Oasis op het droge

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Net als een auto een verplicht APK-keuring heeft, kent de maritieme wereld controlemomenten voor schepen. Zo gaan de cruiseschepen van Royal Caribbean International iedere vijf jaar op het droge. Ze liggen dan enkele weken in een droogdok zodat ook het deel dat zich normaal onder de waterspiegel bevind, gecontroleerd en verzorgd kan worden.

Voor de Oasis of the Seas die in 2009 te water ging, is 2014 het jaar van de droogdokperiode. Omdat een van de motoren in de garantieperiode vervangen moest worden, ging de rederij op zoek naar een dok waar de 360 meter lange dame hoog en droog in kon liggen. Er lag een openbuikoperatie in het verschiet waarin de defecte motor moest worden vervangen door een nieuwe versie. Voor deze speciale operatie kwam de oasis of the Seas op 30 september jl. naar Rotterdam en vond een ruime ligplaats in het droogdok bij werf Keppel Verolme. 

Oasis in droogdok-2-foto KV-low res
Oasis of the Seas in droogdok bij Keppel Verolme © foto Keppel Verolme

Twee weken uit logeren
En zo kwam de Oasis of the Seas twee weken ‘logeren’ bij Keppel Verolme. Dat dit geen rustige weken zijn, werd duidelijk tijdens het bezoek aan de werf. Ik mocht mee met een speciaal gezelschap om te kijken wat er allemaal aan boord en in het dok gebeurt tijdens de logeerpartij.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA      OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Na aankomst op de werf ga ik eerst langs de beveiliging en geef ik mijn schoenmaat door. Gepantserd met een blauwe helm, veiligheidsschoenen en een veiligheidsbril word ik klaar gestoomd voor dit bezoek. Met een speciale elektronische bezoekpas kom ik even later aan boord. In het dok zie ik mensen in overals, er rijden mannen in kranen, schilders en lassers hangen aan steigers langszij. Het is een drukte van jewelste.

KV_OA-nw motor binnengehaald
De nieuwe motor wordt aan boord getild ©foto Keppel Verolme

Vandaag is de grote dag van de ‘openbuikoperatie’. Tijdens deze renovatie wordt één van de motoren vervangen. Hiervoor wordt aan de onderkant van het schip en in de tweede veiligheidslaag een gat gesneden. Als de oude motor is verwijderd kan de nieuwe in het schip worden getakeld en op de juiste plek geplaatst. Daarna branden de lassers beide wanden weer hermetisch dicht, waarna de schilders de buik weer mooi opspuiten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERASlapen op Dek 15
De glazen panoramalift heeft nu een binnenjas van hout en brengt me van de vierde naar de vijftiende verdieping. Vanuit de Viking Crown heb je een prachtig uitzicht over het schip en de zee. Vandaag kijk ik uit over dek 15, het sportdek, dat nu deels in wit plastic is verpakt. In plaats van zonnende passagiers zie ik containers, schilders en schoonmakers. Achter me wordt gelast. De Viking Crown krijgt nieuwe functies. De kapel waar tot voor kort passagiers konden trouwen, verdwijnt en maakt plaats voor twee nieuwe Royal Suites. De openbare lounge wordt omgebouwd tot een speciale lounge voor de conciërge-class gasten. Het wordt een super verwenplek voor deze passagiers. De Oasis of the Seas nieuwe stijl telt straks 44 nieuwe luxe hutten. Twee daarvan zijn de nieuwe Royal Suites. Hierin wordt o.a. een groot bed geplaatst op een verhoging zodat de gasten vanuit hun bed een panoramisch uitzicht hebben over het water. Op hun terras op hoogte kunnen ze genieten van een ontbijt of glas met bubbels onder de sterrenhemel. Volgende week ga ik er een kijkje nemen als ik meevaar van Rotterdam naar Southampton.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAStoffeerderij op zee
Waar je normaal je winkelhart kunt ophalen, vind je nu een tijdelijk ingerichte meubelstoffeerderei. Stapels schuim, rollen met stof, mannen in overals die stoelen en hokkers opnieuw bekleden. Oasis of the Seas heeft standaard een meubelmaker aan boord, maar tijdens deze renovatie is het aantal stoelen dat een nieuwe jas krijgt zo groot dat er extra meubelmakers aan boord zijn om de klus te klaren. Een verderop zie ik rijen met nieuw gestoffeerde stoelen staan, klaar om weer een plekje in een suite of restaurant in te nemen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAWOW-effect
Om in het dok te komen, moeten we eerst elektronisch uitchecken. Via een andere ijzeren brug verlaten we het schip en dan staan we op de dokrand. We lopen naar de dokdeuren en hebben vanaf dat punt een goed overzicht over het dok en de achterkant van het schip. Dit voelt als een echt WOW-moment.

Dit werf- en scheepsbezoek is een hele aparte ervaring. Stond ik net nog hoog en droog op het achterdek met uitzicht op het Aqua-theater en het dok. Nu sta ik vanaf de dokdeur naar dezelfde plek aan boord te staren. Ik ervaar nu pas hoe hoog dit theater met zwembad zich op het schip bevinden. Als je aan boord rond loopt, heb je geen idee dat er buiten ook van alles gebeurt, als je op de dokdeuren staat, heb je geen idee wat er zich allemaal op het schip afspeelt. Nog vreemder is het idee dat ik volgende week, dinsdag 14 oktober, weer op een volledig ingericht en gerenoveerd schip stap met bestemming Southampton.

Oasis thuis op de bank
Omdat helaas maar weinig mensen een kijkje aan boord mochten nemen, heb ik hier Oasis of the Seas Videotheek voor thuis op de bank samengesteld. Veel Kijk plezier.

De aankomst van de Oasis of the Seas in Rotterdam gefilmd door het videoteam van werf Keppel Verolme

Deze videoclip laat zien wat er de eerste week in het droogdok bij Keppel Verolme is gebeurd met de Oasis of the Seas.

De regionale Radio en TV zenden RTV Rijnmond praat met Harold Linssen, directeur van Keppel Verolme  in haar wekelijkse radioprogramma ‘Rijnmond in zaken

Na een week in het droogdok heeft Telegraaf TV een opname gemaakt van de stand van zaken .

Tot slot een lekker lange videoclip (45 minuten) van Smithsonian Channel waarin je getuige bent van het leven aan boord van de Oasis of the Seas.