Categorie archieven: Boekrecensies

persoonlijke impressie van reis-romans, bekendmaking publicatie nieuwe reis-romans

Jeanne Bieruma Oosting, geen tijd verliezen

Jeanne Bieruma Oosting zelfportret © Jeanne Bieruma Oosting, Collectie Museum Henriëtte Polak
Zelfportret © Jeanne Bieruma Oosting, Collectie Museum Henriëtte Polak.

Deel 1: Recensie biografie Jeanne Bieruma Oosting © Jolande Withuis
Deel 2: Kennismaking met Jeanne Bieruma Oosting

Biograaf Jolande Withuis, dook diep in het leven van kunstenaar Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994). Oosting, geboren in een gespreid, adellijk wiegje had kunnen opgroeien met een gouden lepel in haar mond. Dit is niet wat Jeanne voor zichzelf in petto had. Ze wilde schilderen en een onafhankelijke vrouw zijn. Jeanne vond dat ze geen tijd mocht verliezen. Withuis neemt je in ruim 400 pagina’s mee in een leven vol discipline, doorzettingsvermogen, hang naar kennis en opofferingsgezindheid. Net als in “De eeuw van mijn vader’ (Geert Mak) geeft Withuis ook inzicht in de maatschappelijke ontwikkelingen met focus op de positie van de vrouw in de 20ste eeuw. Deze biografie is de opmaat naar een ‘Zomer met Jeanne’ in verschillende musea in ons land.

De kunstenaar signeerde haar werk met Oosting, daarom gebruik ik in dit artikel, net als Withuis, alleen deze combinatie en niet de volledige adellijke familienaam.

Lees verder Jeanne Bieruma Oosting, geen tijd verliezen

Mrs. Degas – Arthur Japin

Mrs.Degas Arthur_Japin Degas in New Orleans (1872-1873) sfeerbeelden © Wilma Lankhorst
Sfeerbeelden Edgar Degas in New Orleans (1872-1873) links boven zelfportret © fotocollage Wilma Lankhorst.

Mrs. Degas geschreven door Arthur Japin

- boekrecensie -

Op mijn verjaardag ben ik verrast met het boek Mrs. Degas van Arthur Japin. In een fictief verhaal neemt de schrijver je mee in een speciale fase in het leven van de beroemde Franse schilder Edgar Degas. In het nawoord beschrijft Japin kort en bondig de levensloop van verschillende personen uit het leven van de schilder. Ook onderzocht Japin verschillende schilderijen die Edgar Degas tijdens zijn verblijf in New Orleans heeft gemaakt. Ik heb deze musea benaderd. Het resultaat van deze online zoektocht ontdek je in mijn recensie van het boek Mrs. Degas. Lees verder Mrs. Degas – Arthur Japin

In het spoor van Jan Mankes

vier-realisten-Jan-Mankes-Jonge-witte-geit-1914-coll-Museum-Arnhem
Jonge witte geit (1914) © Jan Mankes collectie Museum Arnhem

boekrecensie

Het fijne van een herdenkingsjaar is dat je eens diep in de sporen van een schilder kunt stappen. Dit jaar volg ik het spoor van Jan Mankes (1889-1920). Naast mooie Mankes-tentoonstellingen zijn er ook verschillende jubileum- en herdenkingsboeken verschenen. Drie titels zijn me opgevallen: Kijk Jan Mankes, Mankes de schilder van tederheid  en het boek van Rob Møhlmann ‘In het spoor van Jan Mankes’. Deze laatste publicatie zal ik hieronder uitgebreid met je bespreken. Ik wens je een mooi Mankes-jaar.

Lees verder In het spoor van Jan Mankes

Keith Haring Dutch_Adventures omslag © foto Dutch Graffiti Library

Amsterdamse avonturen van Keith Haring

– boekrecensie –

Keith_Haring_man-at-work_zeemonster_muurschildering-De Hallen AMS-1986-©-foto-Patricia-Steur
Keith Haring aan het werk bij de Hallen in Amsterdam 1986 © foto Patricia Steur

In het voorjaar van 1986 opende het Stedelijk Museum in Amsterdam de museale tentoonstelling Haring 1986. Een bijzondere keuze omdat Haring bekend stond als street art en graffiti kunstenaar. Wat doet het werk van een artiest die kunst maakt voor en aan de rafelranden van de samenleving in een museum? In 1980 tekent Haring in de New Yorkse metro gangen met krijtjes op het zwarte papier dat daar hangt. Zwart papier op locaties waarvoor nog geen nieuwe commerciële adverteerders zijn gevonden. Hij hekelt de sociale (mis)toestanden, vraagt aandacht voor de aidsproblematiek en zet politieke thema’s op scherp. In 1982 wordt zijn werk getoond in een New Yorkse galerie en dat zorgt voor nog meer opschudding en voor nieuwe kansen. Kansen die hem o.a. naar ons land brengen.

Bekijk hier het interview Van Tracy Metz met Julia Gruen van de Keith Haring Foundation

Het boek is gebaseerd op de serie artikelen die Chris Reinewald in 1986 schreef voor het jongeren magazine Plug.

