Categoriearchief: Vrouwen

Mijn herinneringen aan Nel Linssen

Mijn herinneringen aan Nel Linssen

Portret_Nel_Linssen_2014-foto-Bas-Linssen

 

Vandaag 4 oktober is het 81 jaar geleden dat Petronella Martens werd geboren. In Nijmegen en in de kunstwereld kennen velen haar als Nel Linssen. Het creatieve brein achter papieren sieraden. 1 augustus jl. overleed ze en nam ze afscheid met de woorden: ‘Het is goed zo’. Nel was jarenlang mijn zwemmaatje. Eerst in Zwembad Oost en later in het nieuwe Erika Terpstra Bad. Vele jaren begonnen we de week met baantjes trekken in onze ‘eigen’ baan, links in het zwembad. Vandaag wil ik even bij haar stil staan en jullie in herinnering brengen wat Nel ons aan moois heeft nagelaten.

Lees verder Mijn herinneringen aan Nel Linssen

Welke vrouwen winden Rudi Fuchs op?

Opwinding-Rudi-Fuchs-foto-Wilma-LankhorstWelke vrouwen winden Rudi Fuchs op?

Afgelopen zomer lopen was het een en al opwinding in het Stedelijk Museum. De aanstichter was wederom Rudi Fuchs. Tijdens zijn leiderschap van drie toonaangevende musea in ons land, zorgde hij menigmaal voor opschudding in de kunst- en mediawereld. Al vroeg in zijn carrière trok hij de aandacht met een volstrekt eigenzinnige manier van tentoonstellen. Hij zocht naar overeenkomsten tussen tijdgenoten. Daarbinnen maakte hij verrassende combinaties van werk van verschillende kunstenaars en stijlen. Fuchs kon zelf opgewonden raken van nieuwe werken en op zijn beurt wond hij de wereld op met zijn aankopen en eigenzinnige exposities. Deze zomer eerde Beatrix Ruf, de huidige directeur Stedelijk Museum in Amsterdam hem met een tentoonstelling. Fuchs kreeg een ruime expositieruimte en kon al zijn iconische aankopen uit het Van Abbemuseum (1975-1987), het Haags Gemeentemuseum (1987- 1993) en het Stedelijk in Amsterdam (1993 – 2003) uitstallen. Mijn nieuwsgierig werd geprikkeld door de vraag: Welke vrouwelijke kunstenaars Fuchs hebben opgewonden?

Sneak preview

Lees verder Welke vrouwen winden Rudi Fuchs op?

Rosemin Hendriks in Museum MORE

Rosemin Hendriks in Museum MORE

Voor mijn serie ‘vrouwelijke kunstenaars’ heb ik nieuwe bijdrage ontdekt in Museum MORE in Gorssel. In de serie ‘Tijdelijke tentoonstellingen met (jonge) hedendaagse kunstenaars’ is na Arnout Killian de grote zaal nu voor Rosemin Hendriks. Zij werd in 1968 en Velp geboren en droomde er van een goede, ruige schilder te worden. Ruim twintig jaar maakt ze getekende zelfportretten op een groot formaat. In eerste instantie puur in zwart-wit, in de laatste jaren af toe verrijkt met kleur. De expositie ‘Could it be me’ geeft een fraai overzicht van Hendriks door de jaren heen. Nog tot 9 oktober 2016 te zien in Museum MORE in de Achterhoek.

Sneak preview

Lees verder Rosemin Hendriks in Museum MORE

Reydan Wiess in Weserburg Museum

Liggend boek (1990) ©Laurie Simmons coll. Reydan Weiss foto Weserburg Museum Bremen

Liggend boek (1990) ©Laurie Simmons coll. Reydan Weiss

Weserburg Museum Moderne Kunst

Op een eiland in de Weser in Bremen stond de Weserburg. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn de gebouwen compleet verwoest maar in 1949 weer in volle glorie opgebouwd. Naast de universiteit van Bremen, vind je hier nu ‘Weserburg: Museum voor moderne kunst’ in Bremen. Op het gebied van hedendaagse kunst is dit één van de grootste musea in dit segment in Duitsland. Ze noemen zichzelf het eerste museum van kunstverzamelaars in Europa. Weserburg bezit zelf weinig kunstschatten en stelt exposities samen op basis van collecties van privé verzamelaars. Dit idee kennen we van het concept van de kunsthal. Dé verbindende factor hier in Bremen in al deze diversiteit is hedendaagse kunst die na 1960 is gemaakt. Om die reden zie je relatief veel onbekende namen, daardoor kun je als bezoeker des te meer zelf ontdekken. Mijn kennismaking met Weserburg is de expositie ‘Mir ist das Leben lieber’ van kunstliefhebster Reydan Weiss.

