Categoriearchief: Boekrecensies

persoonlijke impressie van reis-romans, bekendmaking publicatie nieuwe reis-romans

Alida Pott, aangeraakt door een nieuw licht

Alida_Pott-portret-door-George-Martens_De-Ploeg-Groninger-Museum
Alida Pott, (1927) geschilderd doot George Martens. St. De Ploeg

Alida Pott,
aangeraakt door een nieuw licht

Alida Pott is de eerste vrouwelijke kunstenaar (dameslid) in het kunstenaarscollectief De Ploeg. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat in Groningen deze avant-garde beweging van zich liet horen. Reden voor een kleurrijk eeuwfeest, een speciale De Ploeg expositie in het Groninger museum èn een boek over Alida Pott. In de serie vrouwelijke kunstenaars wil ik je graag voorstellen aan de Groningse kunstenares Alida Jantine Pott. Door haar vroege dood is haar werk relatief onbekend. Dat is jammer want als je haar schilderijen, aquarellen en gouaches ziet, vergeet je haar volgens mij nooit meer.

Met het boek Aangeraakt door een nieuw licht, als belangrijkste informatiebron, laat ik je hier kennis maken met Alida Pott en haar rol binnen De Ploeg.

Het bijzondere van het boek ‘Aangeraakt door het licht, Alida Pott & De Ploeg’, is dat het een zoektocht is van twee kinderen die op latere leeftijd hun moeder en haar werk willen leren kennen. Als Alida in 1931 op 43 jarige leeftijd sterft, zijn haar zonen Rob en Thijs respectievelijk 8 en 3 jaar oud. Hun vader, schilder George Martens ‘pakt haar werk in’. Hierdoor ontdekken de jongens pas na zijn dood in 1979 het werk van hun moeder.

Sneak preview: Avant-garde kunstenaars De Ploeg

Lees verder Alida Pott, aangeraakt door een nieuw licht

Rosita Steenbeek presenteert Rose

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Rosita Steenbeek presenteert roman Rose

We herdenken de komende dagen 70 jaar Bevrijding. Er zijn recent veel nieuwe boeken en films verschenen om dit gedachtegoed levend te houden. Een van de publicaties is: ‘Rose’ een historische roman van Rosita Steenbeek. Ondanks het mooie weer zijn alle stoelen bij boekhandel Dekker van der Vegt in Nijmegen bezet. Rosita maakt haar opwachting in een rode jurk en met de voor haar zo karakteristiek gestifte lippen. Als ze begint te praten over haar grootmoeder Rose, vliegt de tijd voorbij. Met veel passie, soms met een brok in de keel, vertelt ze over het creatieproces van het boek en over het leven van haar grootmoeder tijdens de Tweede Wereldoorlog. Half Joods, in Keulen geboren, getrouwd met een Nederlandse dominee en vanaf 1931 woonachtig in Nederland. Haar advies – bevraag je ouders nu het nog kan over hun ervaringen in 1940-1945 – ga ik zeker opvolgen. Wat weet jij van je familiegeschiedenis in deze jaren?

Lees verder Rosita Steenbeek presenteert Rose