Categoriearchief: Kunst uit 1960

Het kattenluik van Joan Mitchell

Een jaar lang kunst uit 1960

logo kunst uit 1960 - serie op reis- en kunstbog www.wilmatakesabreal.nl © Wilma Lankhorst

Het kattenluik van Joan Mitchell

1960 was voor Joan Mitchell (1925 -1992)  een bewogen jaar. In 1959 is ze van Amerika naar Europa geëmigreerd. Niet omdat Parijs haar zo trok maar omdat ze bij haar geliefde, Jean-Paul Riopelle wilde zijn. Samen betrekken ze een atelier aan de Rue Frémicourt nr. 10. In dat jaar hangt haar werk August, Rue Daguerre (1957) op de 2e Documenta in Kassel.

In 1960 presenteren zowel Galleria dell’Ariete in Milaan als Galerie Neufville in Parijs een solotentoonstelling over Mitchell’s werk. Bij uitgeverij Tiber Press wordt haar dichtbundel The Poems uitgegeven. Deze poëzie-uitgave heeft ze samen met John Ashbery gemaakt. In de familiaire sfeer krijgt ze het verdrietige bericht dat haar moeder kanker heeft.

1960 Joan Mitchell - La_Chatière_1960_het kattenluik
La Chatière (1960) Joan Mitchell © Museum Ludwig Keulen

Kat van huis?

Het enige werk uit 1960 van Joan Mitchell in het Ludwig Museum in Keulen op de expositie Joan Mitchell  Retrospective, her live & Paintings is La Chatière (het kattenluik). Ik zal heel eerlijk zijn, ik heb geen katten en ik ben geen kattenfan. Hoe lang ik er ook naar kijk, ik zie het niet. Wat ik wel zie is een heftige kleurencombinatie waarin snelheid zit. Misschien is de kat net door het luikje gesprongen?

Het felle rood is een nieuwe kleur die Mithell in dit schilderij gebuikt. Haar andere doeken die ze eind jaren vijftig schilderde, hebben een veel ingetogener kleurgebruik: verzadigd olijf groen, bordeaux rood, oker en wit zijn hier de hoofdkleuren.

Joan Mitchell, Retrospective, her life and paintings in Museum Ludwig  in Keulen. Nog te zien tot 21 februari 2016. Entree Euro 9 (korting met Köln Card  € 7,20).
Op donderdagavond is dit museum tot 22.00 uur open.

Wil je meer lezen over Keulen? Lees dan hier verder.

© tekst en foto’s Wilma Lankhorst
© gebruik foto met dank aan Museum Ludwig/ Rheinisches Bildarchiv

Max Verboeket kristalcollectie

Een jaar lang kunst uit 1960

Max Verboeket Kristalunieken schaal Kunst uit 1960 © Museum aan het Vrijthof
Kristalunieken serie kristal uit 1960

Kristalcollectie Max Verboeket

Voor de rubriek ‘Kunst uit 1960’ zet ik een jaar lang, iedere week een kunstwerk uit 1960 in de schijnwerper. In Museum aan het Vrijthof in Maastricht is nu een tentoonstelling gewijd aan Max Verboeket, graficus en glaskunstenaar. Verboeket overleed in 2015. Twee verzamelaars en de weduwe gaven het Museum aan het Vrijthof een groot deel van hun collecties te leen. En zie hier, naast grafieken, een volledige expositie met glaskunst gemaakt in 1960: KristalunieKen.

Lees verder Max Verboeket kristalcollectie

Giacometti GROTE staande vrouw

Een jaar lang kunst uit 1960

kunst uit 1960 rubriek op reis- en kunstblog www.wilmatakesabreak.nl

Giacometti grote staande vrouw

De Zwitserse beeldhouwer en schilder Alberto Giacometti (1901-1966) krijgt in december 1958 een uitnodiging van Galerie Pierre Matisse. Het betreft de uitdaging om een beeldengroep te ontwerpen voor op het plein van een nieuw te bouwen wolkenkrabber in New York. De Chase Manhattan Bank heeft architect Gordon Bunshaft opdracht gegeven voor het ontwerpen van een nieuw kantoorgebouw. Giacometti is tot op dat moment nog nooit in Amerika geweest. In februari 1959 stuurt de architect hem een schaalmodel van het plein zodat Giacometti zich de context voor zijn ontwerp beter kan visualiseren.