Sneak preview

Lees verder Reydan Wiess in Weserburg Museum

Vijf feiten over vrouwen in de kunst

“Er is geen succes zonder vrouwen”  Kurt Tucholsky

brozen buste Paula Modersohn Becker - Clara Rilke Westhoff coll PMB museum Bremen foto Wilma Lankhorst
Het Paula Modersohn Becker museum in Bremen is het eerste museum in Duitsland dat volledig aan een vrouwelijk knstenaar is gewijd.

Vijf feiten over vrouwen in de kunst

De belangstelling van vrouwen voor kunst en kunstuitingen is groot. Hoe zit het anno 2016 met de beroepskansen en de beloning van werk van vrouwelijke kunstenaars? In Duitsland hebben ze daar nu concrete gegevens over verzameld. Volgens een recent onderzoek van de Duitse Cultuurraad is gendergelijkheid (positie man:man) in de kunst- en mediawereld een fabel. Voor de periode van 1994 t/m 2014 is onderzoek gedaan naar allerlei facetten van vrouwen in de kunst. Het magazine Monopol , presenteerde onlangs een artikel met daarin vijf conclusies. Het lijkt mij interessant om na te gaan, of deze situatie vergelijkbaar is met de vrouw in de Nederlandse kunst- en mediawereld. Wie is er nog opzoek naar een onderwerp voor zijn/haar master thesis?

Iris Bernt , directeur Käthe Kollwitz Museum Berlijn beeld Lotta Blokker - foto Wilma Lankhrst
Iris Bernt , directeur Käthe Kollwitz Museum Berlijn

Lees verder Vijf feiten over vrouwen in de kunst

Kerkje Persingen Jo & Josie Debije

kunst tijdens de Vierdaagse feesten van 2016 – deel 1

Expo Jo & Josie Debije 

Het jaarlijkse Vierdaagse feest is een van de grootste (meerdaagse) evenementen in ons land. Een week lang staat Nijmegen bol van muziek, zang, dans en in toenemende mate KUNST. Tijdens de 100ste editie van de Vierdaagse bezoek ik verschillende kunstprojecten. Kleine oases van rust, van kleur en inspiratie.
Het kunstenaars echtpaar Jo & Josie Debije bijt het spits af. Zij exposeren twee dagen in het kleinste kerkje van ons land: het kerkje van persingen. Zondag 17 juli 2016 ben je (nog) van harte welkom tussen 11.00 en 17.00 uur.

sneak preview

Lees verder Kerkje Persingen Jo & Josie Debije

Vrouwen in de Amsterdamse School

Wonen in de Amsterdamse School - Wederzijds beinvloeding Amsterdamse School en Ned.Indie foto Wilma Lankhorst

Vrouwen in de Amsterdamse School

Vrouwelijke kunstenaars stonden eeuwenlang in de schaduw van hun mannelijke collega’s. De wereld van de kunst en zeker die van de kunstgeschiedenis zijn door de visie van de man bepaald. Er waren ongetwijfeld vrouwelijke talenten, zij werden uitgesloten van bijvoorbeeld gilden en later, van het volgen van kunstonderwijs. Dat de vrouwelijke kunstenaars een apart thema vormen in de tentoonstelling ‘Wonen in de Amsterdamse School’ prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Deze toezegging die werd gedaan in de openingsspeech, wordt in de expositie helaas niet verzilverd. Literatuuronderzoek leerde me dat van de 74 kunstenaars die genoemd worden in de tentoonstellingscatalogus, er maar zeven vrouw zijn. En ook in de zalen is er relatief weinig werk van hen te vinden, met uitzondering in de zaal ‘Wendingen’. Hier zijn vooral grafische werken van vrouwelijke kunstenaars te zien. De vraag blijft: Hoe zit het nu met die vrouwelijke kunstenaars?

