worden. Tijdens haar verblijf in Colorado ziet ze een ceramiek catalogus. Dit roept herinneringen bij haar op aan de theeceremonie bij oma. Ze schrijft zich in voor het ceramiek programma aan de Universiteit van Washington (Seattle). Daar ontmoet ze Jonas Wood, die als tweede fase student werkt in het grafische programma van deze opleiding. Het is liefde op het eerste gezicht. Enkele jaren later trouwen zij, verhuizen naar Los Angeles en hebben nu samen twee kinderen en een studio.
Jonas Wood
Jonas Wood is in 1977 in Bosten, aan de Amerikaanse oostkust, geboren. Zijn ouders zijn liefhebbers van kunst. Jonas kiest eerst een andere weg. Hij schrijft zich aan het Hobart College in voor de studie psychologie en hij neemt tekenen als bijvak. Daarna verhuist hij naar Seattle (Amerikaanse westkust) en studeert verder aan de Universiteit van Washington. Hier haalt hij in 2002 zijn Masters of Fine Art.
Jonas Wood etst, tekent en schildert. Zijn eerste idee is vaak een collage of een tekening. Soms gebruikt hij een foto als uitgangspunt. Vaak maakt hij series, af en toe solo doeken. Motieven die hij veel gebruikt zijn planten, interieurs, landschappen, sport scènes en stillevens. Wood zegt tijdens ons bezoek dat hij als schilderend nieuwe herinneringen creëert van zijn voormalige woonplekken. Een mooi voorbeeld daarvan is het grote werk ‘Winterlandschap’ waarop o.a. twee maal zijn zus te zien is.
‘Ik ben geïnteresseerd in het onderzoeken van de ruimtes waarin ik heb gewoond en de psychologische impact die ze op me hadden en mijn herinneringen er aan….En dan ontwikkel ik nieuwe herinneringen van die locaties”, aldus Jonas Wood
Onafhankelijk & ook elkaars muze
Bij onze kennismaking in Museum Voorlinden, geven Kusaka & Wood verschillende keren met klem aan dat ze onafhankelijk van elkaar werken. Ze hebben samen een studio ruimte, maar ze hebben elk hun eigen assistentes. Hoe stellig dit ook wordt verkondigd, in de eerste zaal zie je direct een symbiose van hun werk. Aan de muur hangt een groot schilderij van Jonas Wood (Stilleven met twee uilen 2014) en daarvoor staan op een verhoging enkele vazen van Shio Kusaka. En als je goed kijkt, zie je de vaasvormen en de geometrische motieven van Shio’s werk terugkomen in Jonas werk. En als Jonas over het ontwikkelproces van dit stilleven vertelt, wordt het snel duidelijk: ze zijn elkaars muze.
Botanische clippings
In de tweede zaal hangt exclusief werk van Jonas Wood. Grote werken met fel gekleurde bloemabstracten. Zelf noemt hij dit zijn botanische clippings (knipsels). Na zijn studie is hij begonnen met het maken van stillevens. Dit was een middel om zijn eigen stijl en handschrift te ontdekken. Zijn tuin was zijn wereld. Het genre waarin Wood werkt wordt beschreven als multidimensionaal. Hij staat met één voet in het Modernisme en met de ander in de wereld van de Pop Art. Als ik zijn bloemenknipsels bekijk, gaan mijn gedachten naar Matisse. Als ik Wood later vraagt welke kunstenaars hem inspireren, noemt hij namen als Vincent Van Gogh, Pablo Picasso, Keith Haring én Henri Matisse.
Griekse vazen met dinosaurussen
De potten en vazen van Shio zijn elegant om te zien. Ze variëren sterk in vorm en maat. Ook de patronen die ze gebruikt verschillen van eenvoudige geometrische motieven tot afbeeldingen van dieren en/of gestileerd fruit. Haar keramische sculpturen en motieven verwijzen naar haar Japanse wortels. Shio zet haar vazen graag in clusters bij elkaar. Op haar draaischijf ontstaan de verschillende bolle vormen en ovalen, soms met breed uitstaande of taps toelopende halzen. Haar vazen zijn sculpturen, elk met een eigen karakter. Shio glazuurt ze ook aan de binnenkant zodat de sculpturen ook een gebruiksvoorwerp blijven.
