Max Verboeket kristalcollectie

Een jaar lang kunst uit 1960

Max Verboeket Kristalunieken schaal Kunst uit 1960 © Museum aan het Vrijthof
Kristalunieken serie kristal uit 1960

Kristalcollectie Max Verboeket

Voor de rubriek ‘Kunst uit 1960’ zet ik een jaar lang, iedere week een kunstwerk uit 1960 in de schijnwerper. In Museum aan het Vrijthof in Maastricht is nu een tentoonstelling gewijd aan Max Verboeket, graficus en glaskunstenaar. Verboeket overleed in 2015. Twee verzamelaars en de weduwe gaven het Museum aan het Vrijthof een groot deel van hun collecties te leen. En zie hier, naast grafieken, een volledige expositie met glaskunst gemaakt in 1960: KristalunieKen.

Max Verboeket Kristalunieken kunst uit 1960 © Museum aan het Vrijthof
Kristalunieken 1960: van schaal naar kunst © Max Verboeket

KristalunieKen

De vazen & schalen van Verboeket in de serie KristalunieKen zijn organisch gevormd. Alle exemplaren zijn unieke kunstwerken. Dit komt vooral doordat de factor toeval een grote rol speelt in het creatieproces. Terwijl Verboeket met zijn glasproject bezig was, viel er per ongeluk een sliert gekleurd glas in het blanke kristal. Dit inspirerende de kunstenaar om verder te experimenteren met kleuren. Vaak zijn het mono kleuren, maar op de schaal die we hier zien komen allerlei kleuren bij elkaar. Een feestje dat straalt.

Max Verboeket Kristalunieken 4  kunst uit 1960 © Museum aan het Vrijthof
Kristalunieken een serie grillig, gekleurd kristal 1960 © MV

Wie is Max Verboeket?

Max is in 1922 in Hoensbroek geboren. Op zeventienjarige leeftijd gaat hij als hulpbouwer in de nachtdienst in de mijnen aan de slag. Overdag volgt hij de L.O.akte handtekenen. Na de Tweede Wereldoorlog verdient hij geld met het tekenen van portretten van Amerikaanse soldaten. Dan komt het moment dat hij stopt met het werk in de mijnen en andermaal naar school gaat. Dit keer naar Maastricht naar de Middelbare Kunstnijverheidsschool waar hij teken- en schilderles krijgt. Na zijn eindexamen wordt hij aangenomen op de Jan van Eyck Academie waar hij in 1954 als graficus afstudeert. Met de bul op zak gaat hij aan de slag bij de Kristalunie. Vanaf het midden van de jaren vijftig van de 20ste eeuw worden de ontwerpen van Verboeket steeds meer beïnvloed door de creaties van de Zweedse glasfabriek Kosta en Orrefors. In 1960 presenteert Verboeket voor Kristalunie de eerste serie KristalunieKen.

Max Verboeket Kristalunieken schaal kunst uit 1960 © Museum aan het Vrijthof
Kristalunieken kunst uit 1960 © Max Verboeket

Grillig glas

Vanaf de introductie zijn de vazen & schalen in de serie KristalunieKen populair. Niet alleen in ons land, maar ook in Amerika. De grote vloervazen, van ruim anderhalve meter hoog, zijn erg geliefd bij de oliesjeiks in het Midden-Oosten. In de loop der jaren worden de vazen steeds grilliger zelfs zo dat ze niet meer geschikt zijn als bloemenvaas, maar nu puur als kunstwerk wordt aangekocht.

De ontwerpen ontstaan in een nauwe samenwerking tussen de ontwerper (Verboeket) en de glasblazers. Op de tentoonstelling lees ik dat de glasblazers in het begin wel erg moesten wennen aan de grillige vormen die Verboeket had bedacht.

Museum aan het Vrijthof - binnenpleinHet fonkel kristal van Max Verboeket is nog tot 28 februari 2016 te zien in Museum aan het Vrijthof.
© tekst en foto’s Wilma Lankhorst
© gebruik foto’s met dank aan Museum aan het Vrijthof, de verzamelaars Victor Oudkerk Pool en Frans van der Tieren de weduwe van Max Verboeket