sneak preview


Lees verder Vrouwen in de Amsterdamse School

Laura Eckert zomergast in Bremen

Laura Eckert Zomergast in Bremen met NN16 foto Wilma Lankhorst
Laura Eckert Zomergast in Bremen met NN16

Laura Eckert zomergast in Bremen

Het Paula Modersohn Becker Museum in Bremen heeft een nieuwe directeur (Frank Schmidt) en hij begint direct met een eigen programma: Zomergasten. Voor ons is dit een bekende naam in het kader van de tv-serie van de VPRO. De jonge Duitse beeldhouwer Laura Eckert bijt het spits af. Voor liefhebbers van het Drents Museum is zij een bekende. In 2015 had Eckert in Assen haar eerste solotentoonstelling onder de naam ‘Corporeal’. Daar maakte Schmidt kennis met haar werk en de vonk sloeg direct over. Na zijn definitieve aanstelling in Bremen presenteerde hij zijn concept ‘Zomergast’. Na het teken: ‘groen licht’, zocht hij contact met Laura. In relatief korte tijd is het plan uitgewerkt en sinds 20 juni jl. is Eckert de eerste zomergast in de musea in de Böttcherstrasse in Bremen.

sneak preview

Lees verder Laura Eckert zomergast in Bremen

The ultimate sailor – Scheepvaartmuseum

fotografie-tentoonstelling
Scheepvaartmuseum met VOC Amsterdam (replica) foto Wilma Lankhorst

The ultimate sailor
in het Scheepvaartmuseum

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam heeft vier fotografen opdracht gegeven om de ultieme matroos in beeld te brengen. Wat zijn de stereotiepe beelden en waar denk jij als eerst aan bij het woord zeeman? Ik zie gestreepte truien, ankers en tatoeages voor me. Vrije mannen met een schatje in iedere stadje. Stevige mannen die ons beschermen tegen piraten en mensen die levens redden op zee. Koen Hauser, Jan Hoek, Aisha Zeijpveld en Marie-José Jongerius gingen de uitdaging aan en het resultaat is zeer verrassend. In de tentoonstelling ‘The ultimate sailor: under construction’ maak je kennis met hele andere kanten van het leven van een zeeman. Kies het ruime sop en laat je fantasie en verbeeldingskracht hun werk doen. Het Scheepvaartmuseum daagt je deze zomer uit! Zet eens een andere bril op en bekijk het leven van de ultieme matroos vanuit een andere hoek.

Extra activiteit: speciale lezing vrijdag 9 september 2016

Op vrijdag 9 september geeft conservator fotografie & film van het Scheepvaartmuseum, Sara Keijzer, om 14.00 een korte lezing (30 minuten) met uitleg over de tentoonstelling ‘Ultimate Sailor’. Sara (1982) voltooide na haar opleiding fotografie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht de master Photographic Studies aan de Universiteit Leiden.

Ben jij nieuwsgierig naar het verhaal achter ‘Meisje loos’, of wil ‘de nieuwe Nachtwacht’ wel eens van dichtbij zien? Kom dan 9 september maar Amsterdam.   Je hebt gratis entree met de Museumkaart en betaalt € 2,50 voor de lezing. Daarvoor krijg je een kop koffie of thee in met gezellige Museumcafé. 

Sneak preview

 

Lees verder The ultimate sailor – Scheepvaartmuseum

Emscherkunst & Maja de bezige gastvrouw

Emscherkunst deel 2

Emscherkunst 2016 Marja Zomer in haar varende atelier foto Wilma LankhorstMaja de bezige gastvrouw

De een gaat een maand naar een klooster, de ander loopt de Camino naar Santiago de Compostella. Als kunstenares Ma(r)ja Zomer een time out nodig heeft duikt ze de keuken of haar kano in. Net als thuis is de keuken op een kunstlocatie het kloppende hart. Mensen komen hier samen, voeren gesprekken en delen ervaringen, ze laven zich aan de creaties van de kok en genieten even van een rustmoment. Een moment van reflectie en dat is wat Maja Zomer de 100 dagen van Emscherkunst 2016 voor zichzelf voor ogen heeft.

Slapen in een kunstwerk tijdens Emscherkunst 2016

Lees verder Emscherkunst & Maja de bezige gastvrouw