Geschilderde vazen
Geïnspireerd door Shio’s vazen, bezoekt Jonas de afdeling keramiek van het Metropolitan Museum of Art. Na dit bezoek tekent en schildert hij zijn variaties op antieke Griekse Vazen. Als reactie hierop ontwerpt en bakt Shio Griekse vazen. Jonas tekent zijn versie van Hercules en zijn strijd tegen de Hydra van Lerna, het veelkoppige monster. Op de vazen van Shio zie je hier opeens dinosaurussen. Dit idee is afkomstig van het speelgoed van hun jongste zoon.
Sculptuur & gebruiksvoorwerp
In de laatste twee zalen van deze tentoonstelling van het kunstenaarspaar Kusaka en Wood zijn ook de ruimtes verbonden. Een grote doorlopende tafel verbindt beide ruimtes. Op deze tafel staan allerlei vazen en potten van Kusaka. Om deze collectie bij elkaar te krijgen, moest het team van Voorlinden heel wat musea en particuliere kunstverzamelaars aanschrijven. Er staat zelfs een pot tussen die de eigenaar als pennenvaas in gebruikt heeft…
Symbiose
Aan de wanden hangen grote werken van Wood, zowel een zelfportret als een groot portret waarop Shio staat met hun hond. Maar het meest opvallend vind ik hier weer de symbiose van de grafische patronen, lijnen en strepen van Kusaka die terug komen in vazen van Wood. In het begin werkte Shio vooral in wit, bruin en grijs. Maar in deze zaal zie je ook vazen met heldere kleuren, kleuren die Wood in zijn schilderijen veel en graag gebruikt. Het thema fruit is wederom ingegeven door de kinderen. De verstrengeling tussen de gezinsleden en de wederzijdse inspiratie neemt steeds verder toe in het gezin en de artistieke loopbanen van het kunstenaarspaar Shio Kusaka en Jonas Wood.
De rode pot
De eerste blikvanger in de laatste ruimte is de grote rode pot van Jonas. De vorm komt terug bij Kusaka, de versiering van de pot is typisch Wood. Je ziet fragmenten van een interieur, schilderijen, een stoel, een glas en een set potloden. Ook hier komt het Matisse-gevoel weer bij me boven.
Je ziet in de stillevens met planten & interieurs en in de landschappen van Jonas Wood de grenzen vervagen tussen figuratie en abstractie. Als je Woods schilderijen bekijkt, ontdek je allerlei invloeden uit verschillende periodes in de kunstgeschiedenis: van kubisme tot aan de Pop Art.
Museum Voorlinden verzamelt al vanaf het eerste uur werken van beide kunstenaars. Met deze tentoonstelling zet het team de lijn voort waarbij ze kunstenaars laten zien,
die een sterke band met de collectie hebben.
Shio Kusaka en Jonas Wood zijn nog t/m 7 januari 2018 te gast in Museum Voorlinden.
Tot die dag kun je ook de inspirerende up-cycle kunst en verzamelprojecten van Michael Johansson verkennen.
Kijk Tip
In het Tv-programma ‘Nu te zien’ gaan museumdirecteuren op bezoek in een ander kunsthuis. Ralph Keuning (directeur van Museum de Fundatie in Zwolle) was zo te gast in Museum Voorlinden. Via deze link kun je zijn ervaringen zien en horen. Hij laat mooi zien hoe Kusaka en Wood elkaar inspireren. En hij legt je ook uit wat Waba Sabi is…
Een techniek die Shio Kusaka graag gebruikt.
© tekst, video en foto’s Wilma Lankhorst © gebruik van de afbeeldingen met dank aan Museum Voorlinden en de kunstenaars Shio Kusaka en Jonas Wood. Gezamenlijke(spring)foto © Ruud Baan
Kunstenaarsparen
Kunsthistorica Karin Haanappel heeft een warme belangstelling voor vrouwelijke kunstenaars én voor het fenomeen kunstenaarsparen. Ik heb onlangs een cursus bij haar gevolgd en was enerzijds blij met de herkenning van mijn eigen gedrevenheid om vrouwelijke kunstenaars een podium te geven. Anderzijds raakte ik ook gefascineerd door het fenomeen kunstenaarsparen. Graag voeg ik met Shio Kusaka en Jonas Wood weer een stel toe aan de lijst van Karin Haanappel. Meer weten? Lees hier dan verder!
volg online ook #herstoryofart #kunstmaaktgelukkig @kunstenaarsparen
Eerder gezien in dit museum:
Voorlinden, de geboorte van een museum
Rodney Graham, this is not me
Full Moon op Voorlinden
Martin Creed, Say Cheese