Lees verder Amsterdamse avonturen van Keith Haring

Alida Pott, aangeraakt door een nieuw licht

Alida_Pott-portret-door-George-Martens_De-Ploeg-Groninger-Museum
Alida Pott, (1927) geschilderd doot George Martens. St. De Ploeg

Alida Pott,
aangeraakt door een nieuw licht

Alida Pott is de eerste vrouwelijke kunstenaar (dameslid) in het kunstenaarscollectief De Ploeg. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat in Groningen deze avant-garde beweging van zich liet horen. Reden voor een kleurrijk eeuwfeest, een speciale De Ploeg expositie in het Groninger museum èn een boek over Alida Pott. In de serie vrouwelijke kunstenaars wil ik je graag voorstellen aan de Groningse kunstenares Alida Jantine Pott. Door haar vroege dood is haar werk relatief onbekend. Dat is jammer want als je haar schilderijen, aquarellen en gouaches ziet, vergeet je haar volgens mij nooit meer.

Met het boek Aangeraakt door een nieuw licht, als belangrijkste informatiebron, laat ik je hier kennis maken met Alida Pott en haar rol binnen De Ploeg.

Het bijzondere van het boek ‘Aangeraakt door het licht, Alida Pott & De Ploeg’, is dat het een zoektocht is van twee kinderen die op latere leeftijd hun moeder en haar werk willen leren kennen. Als Alida in 1931 op 43 jarige leeftijd sterft, zijn haar zonen Rob en Thijs respectievelijk 8 en 3 jaar oud. Hun vader, schilder George Martens ‘pakt haar werk in’. Hierdoor ontdekken de jongens pas na zijn dood in 1979 het werk van hun moeder.

Sneak preview: Avant-garde kunstenaars De Ploeg

Lees verder Alida Pott, aangeraakt door een nieuw licht

Het jaar van de uil

boekrecensie

sneeuw-uil-schilderij-Dorien-Plaat-Gorssel
De uil – schilderij © Dorien PLaat

Het jaar van de uil

Het jaar van de uil lag al enige tijd op mijn leestafel. Door een verkeerde oogmeting met foute glazen als gevolg, kon ik maanden bijna niet lezen. Af en toe een kwartier en dan branden de ogen als kooltjes in mijn hoofd. Nadat ik dit weekend de lang verwachte nieuwe glazen kreeg, was het tijd voor de uil. Pascale Bruinen neemt je in haar tweede boek mee in het levensverhaal van haar vader. Hun sterke relatie en vooral het naderde afscheid maakt ‘Het jaar van de uil’ tot een bijzonder persoonlijk relaas. Een verhaal over verlies, verwondering en veerkracht. Pascale geeft je een inkijkje in haar spirituele ervaringen. In dit geburen speelt een uil een magische rol. Na het lezen branden mijn ogen opnieuw, maar nu van intense ontroering.

Lees verder Het jaar van de uil

A.F.T. van der Heijden en ‘De Ochtendgave’

A.F.T. van der Heijden De Ochtendgave Museum het Valkhof en Anna BB Deluxe Nijmeegn foto Wilma Lankhorst ‘De Ochtendgave’ van A.F.T. van der Heijden nu ook als ronleiding

Tijdens het paasweekend (2016) presenteerde Museum het Valkhof (Nijmegen) een nieuwe rondleiding: een vredeswandeling in het spoor van ‘De Ochtendgave’ van schrijver A.F.T. van der Heijden. Onlangs verscheen de lang verwachte roman van deze schrijver over de Vrede van Nijmegen. Zijn boek “de Ochtendgave’ inspireerde verschillende lezers bij het uitzetten van een wandeling in het spoor van Caspar & Sara. Museum het Valkhof combineert museum & stad. Je begint in de speciale Vrede van Nijmegenzaal in het museum en eindigt onder de Catharina-klok van de St. Stevens. Onze gids was Hans Kaaijk, wil je weten wat hij ons vertelde?

Bekijk hier de sneak preview

Lees verder A.F.T. van der Heijden en ‘De Ochtendgave’

Rosita Steenbeek presenteert Rose

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Rosita Steenbeek presenteert roman Rose

We herdenken de komende dagen 70 jaar Bevrijding. Er zijn recent veel nieuwe boeken en films verschenen om dit gedachtegoed levend te houden. Een van de publicaties is: ‘Rose’ een historische roman van Rosita Steenbeek. Ondanks het mooie weer zijn alle stoelen bij boekhandel Dekker van der Vegt in Nijmegen bezet. Rosita maakt haar opwachting in een rode jurk en met de voor haar zo karakteristiek gestifte lippen. Als ze begint te praten over haar grootmoeder Rose, vliegt de tijd voorbij. Met veel passie, soms met een brok in de keel, vertelt ze over het creatieproces van het boek en over het leven van haar grootmoeder tijdens de Tweede Wereldoorlog. Half Joods, in Keulen geboren, getrouwd met een Nederlandse dominee en vanaf 1931 woonachtig in Nederland. Haar advies – bevraag je ouders nu het nog kan over hun ervaringen in 1940-1945 – ga ik zeker opvolgen. Wat weet jij van je familiegeschiedenis in deze jaren?

Lees verder Rosita Steenbeek presenteert Rose