1960 Alberto Giacometti Vrouw II - voor project NYC © Foundation Maegt St. Paul Kunstmuseum Picasso MünsterLopende man & staande vrouw

In 1948 heeft de kunstenaar al eens drie kleine ontwerpen gemaakt die hij voor deze opdracht in een extra groot formaat wil gaan uitvoeren. Hij kiest voor een trio van een lange staande vrouw, een lange lopende man en een enorm hoofd op een voetstuk. Op de foto zien we de vrouw, ze is maar liefst 2.76 meter lang, haar armen strak langs haar lichaam en ze staart voor zich uit. De lopende man is iets kleiner (1.88 m) maar maakt een ruime pas van 1.10 m. Het hoofd inclusief voetstuk is 95 c, hoog.

Uiteindelijk zijn de creaties nooit in New York geplaatst omdat Giacometti besloot om niet mee te doen aan de (voor hem onverwachte) competitie die in 1961 werd uitgeschreven. Alberto besluit de grote gipsen modellen voor de Biënnale van Venetië (1962) in brons te laten gieten. In die tijd werkte hij al samen met architect Josep LLuis Sert die bezig was met de creatie van de galerie en museum van het echtpaar Marguerite en Aimé Maeght in het Zuid-Franse St. Paul de Vence. Zij hebben de beelden na de Biënnale aangekocht voor hun collectie. Daar staan ze (meestal) op het ‘Giacometti plein’. Tot 31 januari 2016 zijn ze te zien in Kunstmuseum Pablo Picasso in het Duitse Münster

© tekst Wilma Lankhorst
© gebruik foto met dank aan Kunstmuseum Pablo Picasso Münster en Collection Foundation Marguerite en Aimé Maeght (Saint Paul).

Meer lezen over Alberto Giacometti?

Alberto Giacometti in Münster

Meer werk zien van Alberto Giacometti?

 De Maeght Foundation bezit de grootste collectie kunstwerken van Giacometti in Europa. Andere musea met een uitgebreid Giacometti aanbod vind je in Zürich (het Kunsthaus Zürich)  en in Parijs bij de Giacometti Foundation.

Ontmoet Eva

kunst uit 1960 -ieder week nieuw onderwerp op reis- en kunstblog wilma takes a break

Step into the Sixties met Eva

Groot op de gevel en in verschillende kleuren kun je kennismaken met Eva, het campagnebeeld van de tentoonstelling ‘Step into the Sixties’ in het Tropenmuseum. Met haar fijn uitgelijnde ogen, volle lippen en strak gesprayd haar, verwelkomt ze de bezoekers. Fotograaf James Barnor schoot deze foto in 1960. Barnor geboren in Ghana, selecteerde zijn ‘modellen’ op straat. Hij maakte niet langer gebruik van modellenbureaus maar benaderde zelf mannen en vrouwen op straat. Zo ook Eva die je met een schuine blik over haar schouder lijkt te verkennen.

Eva - fotograaf James Barnor, 1960  © St. Nationaal Museum van Wereldculturen
Eva (1960), campagnebeeld Step into the Sixties Amsterdam © James Barnor

Lees verder Ontmoet Eva

Bril met blauwe glazen

Een jaar lang kunst uit 1960

 kunst uit 1960 wekelijks rubriek op reis- en kunstblog wilma takes a break

Bril met blauwe glazen

Op mijn speurtocht naar kunst & design uit 1960 zag ik bij ‘Step into the Sixties’ in het Tropenmuseum een bijzondere zonnebril. In de hoek met hippiekleding zag ik in een vitrine een grote bril met een breed wit montuur met daarin blauwe glazen. Zelf had ik tijdens mijn studententijd een wit omrande bril met soortgelijke glazen en daarmee keek ik vrolijk de violet gekleurde wereld in. Mijn omgeving zag er altijd een stuk vrolijker uit als ik door die bril keek. Ik kan me voorstellen dat dit ook het geval is met dit icoon uit 1960.

blog 1960 Bril met blauwe glazen collectie Modemuseum Hasselt B
Bril met blauwe glazen © collectie Modemuseum Hasselt (B)

 

Lees verder Bril met blauwe glazen